AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.127

Vad betyder "CODE 00000" i checkcontrolen?

Sida 4 av 9
liste: då kan du ge upp nu min 540 visar code 00000 och den har orginalradio.

Code 00000 har inte med skruvning att göra kika i denna tråd...
Länk

Mvh Stephan

li
1.959
liste
535i -89
Sista teorin från min sida: kan det ha med omkodning av nycklar att göra?? Det enda jag känner mig relativt säker på just nu är att det INTE har med mätarskruvning att göra.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
liste!
En bra tanke det här med nollade. När var du inne med din bil på service senast?
Ni andra kolla på detta och låt os veta om era siffror.

mvh

BLJ
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag har Code 00000
Orkade inte notera de andra siffrorna.
Mina nycklar är omkodade och i bilen sitter fortfarande originalstereon.

__
Länk
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Wolv!
Ansträng dig lite nu och läs av alla dina siffror, jag tror att det är många som är intreserade!

mvh

BLJ
li
1.959
liste
535i -89
Bengt - har precis köpt bilen så jag har inte hunnit serva den än. Förre ägaren servade tyvärr inte på BMW-verkstad.

Kanske för tidigt att läsa in något i det, men nu har vi iaf EN 00000 med omkodade nycklar bekräftade...
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
bengt:
jajajaja jag skaaaa ;)

__
Länk
diamantsvart_bmw
CODE 00000 på min oxå och jag har kollat alla papper på bilen sen den var ny och den är inte skruvad

Länk

Snart nya bilder
li
1.959
liste
535i -89
Hur är det nu med er som har 00000 - vet ni om ni har omkodade nycklar? :)
33
Lövan
M3 -02 SMG
Är det ingen som har nummret till tekniska delen på BMW så kan man ju fråga vad det är för siffror.

Mvh Lövan

www.540touring.nu
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Jag har inte kodat om nyckeln, om föregående ägare har det vet jag ej. Det här med att koda nycklar är det något som man kan göra på äldre bilar typ början på 90-talet?

mvh

BLJ
li
1.959
liste
535i -89
Lövan - har för mig att Paap ringde dit nyligen och fick ett luddigt svar om hexadecimaler och att de inte hade någon översättningstabell. Med andra vet dom - eller vill inte tala om - vad det handlar om.
har följt detta resonemang ett tag och jag får fram code 00000 själv flera gånger jag provat. bilen ifråga är en snikad svensksåld 316 e36 från 1991 och har gått 31300 mil vid skrivandes stund (detta kan vara kul att veta)

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej alla!
Har letat på TIS skivan kommit fram till följande:
K-ZAHL är antalet pulser / km användes av hastighetsmätaren.
När det gäller CODE har jag inte kommit fram till så mycket ännu,
lite info: Coding plug sitter någonstans inne i centralinstrumentet. Den innehåller vägmätarställningen. När verkstad beställer en ny code plug skall dom uppge Vagnens 48 siffriga "central coding key" varifrån dessa siffror kommer framgår inte.

mvh

BLJ
Paap Reeder
Hej - en sammanställning från flera skribenter!

Angående den tidigare tråden rörande om utifall att code 00000 betydde skruvad mätare så drog jag ett mail till BMW i Tyskland.

Jag bifogade min code 14 0 86.

Först fick jag ett artigt mailsvar samt att min fråga var vdb till ngnstans?

Idag kom så detta:

Sehr geehrte Herren,
Diese zahl ist ein BMW interne nummer für "Kod nummer Datapost".
Wir haben keine Übersetzungstabelle was die zahl und die Hexadezimalwerte bedeuted.

Mit freundlichen Gruss
BMW Service Schweden

Min fråga hamnade således hos BMW i Solna?? vilka jag tidigare frågat!

Ein zwei drei und so weiter ......
MVH /// Paap R

Hej!

För att reda ut denna evighetsfråga om Code 00000 så ringde jag i dag upp BMW Sv tekniska ledning.
Svaret är:
Detta med Code 0000 härör från början av 90- talet då ngn motortidning (kanske Tekn V.) skrev om ärendet med den syftningen mot att code 00000 skulle indikera mätarfiffel.

Så är således inte fallet enligt BMW svar idag.

Jag citerar ej utan sammanfatar tfnsamtalet som jag uppfattade det hela.
Min upffattning just nu är att detta är en skröna som även jag gått på tills annan information eventuellt finns.

Code siffrorna kan tydligen tolkas ur ngt som heter Hex- lista och kan att ha att göra med exvis tankmätarens kalibrering m h t aktuell bensintyps viskositet o s v.

Vad mina siffror 14586 betyder skall jag gå vidare med.

Således är läget just idag det att Ni som har Code 00000 har fått en värdeökning på minst ett antal 10-procent.

Ngn som vet mer detaljer?

Intressant vore ju att få till ett snack med "omprogrammeraren i Travemunde".

MVH /// Paap R IP: 212.181.174.4

Det hexadecimala talsystemet har som någon sade ovan basen 16. Förenklat kan man säga att skillnaden mellan vårat "vanliga" talsystem som bara har siffrorna 0-9, är att man i det hexadecimala systemet har ytterligare 6 enheter som representeras av bokstäverna A - F. Siffran 10 heter då exempelvis A i det hexadecimala systemet, siffran 11 heter B osv. 15 heter F, efter det måste man slänga på en siffra till så 16 blir 10 i hexadecimal form, 17 blir 11 osv.

En vanlig missuppfattning är att processorer och elektronik använder sig av "hexadecimala språk" och liknande. Det gör de INTE. Alla digitala system arbetar internt med det binära talsystemet (siffrorna 0 och 1). Det hexadecimala systemet gör det bara åskådligare för människor att hantera vid programmering mm och används ofta i dessa sammanhang eftersom det passar bra ihop med indelningen av en byte i 8 bitar (0-255, 0-FF i hex).

Alltså, vad gäller mätaren så hanteras/lagras värdet säkerligen binärt. För att visa det som hexadecimalt i displayen så måste en konvertering ske av en liten programsnutt, och det finns då egentligen ingen anledning att visa värdet hexadecimalt eftersom man lika gärna kan konvertera värdet till det "vanliga" talsystemet när man ändå håller på. Dessutom blir displayen dyrare om den ska kunna visa A-F också, och inte bara 0-9.

Om inte värdet som visas i displayen är någon slags kontrollkod eller minnesadress eller liknande som är avsedd för programmerare så verkar det onödigt att köra hexadecimalt.

Men hela den här diskussionen är egentligen ointressant, eftersom det viktiga är vad sifferkoderna betyder, inte i vilken form de presenteras.

MVH /// Paap R
IP: 195.22.176.226
li
1.959
liste
535i -89
Men om det skulle handla om tänkmätarkalibrering eller bränsleviskositet borde det väl finns värden på alla bilar, d v s 00000 borde inte vara möjlig. Dessutom har vi väl än så länge inte hittat två bilar som haft samma kod, förutom just 00000, och det borde det ju finnas isåfall.

Ärligt talat - det måste ju finnas NÅGON som vet exakt vad det handlar om. Check-Controllen är ju framtagen av någon eller några människor som med största sannolikhet skrivit någon form av dokumentation kring detta. Verkar ju otroligt om den/de som tog fram systemet har trillat av pinn OCH att det enda exemplar av dokumentationen som finns har brunnit upp. Börjar nästan likna en cover-up... ;)

Med andra ord - sanningen finns därute! :)
Ch
33
Chano
325ci stcc -04
Vi kanske ska kalla in Mulder och Scully från Arkiv X =)
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Code.nr 00000 kanske är standard,
Standard tank, standard utväxling m.m.
vilket innebär att ingen korrigering behöver göras...
bara en tanke..
Lars
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Vidare forskningar!
Dom siffrer man får upp vid testet kommer från centralinstrumentet. Så vitt jag förstår är det bara värdet CODE som har att göra med code-plugen. BMV NR är förmodligen nummret på kretskortet, K-ZAHL är hur många vägmätarpulser det går på en km, FG-NR är chassinumret, SW WERS är verisionen på dataprogrammet ÄND INDEX fattar jag inte riktigt men är förmodligen minder ändringar innom ett SW.
CODE nr är troligen någonting som användes i den tidigare verisionen av code-plug som användes tom 02-91. Jag vet att det var en stor ändring av instrumentet och code-plug då.
Jag har gått igenom alla inlägg i denna tråd alla som har CODE=00000 har bilar senare än 91-02, alla som har CODE=siffror har bilar före 91-02. NÅGON som har motsatt uppfattning?
För att få detta slutligt utrett vill jag att alla som har läst av sina värden skriver till denna länk och berättar ALLA värden (inte bara jag har code 00000). Enda sättet att få klarhet är en stor faktabank. Jag har räknat 17st. har skrivit att dom har code =00000 men endast 4st. har redovisat alla siffror. Kom igen och läs av.
Med en ordentlig faktabank kan vi nog avfärda det här med code=00000 och skruvad mätare!
mvh

BLJ
Paap Reeder
Hej!
Detta ärende har i minst 10 trådar dragit på sig säker 300 inlägg.

Men visst är det risigt att BMW inte kan tala om va´ detta handlar om!!! De kanske har slängt pärmarna efter E 32 nere i Munchen ???

Jag skall printa ut min "långa sammanställning" och per brev skicka den till Teknisk support.

Vi måste för bövelen få reda på detta. Är jag en huoundaj (stavning?)- ägare och det kommer upp en code "skiter man väl förmodligen i den" men vi Bimmers har ju inhandlat en tekniskt fulländad skapelse för att vi är intresserade av teknisk fulländning och uppskattar den och framförallt utnyttjar den.

Skulle de amerikanska astonauterna inte få reda på hur fanken raketmotorn egentligen fungerar ... om det på datorn skulle komma upp en code och de måste vidtaga en åtgärd.?

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.