|
|
|
|---|---|
| Har haft problem med väldigt ojämn tomgång på min 325-92. Den är som den ska när bilen är kall men när den blir varm så blir tomgången väldigt ojämn. Nålen sviktar mellan 500 - 1200 när det är som värst. Och ibland så dör bilen då jag trampar ner kopplingen för att stanna eller dylikt. Dessutom dricker den ungefär dubbelt så mycket som den ska. Någon som vet vad detta kan bero på?? | |
|
det första jag tänker på när jag läser detta är att antingen så är det motorns temp-givare som har ballat ur eller så är det lambdasonden.. detta går enkelt att kolla med en voltmätare.. _________________ who dares wins... |
|
| Ok får göra det. Glömde ju skriva att ibland efter riktigt hård körning så brukar det försvinna ett litet tag. Alltså när man har råkat tapa fästet i rullgruset å så.. :) | |
| Det är garanterat lamdan... hade precis samma problem, bytte lamdan sen var den ok | |
| Riktigt säker?? Hörde idag att det även kan vara tomgångsmotorn som är kass.... | |
| Ja, till 99% eftersom det inträffar först när bilen är varm. | |
| OK... ska kolla upp det idag. | |
|
tomgångsmotorn kan inte få motorn att dra mer bränsle vid körning.. dock kan den orsaka felaktig tomgång.. i värsta fall så har du flera orsaker till att bilen beter sig som den gör och då blir det lite svårare att felsöka.. _________________ who dares wins... |
|
|
Har samma problem på min, är det svårt att byta själv? Lambdan alltså *Det kostar att ligga på topp* |
|
| nä, det är inte svårt. Kan vara lite pilligt att komma åt att lossa den bara, men det gick bra för mig. Var noga med att löda ihop sladdarna i skarvarna och skydda dem ordentligt så att ingen fukt kan tränga in. | |
|
Finns det nån bra handbok att köpa till E36 som ni kan rekommendera? *Det kostar att ligga på topp* |
|
|
jag känner inte till exakt hur det är med alla sorters lambdasonder men vanligtvis så finns det en kontakt till den en bit upp på torpedväggen. i den kontakten ska man inte trycka in kontaktfett för att hålla fukten ute. anledningen till detta är att just via kablarna så får lambdasonden friskluft som den har för att kunna gämföra med avgaserna och hur mycket syre som finns i dom.. med andra ord så ska man nog akta sig för att klippa kablarna för att sen löda ihop dom igen.. finns det ingen kontakt så är det möjligt att kabeln ska klippas för att sen löda på den nya men för säkerhets skull så hör med en BMW-verkstad om tillvägagångs sätt.. _________________ who dares wins... |
|
| Uhlmann: Med andra ord borde det vara lambdan...? Det går att kolla upp det genom att koppla bort den va? Om det är lambdan så ska väl bilen gå som den ska när den är bortkopplad förutom att avgasvärdena inte stämmer...?? | |
| nja, jag har för mig att bilen kopplar in nåt sorts reservsystem eller nåt om du kopplar ur lambdan, vilket gör att bilen går att köra men den går rätt kasst. Jag är dock inte säker. Sök om det här på forumet. Finns mycket om lamdasonder i arkivet. | |
|
Jag har en kompis som har en 318 -92:a som gör samma sak fast när motorn är kall, vad kan det bero på? Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! |
|
| Piluttapajo: Jag bytte lambdan på min och då slutade det att krångla. Testa med detta. Kolla värmegivaren också. Tror att även denna kan göra så att detta fenomen uppkommer. | |
| Kanske skulle tillägga att det är värmegivaren till insprutningen du ska kolla... :) Lycka till!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.