AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
540

Ekonomi-mätartavlan vill jag byta!

Sa
67
Sandyman
BMW 525i -91
Färgen har liksom flagnat bort så jag undrar om det här är en egen mätartavla eller sitter den ihop med hastighets och varvräknar mätartavlorna? Sen så undrar jag om dom ska svettas lite olja, jag har en BMW 525i -91 ?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hej,
Det är en egen tavla, oftast inga problem att byta. Det som kan vara jobbigt är att ta bort mätarnålarna. För exakt instruktion så kolla mektips alt. köp Hayne´s rep.handbok. Passa på att byta mätarhusets lampor så slipper du ta ut instrumenthuset en gång till!

Ang. svettningarna, hur långt har bilen gått? Lite olja som svettas ut är inget att oroa sig för. Bevaka så det inte börjar droppa i större takt eller rinna.

M V H
Stephan

Sandyman
BMW 525i -91
Den har gått 19000 mil. Var kan jag köpa en sån mätartavla då? På skroten eller? Lilla färddatorn, är det den som bara visar tid/datum och utetemperatur?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Skroten låter som en utmärkt idé, det är samma gradering som övriga BMW. Det som kallas lilla färddatorn innehåller det du beskriver. Har du funderingar på att byta till den stora så är tydligen andra kontaktstycken, vet ej om det är årsmodellstyrt. Isåfall, jämför med den du har och på den bil du tar ifrån.
Hur man demonterar färddatorn finns under fliken "gör-det-själv"
Lyckat till.
Du bör ta reda på varför färgen har flagnat, ligger nålen emot underlaget och på så vis skrapar bort färgen? Har aldrig hört talas om att färgen skulle flagna utan mekanisk åverkan.

M V H
Stephan

Sandyman
BMW 525i -91
Nej nålen ligger inte emot underlaget, hmmm.....? På dagtid gör det inget men när det är mörkt ute så ser det inte bra ut när den röda instrumenteringen lyser. Hittar inget om hur man byter lampor i displayen i "mekartips"?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kolla denna länk; den är till E30 men E34 borde sitta på ungefär samma sätt.
Länk

M V H
Stephan

lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
På min bensinmätre har jag samma fenomen.
Det ser ut som om tavlan skulle varit kopierad i en gammal kopierings maskin, men den är inte det.
Ser helt OK ut på dagen men när instrument belysningen är på så lyser det igenom "ojämnt".
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.