AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.089

Hur länge håller era motorer?

Sida 1 av 2
M3 wanabe
På TV (discovery, handlade om Formel 1) Jo starkare en motor är av en verson så håller den kortare tid än en vanlig motor.

Typ alltså skulle en M3 motor hålla mindre än en 320 motor från en E36:a.

Kan det stämma eller?

Eller menar de kanske att med racing motorer så pressar man de mer och av den anledning så håller de kortare tid.

Det händer lite då och då här på forumet att motorn har havererat. (M3 och M5 för det mesta.)

Såg en 320 i börsen som hade gått 46000 mil! :)

Har aldrig sett mer än ca 23000 mil på en M5:a

/Jimmy
Länk
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har faktiskt sett M5or 3.6 or på bortåt 30000mil, 28000mil såg jag ganska nyligen. Däremot M3or är det längsta jag sett 22000mil, förmodligen körs de sommar generellt mer än M5or är min slutsats därav det lägre miltalet, sedan kom de ju ut på marknaden senare också än M5an.
M3 wanabe
Men betyder det att det är mindre kvalite i en MPOwer motor.

Jag har sett 525:or som har gått 55000 mil.
EN motor kan gå hur långt som helst faktiskt om man sköter den som man ska och lite till.
En mekaniker som jag känner och jag kan lova att han är duktig, han påstår att en motor från en MB 300 från -90 kan gå 200 000 mil om man vill.

Mr C
BMW X3, 2,0D -15
I racing sammanhang sager man att om motorn rasar under tavling sa har man trimmat for mycket, rasar motorn efter mallinjen har man trimmat for lite. Det SKA rasa PA mallinjen.

En M3 har en litereffekt pa 100 hk. En 320 har en litereffekt pa 75 hk. Mindre trimm sliter mindre pa materialet. "Kvaliten" ar hogre pa en M motor, aven om den inte haller lika lange. Det ar motorer byggda for olika andamal.

Mr C
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M3 wannabe, det handlar i stor utsträckning om trimningsgrad!

En motor som har hög litereffekt, högvarvig och har relativt små säkerhetsmarginaler håller inte lika länge som en motor med låg trimningsgrad, väl tilltagna säkerhetsmarginaler i materialtjocklek mm.

Tyvärr är det väl rätt vanligt (finns många undantag från detta!) att de motorerna misshandlas en del av överentusiastiska förare. Dvs. varvas hårt innan de är riktigt varma, alltid "plattan i mattan", slarv med "dyra" servicar pga kombinationen allt för låg inkomst och allt för höga driftskostnader etc. etc.

Sedan brukar inte M-bilar köras under vinterhalvåret i lika hög utsträckning som "vanliga" bilar. Då är det svårt att hinna köra så långa sträckor med bilarna...

Mvh
M3 wanabe
Johan B: det är sant det du säger men.

MPower motorer är ju kända för att vara bra. Okej, ska inte då motorerna hålla för de så kallade "överentusiastiska förare" och endel oerfarna förare som tror att de sitter i en JAS gassar hur mycket som helst.

Jag menar det finns de som kör som ja du vet, med vanliga bilar oxå, det finns folk som kör en 325 hårdare än en M3 och ändå så håller de bättre.

///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Finns väl ingen motor som håller bra för "överentusiastiska förare"? Sköter man bilen exakt som man ska,så ska väl en m-motor hålla 30000 mil iaf,Säkert längre oxå!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En M-motor har mindre säkerhetsmarginaler vid tillverkningen pga högre trimningsgrad och tunnare/lättare materialval i motorn. Det behövs om den skall vara högvarvig... Därav blir de också mer känsliga.

Däremot tror jag säkert att de kan hålla 30 000mil om de får rätt skötsel och körs på "rätt" sätt!

Mvh
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
tror att om man sköter service/underhåll o kör vettigt håller M minst lika länge...

(på tal om mil hade min "GRANNE" en Merca Limo som hade gått 70000mil o d va typ 10 år sen...)

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min M5 -90 hade/har gått(skrotad pga stöldskador) gått 23000 mil o motorn var de inget fel på!Har hört av obekräftade källor att M-motorer har en dimensionerad livslängd på 40000mil sen om de stämmer eller ej e en annan sak...I vart fall en välskött M-motor funkar säkert uppemot en 40000mil innan de e dags för en stor översyn,allt hänger på körsätt/service....Har sett M5:or på Mobile med över 36000 mil på mätaren,såg en -95 med 24000 mil helt orörd motor enl annonsen o full bok...
M3 wanabe
Handen på hjärtat, hur många av ger är det som är snälla med era Mpower motorer.

Inte många av er, har man en sådan fantastiskt låglivs motor så vill man gasa lite extra varje gång man byter växel.

Jag är sugen på en Riktig M3, jag vill inte vara en wanabe längre därför håller jag på små undersökerhela tiden då och då.

Jag har fått klart för mig att de ska inte bli en 93 och 94 för de är sönderkörda allihopa.

mvh larsson
M3Wannabe: Du kan ju inte utesluta 93-94 or bara för at de du tittat på varit sönderkörda. Innnan jag bytte bil var jag inne på en m3 97-98.. titta på ett 20 tal ungefär. de varr väldigt varierande kvalite på vården av dom bilarna kan jag säga.
Min Fabror i tyskland har en m3 -94 som gått 4400 mil.
han har haft den sen ny. Han säger ofta att kvaliten på m3or är direkt kopplat till om personen i fråga igentligen har råd att äga samt serva bilen. Många har råd att äga, men inte att ge bilen den ömma vård den behöver för att hålla de miltal som nämns ovan.

Bmw har stjärnan under huven.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att dra slutsatsen av att en viss årsmodell har körts hårdare än andra tycker jag låter obefogat. Varför skulle en -95:a vara mer misshandlad generellt?
För övrigt är en en M-bil gjord för att pressas och varvas, på RÄTT sätt. Inte för att misshandlas, det är inte någon bil byggd för.

Mvh
Anders S.
M3 wanabe
Nej men klart att ni har rätt angående den saken att en 95 kan vara mer misshandlad än en 93.

Men skulle jag hitta en 93 med max tre ägare och upp till 15000 mil och Mtest med goda resultat så skulle jag slå till direkt men, det är ju svårt tt hitta såda bilar. Oftast så är de inte till salu om de är så pass fina och välvårdade.

Problemet är att det ska finnas något fel för att folk ska sälja.

Definitionen av fel: Kan vara en lite rost bubbla till tidkande ventiler. Vissa sälje pga ekonomi oxå.

Hur ofta kör man en mbil som en racermotor?En f1motor går på absolut max +att det är bara delvis trimmningsgraden som gör den känslig utan vikt optimeringen.Typ en vevaxel ska vara precis så stark som det behövs,är den starkare så finns det mer vikt att ta bort.Hur avancerade en M-motor än är så finns där enorma marginaler jämfört en F1motor,så med rätt skötsel och sunt förnuft håller motorerna länge.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag kör lugnt med min m3:a, kör faktiskt lugnare med den än med ngn annan bil jag haft. Klart att man gasar på lite ibland men aldrig förrän oljan blivit ordentligt varm. Sedan så sköter jag den pedantiskt med service o underhåll, har kostat på den över 30 000:- på en sommar.

Känns inte som att man behöver hålla på och köra hårt hela tiden med en m3:a, känns mest skönt att veta att man kan göra det om det behövs. Sedan så kanske man har blivit lite mer vuxen och tröttnat på att köra hårt hela tiden.

Min bil är en 93:a som gått 16200 mil och den är absolut inte slutkörd utan går jättefint på alla sätt o vis.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Man BEHÖVER ju inte piska en M-bil till varvstoppet hela tiden heller, den går ju lika bra på mellanregistret som de flesta vanliga BMW gör som bäst, med några få undantag.

Mvh
Patrik
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag tror att många m-bilar kan vara mera välvårdade och i bättre skick än många "vanliga" bmw modeller utav samma årsmodell och med lika mätarställning. Anledningen till detta är att många m-ägare sköter sina bilar superpedantiskt, jag gör iaf det och det har jag inte gjort med ngn utav de andra bmw:n jag ägt. Jag byter tex. olja o filter var 500:e mil och då till en bra helsyntet olja, servar den enl. boken hos bmw, lagar alla ev. fel/brister som uppstår omgående osv. Många m-bilar är också avställda under vintern vilket medför att de slipper saltet och alla kallstarter som sliter på motorn.

Skulle jag haft en 93:ans 325 tex så skulle jag antagligen göra servicen själv och då endast var 1000:e mil, skulle antagligen också nöja mig med en billigare delsyntet olja och kanske heller inte störa mig lika mkt på småfel. Anledningen till detta är att jag ser min m3:a som en entusiastbil som jag bara kör på sommaren medans jag skulle använda 325:an som bruksbil om jag hade en sådan.

Jag kör faktiskt m3:an överlag lugnare och är mer noga med att vänta tills oljan blivit varm innan jag varvar den över 3000 v/min än jag varit med ngn annan bil jag ägt.

Tror att det är en myt detta om att m-bilar skulle vara slutkörda så fort de blivit över 8-10 år gamla och passerat 15 000 mil. Jag skulle iaf vara mer rädd för att en motsvarande 325:a skulle rasa då jag tror att dessa ofta skötts sämre och gått minst lika hårt, året runt också.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Måste också tillägga det är fel att generalisera och säga tex. att: "alla m3:or över 15 000 mil är slutkörda". Skicket varierar säkert väldigt mkt på alla dessa bilar och jag tycker att man ska bedöma en bil mera efter dess skick o inte bara efter årsmodell o mätarställning.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.