|
|
|
|---|---|
|
på min 540-98. Dock inte vid snäll körning. Vore konstigt om det vore kolen i generatorn eftersom bilen endast gått 6500 mil. Vore tacksam för tipps | |
Aldric |
Lagren i din generator har antagligen packat ihop och som tack för det blir det ingen vidare kontakt i laddreläet eftersom den axeln ligger och "studsar" lite. Om du väntar några mil kommer den lysa mer och mer .......... =( |
|
jag måste bara få fråga...om det är så att lagren i generatorn är slut, kan man byta bara lagren, eller är det hela generatorn som måste bytas? vad kan detta tänkas kosta? "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
rsarits |
Om lampan lyser mer vid högre varvtal så är det förmodligen diodfel. Åtgärda! annars kan du förstöra annan elektronik, det kan bli spänningsspikar. Micke |
|
Bmwfreaken>>>I "normala fall" så kan man enbart byta lagren,men om lagren haft ett missljud en längre tid så kan även lagerbanorna blivit skadade då är det bästa att fixa en helt ny generator,eller renovera din. Brukar iofs inte vara någon vits att bara byta lager utan då renoveras hela generatorn när man ändå har den "uppe" s.a.s. Beror såklart på hur länge du ska ha kvar bilen om man istället ska renovera hela rasket,OM vi nu pratar ekonomi alltså :) Mvh Janne. |
|
Aldric |
Renoverad, begagnad generator monterad å klar kostar i grevskapet av 5 kilo-bagisar enligt BMW .. iaf till min bil, kan väl tänkas att du behöver en större generator med lite mera knuff i, då blir det ju förstås inte billigare. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Generatorerna på 540 verkar ofta ge upp i förtid. I ditt fall så skule jag först kolla att alla anslutningar sitter ordentligt, glöm inte jordningen gör dom det så skulle jag byta ut reläet/med tillhörande kol,det är ju ingen dyr peng till och börja med. MVH Hasso Länk |
|
Hej. Hade en Audi med fenomenet att den laddade sämre och sämre med stigande hastighet. Förklarades på verkstan att rotorn blivit oval vilket ledde till att kolen ligger och studsar. Borde bli samma problem om lagren är dålig antar jag. /Länk |
|
|
Tack för alla svar, här kommer fler frågor. 1 Var hittar jag relät ? 2 Om det skulle visa sig att det är generatorn som rasat. antar jag att det är ett bök med att demontera den. Är dom så jäv.. dyra som Aldric beskriver? 3 Det som Micke skrev om diodfel vad innebär det? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dioderna fungerar som "backventiler" dvs ser till att generatorn kan ge från sig ström på B+ till batteriet och inte tvärtom. De kan bli defekta och släppa genom läckström tillbaka och då får du laddningsfel, lampan kan flämta och lysa svagt om en diod är paj som exempel eller också lyser lampan hela tiden. Man kan summermäta B+ uttaget på en lös generator för att kolla läckström. Ansluter då + på summern till B+ då - på godset. då ska det inte summra vid OK. skiftar du kablarna så ska det summra.. Reläet sitter bakpå generator med två skruv. Dioderna kan skadas vid felkoppling av startkablar tex eller andra kortslutningar. MVH Hasso Länk |
Håkan check spraymeil. MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.