|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
M3 wanabe |
JN: Ja ja, vi gör som du säger men jag undrar vad är det för skillnad mellan färgen på din bil och färgen på min bil. Avusblue och Mauritziusblue ____________________________ Länk |
T_J |
Klart att en 93`a är mer sliten än en 95`a, de är ju 2 år äldre med allt vad det innebär. Tycker att det är extremt konstigt att ALLA här på BMWPower har 93`or kanonskick, det är rent utsagt löjligt, och så fort någon får chansen så ska det genomgående beskrivas hur luuungt körd bilen är, hur vääääl servad och pedantiskt bilen är skött, som en framtida försäljnings annons, så uppfattar jag då det. OBS, dettar är inte riktat mot någon speciell person, utan mot den stora massan... Rent generellt sett är alla 93`or slutkörda, 15-16000 mer eller mindre hårda mil, vilken dag som helst skär den på lagrena eller nån ventil spricker, inte konstigt att många med äldre M bilar börjar ta det lugnt med dom, risken för ras ökar för varje mil bilen rullar. En bil av en sådan kaliber som M3 tycker jag bör genomgå en motorenovering vid 15k mil, och just därför är det en löjlig inställning till begagnat priserna på just 93`or på detta forum.. |
|
En 93:a MÅSTE INTE vara mer sliten än en 95:a. Ett ex: en 93:a har körts endast på sommrarna och då 500 mil per sommar (tot. 5000 mil) och skötts pedantiskt medans en 95:a har körts året runt 1500 mil per år (tot 12000 mil)och skötts illa. I detta exempel så borde 95:an vara mer sliten. Jag vet att detta var ett konstigt exempel men jag ville bara belysa att det inte måste vara så att ett exemplar utav en senare årsmodell måste vara i bättre skick. Att motorn skulle vara slut på en 93:a med 15000+ mil på mätaren tror jag inte en sekund på, men alla får ju ha sin åsikt. Jag är iaf nöjd med min m3:a och den går hyfsat bra för att ha en slutkörd motor. Men den dagen den rasar så får jag väl byta motor el. laga den då, konstigare än så är det inte. Förresten, dåligt av bmw M att bygga motorer som bara håller ca 15000 mil, hoppas dom har förbättrat livslängden på nya m3:an, för det kan ju inte vara så kul att köpa en bil för 6-700 000 kr som sedan bara håller i 15 000 mil. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Jag lovar, om man vill döda en m-bil snabbt så är det inga problem...... Skillnad på årsmodell behöver inte alls ha någon betydelse. Det som har betydelse är skötsel,körsätt,(miltal)beror helt på vilka mil bilen rullat, d.v.s om det är mycket korta stäckor(kallstarter),om bilen gått mycket på bana etc osv osv. Ett illa skött exemplar kan mycket väl vara slutkört långt innan 15000 mil. Om man leter efter en M ska man nog gå på skick, inte årsmodell. |
|
M3 wanabe |
Ja ja, men oftast så är det de lite yngre generationen som får tag i 93:or och 94:or. Det är de som inte köter de riktig och inte gasar riktigt heller. Det är viktigt att man får bilen varm och inte varvar alltför mycke när bilen är kall. Jag viste inte det när jag köpte mig en saab 9000 turbo för några år sedan. Jag gasade som fan och motorn var kall, inte höll den länge eller. Problemet är 93:or och 94:or är mycket billigare än 95:orna och av den anledninen så får de med lite mindre cash i plånboken atg på dessa bilar. Annars som jag sa om jag hittar en 93:a som har varit inom en någorlunda rik familj och servad väl samt resulterar i en god Mtest så är det en bättre M3:a än en 95:a som inte har mycket att uppvisa genom dokument och historia. ____________________________ Länk |
|
T_J din åsikt är helt och hållet i fablernas värld ! Ska man verkligen behöva göra en komplett motor renovering på en M bil som gått mer än 15 000 ? Kan hålla med om att en bil som gått så långt inte ÄR ny men det är definitivt inte skrot. Man får ju behandla den för vad den är. Men att den skulle vara död efter 15000 mil är löjligt. Samma skit när det gäller Mc. En sporthoj som gått 5000mil sägs vara slutkörd. Skakar bara på huvudet till sånt trams. Kolla skicket på fordonet innan du uttalar dig för det skiljer bra mycket beroende på vem som ägt bilen. |
|
|
Snacka om att ha förutfattade meningar i denna tråden! Bedöm varje bil för sig för tusan! 15´mil och bilen rasar när som helst, möjligtvis om bilen är riktigt misskött. Köpa bil av en någorlunda rik familj? Skulle det inte kunna vara tvärtom att det som har gått om pengar har mindre intresse av att hålla upp värdet på bilen? Vare sig man är rik eller lever på håret så är väl intresset för bilen det viktigaste när det gäller hur den körs och sköts. Har en kompis som kör en 911 Turbo, och det är nog f-n det enda han har råd med (service och skötsel är viktigare än att han har mat på bordet, nästan...) Känner också andra som har lite mer "exklusiva" sportbilar, dom blir ju snudd på igensotade för att de körs så mesigt. Den alldagliga bilen däremot körs som det vore rejs varje gång. Mitt tips är att släppa fördomarna och bedöma varje exemplar efter de upprepade kriterierna. Miltal, service och skötsel. Glöm inte att lyssna på den. :) Mvh Anders S. |
|
|
Många bra svar och diskussion. Men det är ju litet orättvist att jämföra standardmotorer med racing-dito. En racingmotor är ju gjord enbart för hög effekt utan tanke på livslängd. Och max effekt får man ju ut vid ett högt varvtal, varför dessa motorer går med konstant höga varv. Kolvhastigheter och lagertryck blir ju helt andra än standardmotorer. Dock är det ju riktigt som sagts, att bra olja är A och O för både racing och gata. Om jag skall sammanfatta mitt BMW-ägande under årens lopp, speciellt vad gäller hållbarhet, så måste jag säga att motorerna håller mycket längre än växellådorna! I princip alla mina bilar fick problem med växellådorna. 1800án, problem med synkroniseringen på 2:an. 3.0 CSén, rassel från bottenstocken. 535án, rassel från bottenstocken, som bara blev värre tills lådan gav upp med rejält metallskrammel. Bytte till beggad låda, samma problem med rassel. Dessutom trög 2:a, troligen synkringen. Bi-Turbon, höll bäst. Men den har ju en överdimensionerad låda som skall palla det stora vridet (560 Nm). Gemensamt för alla bilarna var att de gått mellan 10´och 20´mil, och alla motorer gick perfekt. Så när ni kollar bilar, lägg extra krut på att kolla växellådorna. Detta om detta! Richard |
|
|
En bil behöver inte hålla bra för att den är välskött. Min flickväns M3:a säckade ihop i dagarna. Skuren motor. Bilen är ägd av hennes familj sedan -97. En ägare innan dem, välservad och aldrig höga varv när den är kall. Tråkigt med ny motor och på en bil som har blivit så väl omhändertagen. |
|
|
Alltid tråkigt när det händer, skar själv en motor i helgen, 244Dl -79 !! =D Körde den till skroten men den överlevde bara drygt en halvminut fullgas på tvåan med minimalt med olja........... Polarens överlevde 10 minuter så han tröttnade, fick slänga grus innanför ventilkåpan. Mvh Patrik |
|
T_J |
Jaja, jag förstår att många känner sig uppretade på mitt inlägg, det var också meningen. Men sanningen är att väldigt många 93 och 94 ÄR slut, 99% av dom jag har åkt/kört/sett har varit mer eller mindre slutkörda. Orsaken är för det första att dom har varit ganska billiga ganska länge så många yngre förmågor har kunnat lägga vantarna på dem och sedan kört skiten ur bilen en sommar för att sedan inte ha råd att ha den kvar och då sålt den, det är oxå en förklaring till att så många finns till salu. Sedan säger många "-se till skicket på bilen, den är suuper fin kolla hur den blänker, inte en repa!" Jaha okej, en rekond kan göra underverk, men vad säger det synliga skicket om bussningar, axlar, knutar, packningar, lager osv? Allt är inte guld som blänker.. Många här tycks tro att dom äger ett klockrent exemplar, visst finns det sånna men dom är inte så många.. mosse, hej på dig själv. |
|
Den här har gått 36000mil : Länk /Jimmy Länk Länk |
|
|
T_J: Verkar finnas en hel del m3.or där uppe där du bor eftersom du verkar så insatt i just denna bil modell. Men du måste iaf vara en riktig bilexpert som besitter sådan kompetens att du enbart geom att låna/åka med ngn annans bil kan dra den slutsatsen att bilen i fråga är helt slutkörd, medans vi som själva äger sådana bilar är ett gäng "idioter" som inte kan ett skit om bilar utan bara tittar på den nypolerade lacken som blänker så fint och sedan tror att vi har en bil i maskinellt toppskick. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
JN Touché! TJ Ta nu och KÖP en egen M3.a så kanske du slutar lägga ner energi på att tala om för oss som HAR en vilka slutkörda vrak dom är....alla 99% Sen tor jag inte att alla "yngre förmågor" som du kallar dom, kör skiten ur en M3.a så fort dom får råd till en, tvärtom! jag tror dom är stolta över bilen och tar hand om den, i de flesta fall! Men du kan ha rätt i att säkert 40-50% av dom 93:or & 94:or som rullar i Sverige är ganska hårt använda. /K |
|
|
T_J: Är det verkligen så det går till uppe i Norrland alla som har M3 93-94 bara köper och kör sönder 99% är ju en rätt hög andel om man säger så ;-) håller med Mosse köp nu en M3:a istället för och sitta här och reta upp alla stackars M3 ägare genom att såga deras bilar, jag lovar att du kommer bli en lyckligare bil ägare om du inte sitter och funderar på skurna velager och spruckna ventiler hela tiden. Alla motorer kan rasa oavsett hur man kör eller sköter bilen det är många faktorer som spelar in, kollar man grejorna innan man köper så gått det går samt sköter bilen normalt har man gjort vad man kan tycker jag motorrenoveringar är ju överkurs för dom flesta inkl. mig själv. ps. Verkstaden där jag servar min bil brukar serva en annan M3 E36 som gått över 40.000 mil de du :-) |
|
|
Tänk, en 1993:a är i år 10 år gammal, det är inte många bilar som får en sådan översyn som de flesta M bilar när de är så gamla.. Så VI är nog lite speciella vi M ägare.. Men som någon ovan talade om, en M motor kan nog hålla en 40K mil om man bara sköter om bilen. Vi har ju ett service system som håller bilen i mycket bra skick om man jämför med andra bil tillverkare. |
|
T_J |
ojdå nu blev det fart här :) Ja jag har en viss erfarenhet av M3`or, och det är fortfarande min bestämda åsikt att dom är oftast mer eller mindre slut. Efter 10 mer eller mindre hårda år är det dags för renovering, hade jag varit ägare till en 93`a hade jag i denna stund förmodligen varit nere i garaget och plockat isär bilen, men det är jag det, better safe than sorry är i många fall mitt motto. Jag kan inte förstå hur så många här kan vara så blinda, motoras på E34 M5 och E36 M3 är ganska vanligt, jag vet inget annat märke som har så mkt ras på sina äldre prestanda bilar, varför inte inse att dessa guldklimpar kan faktiskt behöva en renovering? |
| T-J, du är ganska tröttsam.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.