|
|
|
|---|---|
|
Min älskling nummer 1, nej förlåt, aj! Min älskling nummer 2! Har nu stått över vintern ute. Växlande temp från +5 till -25. Idag var det relativt fint väder och all snö hade smält så jag tänkte ja en tur. Bilen startade problemfritt, lite "fel" eller "misständning" i början, men sen bar den av. Efter ca 2km märkte jag att jag hade stora problem vid korsningar eftersom motorn gick lite ojämt på tomgång, men problemet var att då jag gav gas och belastnin (kopplingen) dör motorn. Helt omöjligt att få motorn att gå om inte först småleka med gasen tills motorn får över 1500rpm, släppa kopplingen och sedan var det inga problem. Bilen gick fint då rpm översteg 1500. Under fanns ingen kraft alls förutom pust och knyck och stön! Sedan kollade jag accelerering 3000-5000rpm, vid ca 4200dör motorn ungefär som då moppen inte fick nog soppa eller luft, men bara för en halv sekund sedan fortsatte accet. Jag märkte att då min 15-20min tur var mot sitt slut blev bilen lite rappare, och om jag varvade motorn utan belastning så kom inget problem på högre varv. Har någon haft liknande problem? Vad kan vara felet eller skulle det kanske ha försvunnit efter ytterligare halvtimmes körning?, eftersom det blev lite bättre efterhand. Bilen är M5 3,6l MVH Andreas | |
|
Kan inte vara så enkelt att du fått vatten i bränslet? Tanka fullt och häll i lite K-sprit så tror jag felet löser sig... (hoppas det iaf) Diesel-räsern Länk |
|
|
Jag har också tänkt på det, skulle ju vara kul om det vore så enkelt, men borde den inte gå lite smådåligt helatiden då? Jag har inte möjlighet att kolla det nu eftersom bilen är på annan ort än jag själv. Så flera alternativ är välkommna. Tack på förhand! MVH Andreas |
|
|
Vet inte om en riktigt varm motor tål lite kondens i bränslet än en kall motor... Eftersom du skrev att det minskade efter 15-20min... Tvekade motorn vid 4200rpm flera gånger eller bara en gång? Diesel-räsern Länk |
|
|
Flera gånger. vid ca 4000-4500. MVH Andreas |
|
|
Ja hade min fd M5 avställd i ca 6 mån utan o starta bilen o den gick väl lite ojämnt på tomgång när man starta den direkt men drag fanns de,iofs var den avställd i varmgarage.Skulle tippa på vatten i bränslet som de redan sagt,eller kanske fukt i tändsystemet pga av temp variationer????? |
|
|
Igensatt soppafilter, kassa tändstift, fukt i fördelare? Låter som antingen elfel i tändningen, eller problem med bränsletillförseln. Antagligen inget allvarligt, men tar nog lite tid att söka reda på. Lycka till! |
|
|
hmm samma fel som jag har fått på min bil med andra ord, drar den mycket soppa oxå ? bilen känns som den inte får soppa men det får den i ofantliga mängder om man kollar på tändstiften. jag kan ju iaf. upplysa om att jag bytt lamda, tändstift , tändspole ,fördelarlock , rotor , alla slanngar och packningar till insuget utan någon större framgång har även mätt upp alla tempgivare, mätt bransletryck både direkt på pump och med t koppling på systemet under drift men allt är till synes riktigt. bmw´s test dator visar heller inga fel... jävligt drygt fel iaf. har inte fått till det ännu och vet inte riktigt vad man ska göra heller, känns som man har kollat allt tänkbart vid det här laget |
|
|
Det där låter allvarligt. Min blev ju dock lite bättre när den fick upp tempen. Min bil fungerade perfekt för 1,5mån sedan då jag kollade den senast. Soppa drar den som den alltid gjort. Fan också!, är i Helsingfors nu ända till nästa vecka, Bilen i Ekenäs. Så får se då om den bättrar sig. Pettan: Om du får ditt fel ordnat får du jättegärna hålla mig uppdaterad, för jag ska kolla om den bättrar sig annars för jag den till en mycket kompetent BMW verkstad, men det kanske inte blir före våren eftersom jag har 520'an att åka med. Hoppas det reder sig för din bil. MVH Andreas |
|
|
Jag hade ett liknande problem med min 525:a... Där hade den tjocka slangen mellan luftfiltret och motorn (Den heter säkert något speciellt) gått sönder, vilket gjorde att den matade för mycket luft och gick inget bra alls... Kanske inte detta, men värt att kolla? Det blev bättre när den blev varm också... |
|
|
Tack Computerror ska kolla det också. MVH Andreas |
|
|
häll i en flaska med k-sprit så ordnar det sig. När man ställer av bilarna som ni gör skall man inte tanka bilen till max så man slipper kondens? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.