AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.109

Vad betyder "CODE 00000" i checkcontrolen?

Sida 1 av 9
Visa användare
13
superfot
330D Touring -01
När man håller in knappen några sekunder - stannar motorn - startar igen (alt vrider på tändningen) så kommer ett antal fakta rullandes, nu undrar jag vad menas med "CODE 00000" det k a n vara fler el. färre nollor men jag tror att ni vet vad jag menar. Detta verkade konstigt - tyckte jag, detta var alltså på ett intressant beg. objekt - 525i -93 så vet ngn vad detta betyder?

Kramas i trafiken!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det innebär att bilens mätarställning har blivit manipulerad :(

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
13
superfot
330D Touring -01
Detta var verkligen värdefull info. det blir till och leta vidare i begagnatdjungeln el. pruta så det står härliga till!!

Kramas i trafiken!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Gör en sökning på "code AND 000" så hittar du mer information om detta symptom.
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Ähmm... Du menar om man vrider på tändningen och vrider till läge två för språkbyte? Eller??....
Vadå manipulation??....nån som mixtrat med bilens mil?

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
håll inne check-kontroll-knappen och vrid på tändningen samtidigt.

Står det efter ett tag någog om CODE 000000 så har någon förmodligen mixtrat med din mätarställning, ja.
Visa användare
13
superfot
330D Touring -01
Tack för hjälpen Nofx16 :)

Kramas i trafiken!
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Funkar detta med alla bmw:s Nofx?

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
Tråkigt att få reda på att nån mixtrat med din mätarställning!!! Kan man byta språk på alla bilar med check control???
Är nu säkra på detta?
Jag menar, det är ju ett MEGAsimpellt sätt att kolla om mätaren är skruvad i så fall.
Jag tycker det låter som om det vore lite för enkelt.

_____
Micke
Länk
Länk
Jag håller med Micke. Det är för enkelt. Alla bilar jag kollat, ett tiotal, sedan frågan kom upp första gången visar upp "CODE.NR 00000". Även svensksålda bilar med känd historik och som aldrig varit i händerna på fifflare.

Om däremot chassinumret, som kommer upp först, skiljer sig från bilens finns anledning att tro att kodpluggen blivit utbytt till en från en annan bil. Jag föreställer mig emellertid, utan att gå in på detaljer, att byte av kodplugg är ett ganska omständigt sätt att skruva? Jag vet dock för lite om detta för att kunna säga med säkerhet att det är si eller så, men jag ställer mig alltså skeptisk till generaliseringen att 00000 bergsäkert är fipplad mätarställning.

Lite mer info: Länk

Mvh
/Janne
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
I tråden
Länk
gjorde "Paap Reeder" ett inlägg där han bl.a. påstår att Code 0000 betyder att något skumt kan vara i görningen...
Jag vet inte vad som är sant, men så skrev han iaf :)

Mvh
Patrik - på jakt efter oskruvad E34

ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jepp, Paap Reeder var den som kom med detta..han var säker på att det innebar att nån mixtrat med mätaren..jag mailade honom och han vidhöll att det var så. Vore fint om det kunde bekräftas från en "säker källa"

/ferlin, vars checkcontrol inte visar code:00000 ;-)
Jag håller med Micke,det är allt för enkelt att syna mätare,jag pratade med dom på Bmw när jag servade bilen för 2 veckor sedan och dom hade inte hört talas om detta sätt att kolla mätaren.

www.uphillracing.com
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag baserade mitt inlägg på det jag läst i Länk

Håller med om att det verkar som ett väldigt enkelt sätt att verifiera mätarställningen, men jag tycker även att Paap Reeder verkar ha mycket bra koll på sina saker!

Vore intressant med inlägg från ännu flera sakkunniga.

Mvh
Kalle
Nu har jag läst hela tråden som rekomenderdes ovan och jag blir inte klokare för det.
Jag vidhåller att detta förfarande är FÖR enkelt att kolla.

Finns här någon som kan bevisa motsatsen?
Kolla Jannes inlägg ovan. Där har ju bilar med KÄND historik oxå 0000....

_____
Micke
Länk
Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag får upp dom där nollorna på min bil vid koll...och jag ör oxå skeptisk till det där om skruvad mätare...till min finns fullskriven servicebok + alla handlingar sedan bilen var ny...och bilen är i sånt skick att den snarare ser ut att ha gått mindre (!) än mätaren visar...Det skulle dock vara bra å veta vad som verkligen gäller...
bu
21
butte
525iA Touring-95
Jag sluter mig till dom skeptiska. min bil har också dessa nollor men chassinumret i checkkontrollen stämmer med chassinumret i serviceboken. Bilen är punktligt servad och BMW här i Sverige hade inga kommentarér om mätarställningen när jag hade min på inspection.Bilen är för övrigt i samma skick som Petris alltså ser ut att ha gått mindre.

fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
är det nån som VET vad Code står för? Det känns ju konstigt att vissa bilar har 00000 och andra har sifferkombinationer, jag tex får upp 54867 (ungefär) Code måste visa något, ha nån "funktion".
Paap Reeder
Hej "Codare"!

Lita inte på mig.

Jag har bara sammanställt det jag läst om detta på bl a forumet.
Är dock fortfarande helt säker på att om Code 0000 kommer upp är mätaren fifflad - positivt eller negativt - ...... men givetvis har allt ännu inte kommit upp på bordet.
Mätaren eller service kan även bara vara felaktigt utförd så att man kommit att nolla coden.

Vill minnas att denna metod att kolla mätarställning gällde bilar upp till 95/96. Sedan kan man på BMW- service avläsa helt rätt siffror med analysdatorn.

Ser man enbart till logiken i det hela så är det ju ganska orimligt att bilar skulle ha kod 0000 från fabrik.

Sannolikt tror jag det handlar om en slumpvis code som chipet har fått med sig. Det är således mer troligt att två bilar kan ha samma code än att en bil med 0000 inte är fifflad.

Har i annat sammanhang läst om en firma i Ty som spec sig på detta och hade en lång radda kunder från Svedala på gården... beredda att fiffla. Han kunde mot extra kostnad typ 1000 EU även fixa in en ny code som inte var 0000.

Ärendet är på intet sätt ännu utredd till botten. Kvar finns att ta reda på varifrån själva code-siffrorna härstammar från.

Ett är dock säkert och det är att bilens chnr måste komma upp annars är det fel!

MVH /// Paap R
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Japp allt detta är ju sååå kronligt!
Jag hade pratat med bmw För ett bra tag sedan, och dom sade att det där med 0000 i code är inte sant att då skulle den vara mätarfif. Så länge det finns chassi nummer så borde set stämma!
Jag har 0000 på code. Petri har samma model och årsM. som jag så jg undrar inte om det är så på vissa bilar!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.