|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
Jag har läst igenom hela tråden och är nu mer förvirrad än när jag började... Måste säga att teorin med nyare än 91 har Code 00000 är fel... på min 530 V8 -93 så har jag Code = chassie#. någon som VET vad CODE är till slut? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Gå ut och kolla igen! chassinumret står också, eller får du upp chassi numret två gånger? Lars |
|
|
ska gå och kolla igen om en liten stund... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
har kollat.... jag får Code 00000 sen dyker chassie# upp ... så då stämmer väl teorin ang äldre årsmodeller. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
Dieselspisen |
Hej! Ett bidrag till 000000 diskussionen. I den 'hemliga menyn' finns en undermeny, 14.0-14.4 Fehlerspeicher bei 000000 kein Fehler gespeichert Alltså ung. 'felminne vid 000000 inga fel lagrade'. Se länk nedan. Länk Bästa BMW hälsningar. |
|
Gäller dock INTE e34 eller 32. Lars |
|
|
What is the "CODE 00000"? Matrix, släng dig i väggen säger jag bara! |
|
|
orkar inte läsa allt, men flera gånger upprepas nåt om Hexadecimal. Om jag minns rätt så består en Hexadec. av 16 (eller 12?) bokstäver OCH siffror. alltså 5 nollor kan inte vara en Hexadec. Bara för mysteriets skull... |
|
|
FD-Ormen: Länk :) Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
Paap Reeder |
Hej - detta fick jag från officiellt BMW- håll. Behöver i sig inte vara sanning men så svarade dom: ******* Angående den tidigare tråden rörande om utifall att code 00000 betydde skruvad mätare så drog jag ett mail till BMW i Tyskland. Jag bifogade min code 14 0 86. Först fick jag ett artigt mailsvar samt att min fråga var vdb till ngnstans? Idag kom så detta: Sehr geehrte Herren, Diese zahl ist ein BMW interne nummer für "Kod nummer Datapost". Wir haben keine Übersetzungstabelle was die zahl und die Hexadezimalwerte bedeuted. Mit freundlichen Gruss BMW Service Schweden Min fråga hamnade således hos BMW i Solna?? vilka jag tidigare frågat! Ein zwei drei und so weiter ...... MVH /// Paap R ******* För att reda ut denna evighetsfråga om Code 00000 så ringde jag i dag upp BMW Sv tekniska ledning. Svaret är: Detta med Code 0000 härör från början av 90- talet då ngn motortidning (kanske Tekn V.) skrev om ärendet med den syftningen mot att code 00000 skulle indikera mätarfiffel. Så är således inte fallet enligt BMW svar idag. Jag citerar ej utan sammanfatar tfnsamtalet som jag uppfattade det hela. Min upffattning just nu är att detta är en skröna som även jag gått på tills annan information eventuellt finns. Code siffrorna kan tydligen tolkas ur ngt som heter Hex- lista och kan att ha att göra med exvis tankmätarens kalibrering m h t aktuell bensintyps viskositet o s v. Vad mina siffror 14586 betyder skall jag gå vidare med. Således är läget just idag det att Ni som har Code 00000 har fått en värdeökning på minst ett antal 10-procent. MVH /// Paap R |
|
Ni som fortfarande tror att code 00000 betyder skruvad mätare läs hela tråden! För ett år sedan samlade jag in data från ett 30-tal bilar här på forumet. Då kunde vi konstatera att alla före 91 någonting hadde ett värde på kode och alla efter hadde 00000. Det är väll ingen som tror att inga bilar före 91 var skruvade men alla efter var? Ni som skriver att code 00000 kan betyda skruvad mätare, läs hela tråden innan ny tror! mvh BLJ |
|
|
De 5 siffrorna som är CODE har ingen aktiv betydelse för instrumentet. Jag har hållt på ganska mycket med kodpluggen när jag hackade en för att ett M5 instrument skulle fungera i min 525i. Min teori: Från början i e32/e34 så fanns ett visst antal typer av kodpluggar varje typ hade ett nummer "CODE" sedan programmerade man chassinummer och annan individ specfik information in. Jag har utläsningar av olika kodpluggar med samma nummer. efter 91/9 när det nya intrumentethuset kom (blåbaksida) så började man att programmera kodpluggen efter varje individ och då förlorade CODE nummret sin funktion. Hälsningar Lars |
|
|
Tror starkt på att Lars teori skulle kunna stämma. //en 0000 code:are =) |
|
|
Detta har jag skrivit tidigare! Tjena! Som uppenbart nästan alla andra, är jag orolig över min mätarställning, om den stämmer eller är skruvad! häromdagen så var det en kille som sade sig veta hur man kollar upp den. Läst det här flera gånger tidigare också, så han satte sig i bilen och stängde av den. Han höll in trippmätarens återställningsknapp och vred på tändningen, då kom det upp ett värde som sa ca360000km. Kollade senare på dagen även min som hade ett liknande värde, och blev skeptisk med tanke på skicket i min bil. Åkte till BMW, och dem skrev ut en lista på vad dem 6 värdena står för: BMW Leveransomfång (6-ställig) (1) Läge i rullen Kod nr datapost (5-ställig) (2) K-tal (4-ställig) (3) Chassienummer (6-ställig) (4) Software-version (2-ställig) (5) Ändringsindex (2-ställig) (6) Så alla som påstår att det är den korrekta mätarställningen kan ni berätta detta för! Om någon känner för att ge en närmare förklaring på vad dessa saker innebär, var vänliga skriv det!!! |
|
|
Okei Jag har försökt läsa alla inlägg här. Vi har lite prob. me våran nya 535 -89 vi köpte av en kompis som inte skötte den. intrumentbrändan e väck mätare funkar bara ibland och varvmätaren dansar fram å tebax. Sen frågar den efter "CODE?" Jag har försökt trycka CC knappen...(föst lyste det till sen igen bara "CODE?")......haft lös hela instrumenten å kollat genom. Finns det nåt jag kan göra själv?? Jag har läst era code 0000 men våran frågar efter CODE!!! HJÄLP någon snälla!!!!!!! |
|
|
Hej, CODE är om man har tryckt in en kod på färddatorns startspärr. Detta har inget med CODE NR som visas vid instrumenttest. Hälsningar LArs |
|
|
Tack för svaret. Hmm...vi har förstått att det kanske e kretskortet som e väck. Efterssom vi bor på andra sidan "potten" nämligen Finland skulle vi måste lägga ut 600€ på ett helt nytt. Och 250€ på ett begagnat. Men hur är det senn om man vill sälja och man har bytt instrument. hur får man bevisa vad den gått?? Våran e import. Nu funkar inget igen. En tur funka hastighets mätaren...men men när vi hade upp det å pilla å lag kontakt spray sluta det igen. Vi har provat ha bort kopplat från batteri osv. tips vi läst här. Några funderingar kring detta?? Försvinner CODE?? förfrågningarna om vi byter instrument till en gammal?? Varken vi eller den förra ägaren hade någon Code på den. det börja bråka så när förra ägaren hade den. Bilen går att köra men vet ju inte hur mycket man har i tanken eller hur hårt man kör. Måste ha tanken full ...det suger me dessa bensin priser. Vad tycker ni om att köpa ett begagnat intstrument?? E det bara att "tynga" ditt det då å så funkar allt ok??? Hälsningar från Finland |
|
|
1st display: BMW PART NUMBER (6 digits) 2nd display: CODE NUMBER (5 digits) Internal Coding Plug # 3rd display: K NUMBER (4 digits) 4th display: CHASSIS NUMBER (5 digits) this is part of your VIN 5th display: SOFTWARE VERSION (3 digits) 6th display: REVISION INDEX (2 digits) Hardware # |
|
|
Felet är fixat!! Köpte ny/begagnad mätartavla. Allt är i skick!! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.