AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.462

Alla dessa oljefrågor!? :-)

Sida 1 av 2
Är det bara jag som blir förvånad över alla dessa oljefrågor på forumet?

Vad är det för fel på de oljor som BMW rekommenderar?

Är det bara för att spara några kronor vid oljebyte eller är BMW så dåliga på att informera om vilka oljor som ska användas till olika motorer, växellådor och bakaxlar?

Jag håller med om att BMWs instruktionsböcker är helt värdelösa men verkstäderna har ju bra oljetabeller för alla olika bilmodeller.

Det är ju en helt annan sak om det är olja till trimmade och ombyggda bilar för banracing men nu är det ju till vanliga standard bilar.

När jag läser här vilka oljor vissa använder i sina växellådor och bakaxlar så förstår jag vad alla problem kommer ifrån senare.

En ide är kanske att försöka få BMWs oljetabeller och posta upp dem här. Vad tycker ni?

/RS2

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Håller med dig fullt ut, förstår inte varför man ställer frågan om vilken olja man skall använda, tycker ibland att det tar upp väldigt mycket utrymme i detta eminenta forum. Själv använder jag alltid den olja som BMW rekommenderar för min bil.
Till sist olja är det minsta jag prutar på till min bil, det enda som jag prutar på är spolarvätskan och då köper jag Biltemas, som enligt många är bäst och billig desutom.

NoFear
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Ringde till Bmw i Uppsala, om oljan och de sade som följande...
Har du en äldre Bmw, så ha i en helsyntetisk olja, det är det som är huvudsaken till att börja med.
Sen vad det är för sort är mindre viktigt!
Och jag kör efter det!

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Själv blev jag rekomenderad mineral olja !?

Men då kan det ju vara för att den tidigare är körd på mineral olja, men vad vet jag....

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Fråga din lokale politiker vad du ska rösta på
och ring pastorexpedition och be dem rekommendera en tro.

Nuftiga människor diskuterar och tar in flera synpunkter och
fattar sen ett väl övervägt beslut.
Att man diskuterar olja och smörjning på en motorentutiast-site
är väl varken förvånande lr irriterande.

Sen kan man tycka att man kan läsa gamla trådar först och
fråga sen, men det gäller alla populära ämnen i de flesta
forum.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Göran,

Jag tror du missade min poäng här. Om man läser inläggen om just olja till olika bilar så blir man inte speciellt mycket klokare vilken man ska använda. Vissa inlägg är dessutom helt felaktiga! Vilka råd ska man följa egentligen?

All heder till de som försöker svara sakligt på frågorna och som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet. Ingen nämd och ingen glömd.

Men det är oftast väldigt mycket tyckande och lite fakta. Jag efterlyste bara officiell information ifrån BMW för att underlätta för alla BMW entusiaster här på forumet.

Och det finns faktiskt en anledning till att följa tillverkarens rekommendationer!

Fel olja i motorn är kanske inte så allvarligt och man kan köra ganska långt innan något katastrofalt händer. Men fel olja i växellådan eller bakaxeln får oftast mycket dyrbara följder ganska snabbt.

Till och med BMW verkstäderna gör fel eftersom informationen ifrån BMW är bristfällig och svår att förstå ibland.

Till exempel så har en kompis fått byta bakaxel på sin nya M3a efter bara några hundra mil på grund av att att verkstaden fyllde på helt fel olja vid inkörningsservicen.

Så tillbaks till min fråga. Jag skulle gärna se BMWs oljetabeller för olika bilar som hjälp för alla här.

/RS2

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RS2, jag sammanställt de flesta helsyntetiska oljorna som finns på den svenska marknaden.
Där står vilka klassningar och mättekninska egenskaper de klarar.

Du finner listan här:
Länk

Mvh
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Johan B,

Vad anser du om Biltemas (helsyntetiska)olja? Är den så dålig som många vill få den att låta?
Johan B,

Jodå, jag såg det. Mycket bra initiativ! Jag kan bara gissa hur lång tid det tagit för dig att få fram all information. Nu saknas bara en tabell med alla motormodeller också! :-)

Jag ska se om jag inte kan få fram lite mer information ifrån BMW imorgon.

/RS2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nofx16, Biltemas helsyntetiska olja som har API SJ, ACEA A3-klassning (5W40) är bättre än deras 5W50-oljan!

Kolla alltid på ACEA-klassen först, den säger mest, därefter API-klassen, därefter SAE-viskositeten och sist tillverkare/märke!

I och med att den klarar de specarna är det ingen dålig olja!

Det som bekymrar mig lite är att de inte vill lämna ut exakta specar på oljorna, eller vem som tillverkar dem...

Däremot skulle jag utan tvekan välja den oljan framför en mineral- eller delsyntetisk olja oavsett fabrikat!

Jag skall dock erkänna att jag inte själv har använt mig av Biltemas olja (om man bortser från att jag fyllde vevhuset på min motorcykel med den, i konserverande syfte vid en vinterförvaring)!
Det beror på att jag har en kontakt som jag kan köpa billig Valvoline-olja genom, samt att Biltemas olja inte är BMW-longlifegodkänd.

Mvh
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
OK. Tack för svaret, Johan. Och tack för den utmärkta tabellen. Antar att den är det "första steget" i din gigantiska artikel? :)

nästa gång kan du skicka svaret via Mindcontrolen så sparar vi serverutrymme ;)

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Den här informationen har jag fått ifrån BMW idag. Tyvärr är den på tyska men jag tror ni förstår det mesta ändå.

Som ni ser så kan man i princip använda en BMW Longlife -01 godkänd motorolja (ACEA: A3/B3, API: SJ/CD, EC II) till alla bilar med några få undantag (bl a E46 M3 och E39 M5).

Johan B, hoppas du har någon nytta av allt detta till din artikel om motoroljor!

Jag ska se om jag kan få fram något motsvarande om växellåds- och bakaxeloljor.

/RS2

Vorgeschriebene Motoröle für BMW Motoren:
--------------------------------------------------
Je nach Motor-/Fahrzeugtyp schreibt BMW unterschiedliche Motorölsorten vor. Die Einstufung nach diesen BMW-Motorölsorten erfolgt in Abhängigkeit umfangreicher Prüfstandstests. Dabei unterscheidet BMW nach folgenden Motorölsorten:

Longlifeöle:
-------------
Diese Öle erfüllen die Anforderungen der Spezifikation ACEA:A3/B3. Sie werden darüber hinaus von BMW auf ihre Eignung für verlängerte Ölserviceintervalle geprüft und sind unabhängig von der Umgebungstemperatur ganzjährig einsetzbar. Durch eine Anfang 2001 erfolgte Verschärfung der Prüfbedingungen und die Einführung einer neuen Motorgeneration ist eine Differenzierung der Longlifeöle erforderlich geworden:

Longlife-01:
--------------
Diese Öle erfüllen die höchsten aktuellen Qualitätsanforderungen von BMW. Sie sind vorgeschrieben für Fahrzeuge mit N42-/N62-Motoren. In allen anderen BMW Fahrzeugen können Sie ebenfalls eingesetzt werden.

Freigegeben für alle BMW Motoren außer: M43/CNG, S54, S62/E39 (bis 02/2000)

BMW Super Power Special SAE 0W-40 (vollsynthetisch) ACEA: A3/B3, API: SJ/CD, EC II
83 21 9 407 913 BMW Super Power Special

BMW Quality Longlife-01 SAE 0W-40 (vollsynthetisch) ACEA: A3/B3, API: SJ/CD, EC II
83 21 0 144 456 BMW Quality Longlife 01

BMW Quality Longlife-01 SAE 5W-30 (vollsynthetisch) ACEA: A3/B3, API: SJ/CD, EC II
83 21 0 144 450 BMW Quality Longlife 01

MINI Quality Longlife-01 SAE 5W-30 (vollsynthetisch) ACEA: A3/B3, API: SJ/CD, EC II
83 21 0 144 468 MINI Quality Longlife 01

Longlife-01 FE (Fuel Economy):
-----------------------------------
Diese Öle erfüllen die gleichen Qualitätsanforderungen wie Longlife-01 Öle. Wegen ihrer besonders niedrigen Viskosität können Sie den Kraftstoffverbrauch günstig beeinflussen. Sie sind jedoch nur in Motoren einsetzbar, die konstruktiv für den Betrieb mit solchen niederviskosen Ölen ausgelegt sind.

Nur freigegeben für Motoren der neuen Generation: N40 (E46), N42 (E46), N62 (ab E65)

BMW Quality Longlife-01 FE SAE 0W-30 (vollsynthetisch) ACEA: A3/B3, API: SJ/CD, EC II
83 21 0 144 462 BMW Quality Longlife-01 FE

Longlife-98 (bisher nur als Longlife bezeichnet):
------------------------------------------------------
Diese Öle erfüllen die erstmals 1998 mit der Einführung der verlängerten Ölserviceintervallen definierten Anforderungen. Sie sind für Fahrzeuge mit Ottomotoren und verlängerten Ölserviceintervallen vorgeschrieben.

Freigegeben für alle BMW-Motoren außer: M43CNG, M54 ab (09/2001), N40, N42, S54, N62, S62/E39 (bis 02/2000)

BMW Super Power Plus SAE 5W-30 ACEA: A3/B3 (CCMC-G5/PD2), API: SJ/CF, EC
83 21 9 415 384 BMW Super Power Plus

BMW Super Power Oil SAE 5W-40 ACEA: A3/B3 (CCMC-G5/PD2) bzw. API SJ/CD, EC
81 22 9 407 547 BMW Super Power

Spezialöle:
------------
Diese Öle erfüllen ebenfalls ACEA:A3/B3 und sind die Vorgängerstufe zu den BMW Longlifeölen. Sie sind für ältere Fahrzeuge mit Ölserviceintervallen bis ca. 15.000 km ausreichend. Spezialöle sind ganzjährig einsetzbar, SAE 10W-X Öle nicht unterhalb von -20C.

Freigegeben für folgende BMW Motoren: M10, M20, M21, M30, M40, M41, M42, M43 (nicht M43TU), M44, M47, M47TU, M50, M51 (außer E34, E36 ab 9/95), M52 (nicht M52TU), M57, M60, M62 (nicht M62LEV), M67, M70, M73 (nicht M73LEV), S14, S38, S50, S50U, S52, S70

BMW High Power Special SAE 10W-40 ACEA: A3/B3 (CCMC-G5/PD2) bzw. API SJ/CD
83 21 9 407 782 BMW High Power Special

SAE 10W-60 Motoröle:
-------------------------
Diese Motoröle sind vorgeschrieben für: S54, S62/E39 (bis 02/2000)

Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 ACEA: A3/B3, API: SJ/CF
83 12 0 029 683 Castrol TWS Motorsport

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, men har ngn lista eller vet vilka oljor de häller i växelllådorna och bakaxlarna då?

*BAWORAK*
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RS2, vet du om BMW säljer "sina egna" oljor i Sverige?

I såfall lägger jag in dem i tabellen!
Skall även lägga in Pennzoil, hittade specar på dem!

Mvh
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ingen som vet om växellådorna/bakaxlarna då???

*BAWORAK*
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Johan B
Var kan man se vad alla dessa förkortningar betyder?
Vad betyder t.ex A3/B3?
//MArin
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk

Mvh
Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Marin, mycket kortfattat:

ACEA är en europeisk sammanslutning och A3 står för högprestandaolja och/eller förlängda bytesintervaller för bensinmotorer. Det betyder att oljan skall klara ett antal olika tester på olika motorer i laboratoriemiljö. Man mäter en mängd olika saker i testerna, bland annat slitage på kamaxlar.
A betyder bensinmotor, och B betyder dieselmotor.
A3 är den senaste oljeklassen för "vanliga motorer" (Det finns en A4 för direktinsprutade bensinmotorer). Kommande krav är A5.

API är en Amerikansk sammanslutning, och de gör en del andra tester under lite andra förutsättningar.
S betyder bensinmotoro och C betyder dieselmotor.
API SL är den högsta API-klassen.

Här är en bra site om olja på engelska, den är dock inte 100% up to date! (Texten är nog något/några år gammal!):
Länk

Mvh
Här är informationen om olja till bakaxlar ifrån BMW. I princip är det endast två olika oljor att välja på.

Däremot så är det en djungel med olika oljor till växellådor och speciellt till automat, så jag har tyvärr inte lyckats få någon bra lista ifrån BMW.

På nyare bilarna med en gul dekal "Lifetime" ska man ha BMW MTF-LT-1 växellådsolja men annars gör man bäst i att kolla med en verkstad för just sin bil.

/RS2

Achsgetriebe ohne LSD:
-----------------------------
Hypoid-Öle für Achsgetriebe ohne Lamellen-Selbstsperrdifferenzial.

Ausnahme: Achsgetriebe E30/325iX mit Viskosesperrdifferenzial

BMW Achsgetriebeöl Synthetik OSP
Castrol SAF-X0 SAE 75W/90 API GL5

Achsgetriebe mit LSD:
----------------------------
Hypoid-Öle für Achsgetriebe mit Lamellen-Selbstsperrdifferenzial oder mit Elektro-Hydraulischem Sperrdifferenzial.

Serienausführung: Baureihe E34 M5, E36 M3, E39 M5, E46 M3

BMW Achsgetriebeöl Synthetik MSP/A
Castrol SAF-XJ SAE 75W/140 API GL5

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Alternativet till Castrols oljor för bakaxlar är:
Mobil Gearlube VS 600 (ej diffbroms)
Mobil Gearlube VS 500 (bakaxel med diffbroms)

Finns kanske flera fabrikat men jag tror inte att det är många.

Mvh
Anders S.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, tack,
Har ngn hört ngt om en växellådsolja som kan heta ngt i stil med TRUMMAX???

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.