|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Enligt min uppfattning har bengt helt rätt. Code med 5 siffror i instrument-clustret anger ett hexadecimaltal som är knutet till bl a vilken typ av motor Du har i bilen tex 4,6, 8 eller tolv burkar, vilken utväxling samt vad exvis förbrukningsmätaren med anledning av detta skall visa med dessa förutsättningar. Plus ett 30-tal andra värden som chippet skall proggas att räkna fram. I instrumentet finns en codiersticker. På den finns ett nummer. Det numret skall vara det samma som kommer upp i clustret. Då vet man att instrument och codierstecker hör ihop. På "bilfråga" kan man av BMW få fram vilket värde det var från början som fabriken tryckte dit. Är det samma code-siffror så vet man att inte instrumentet är bytt. MVH /// Paap R |
| Henrik : Har du ägt den sen den var ny ?? | |
| Henrik : Har du ägt den sen den var ny ?? | |
|
Nope,men har kollat den så gott det går. Om mätarställningen efter det test du talar om inte stämmer med vad som står på min mätare så fortsätter väl tveksamheten,då jag ej ägt bilen sen ny så kan jag ju ej garantera att den ej är justerad tidigare. Stämmer den men som du säger har visat annat värde på andra bilar så kan man ju forska vidare i detta,då börjar det bli lönt att ta reda på om det går att utläsa riktig mätarställning på det sättet. Henrik |
|
|
Jag sluter mig till dom skeptiska. min bil har också dessa nollor men chassinumret i checkkontrollen stämmer med chassinumret i serviceboken. Bilen är punktligt servad och BMW här i Sverige hade inga kommentarér om mätarställningen när jag hade min på inspection Snart 410 hk 622nm |
|
|
Har mailat dig Henke, kolla så får vi se, de jag har "kontrollerat" på detta sätt har i alla lägen visat sig vara backade, alla utom en..... (ps alla har varit import då jag inte känner någon med en Svensk, eller har varit i kontackt med en dylik) |
|
| Paap Reeder: vet du om Code nollas vid strömlöshet ( dvs att batteri backupp försvinner eller att man tar ut chippet för "justering" Kunde ju vara en verkligt intressant förlängning. | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Otto von Diesel: Fungerar ditt "test" bara på e36:or? Annars kan du maila till mig också så skall jag kolla min e34. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Skrev ovan att det bara gäller e36. |
|
| har fått en massa grejer bytt i bilen orkar inte skriva allt men min mätarsällning blev kollad hos bmw i malmö och den stämde sa dom jag har code 00000 på min så teorin verkar knasig möjligen stämmer det på e 36. | |
|
getrag: Hur kunde BMW kolla mätarställningen? De kan väl "bara" kolla garantireperationer. Är själv övertygad om att det tyvärr inte finns något sätt att läsa av om mätaren är skruvad eller inte på tex e34 eller e36. Hade det funits så hade det varit vida känt och spritt (som tex DIS kontrollen). /T.P. Länk |
|
|
Halå... Hur går det egentligen, blir vi ngt klokare här ?? Har kollat runt lite och det verkar inte speciellt svårt att få tag på Code pluggar.... Kanske är det så att när codeplugg och färddata / mätarhus inte matchar står det code 00000. Går ju att testa.... |
|
|
jag har då mätarhus och kodplugg sittandes sedan bilen var ny. högst tveksam till att det skulle vara bytt är att lite av folien till hastighetstavlan fläkts upp, blinkerspilarna saknar lite färg samt dess mätarställning 32000 mil. men däremit har instrumentet blivit bortkopplatt ett par gånger för lampbyte osv men fortfarande har jag code 00000 "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson |
|
|
där sprack den tesen. men har kollat lite, det som refereras till i en annan tråd som partnr:(det första som kommer upp) är inget partnr, inte ens ett halvt partnr. 7 eller 11 siffror skall det vara(kollade detta mor bosch och bmw. Har själv kollat ca 10 bilar. Alla har haft mkt olika siffror allt från 19500 till 39000. Om nu detta är ett reservdelsnr så skulle det inte diffa såpass mkt samt att alla de som är av samma årsmodell och har likadana hus bör ju i rimlighetens namn ha likadana nr. Bmw kan ju ha olika nr i sin reservdelskatalog för olikan årsmodeller tex men det nr kan du omöjligen få fram denna väg, det som möjligen skulle kunna visas är just del av bosch nr och detta bör vara "samma" på alla med likadana hus. Fast de var inte helt säkra. vet inte men BMW / Bosch verifierar inte er tes. Det enda jag kan tänka mig är att huset har annan plugg än central datan, sen varför detta är gjort det kan man ju inte veta. Att det skulle vara så att bara för att en bil är backad så visar den c00000 är orimligt då man normalt inte byter codplugg för backning( man kan göra det) , man programerar om. Antingen via att man tar ur och bränner om eller att man via com porten i motorrummer gör samma sak. Skulle vara intressant att veta om det har med minne att göra, dvs när man kopplar i o ur instrument. R |
|
| Apropå garantireparationer...Jag beställde ett formulär med biluppgifter på min bil för ett tag sen från min lokala BMW-handlare...och bl.a så har 2 garantireparationer utförts på bilen i sitt tidigare liv...men dom kunde inte säga vad som gjorts...Går det på nåt sätt att ta reda på vad som gjorts?? | |
|
nej jag bad bmw i malmö kolla min mätarställning och dom sa att det som står på din mätare stämmer när jag hämta bilen dan efter!! Snart 410 hk 622nm |
|
| Getrag: Hur hade de verifierat mätarställningen? | |
|
Måste bara skriva vad jag har fått fram vissa verkar så j-kla säkra på code0000 är en skruvad mätare men jag gjorde testet på kompisens farsas bil en 328 -95a e36 Han köpte den ny på BMW i Solna, gjort alla servicar där, garanterat ej fifflat med mätaren den har gått ca 21200 mil nu det står code 0000 i hans instrument han äger den fortfarande. DEN ÄR INTE SKRUVAD!!!!!!!!! |
|
| Otto du kan maila mig ditt trix så kan jag testa det på polarens farsas 328a och se om det stämmer. | |
|
nej kane jag kan inte verifiera nåt men på förenade bil i malmö så gjorde jag ett konditions test på bilen för att se hur den mådde och då bad jag dom kolla mätarställningen sen hur dom gått till väga det vet jag ej men svaret var mätarställningen stämmer och det sa dom inte på min 528i touring 98 där sa dom mätaren är backad 16000mil så jag hävde det köpet omgående. BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.