|
|
|
|---|---|
|
Tjenixen! Jag har nu äääntligen fått tag på en fin uppsättning M3 Cab fälgar till min bil. Då jag har nya Bridgestone S02 x 4 i dimension 235/40 så undrar jag om jag kan sätta på 235:orna på 8.5" fälgarna, ser det helt tokigt ut eller? Öm jag inte minns helt galet så hade väl GT:n 235 runt om? Tacksam för svar! /mosse | |
|
Tjena Mosse, Du kan med gott samvete montera dina däck på 7,5-8,5" fälgar. Det enda du riskerar är att få lite 'tysk-stuk' bak :-) Tyskarna gillar ju som bekant breeda fälgar till sina däck.. Gasa på! /Robert |
|
|
Vad jag vet så har GTn 245 bak?? Jag har GT fälgar, 235 fram 245 bak och det var väl så original på GTn, eller? I alla fall, snygga fälgar! BMW M3 *Flight instructions not included* |
|
|
Så här är det: Öppnar jag dörren på min bil står det följande (där som det sitter ett märke som säger vilket däcktryck som rekommenderas): Fram (7,5:or): 215/45-17 Back (8,5:or): 235/40-17 Sen kan man ju laborera som man vill lite med 235/40 fram, 255/35 bak om man nu vill det, men jag kör iaf. själv med org. dimensionerna tills vidare. Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
| hrm, jag vet inte säkert vad som står på däcktryckslappen men nog tusan sitter det 235 runt om orginal på GT. 3.2'an, som har samma fälgbredder som GT'n, har 225 fram o 245 bak. Jag har 225 fram o 235 bak. Tror det gåt bra med vilket som men visst, så som Johan har ger nog mest lika "däckstuk" fram som bak. | |
|
Tack tack! Det blir 235 runt om...har helt enkelt inte RÅD med nya 245:or bak! Hälsn mosse |
|
|
Jag hade 235 runt om... såg jäkligt bra ut fram... men mindre bra bak... skulle heller haft 255 bak. _____ |
|
|
"hrm, jag vet inte säkert vad som står på däcktryckslappen men nog tusan sitter det 235 runt om orginal på GT." nej, gtn var den första som hade olika fram/bak som 3,2:an och då med 215 resp. 235. Sen justerades förmodligen detta till -96 till 225 resp 245. 235 resp. 255 tycker jag ser att vara lite i överkant, gillar inte överhäng plus att däcket tenderar att "kränga". Jag ska hänga på nya bak nu och tror att det får bli 245/40 och passar då även på med ett par 225/40 fram. Kanske kommer att bli konstigt, men -45 profil på 225:or blir nog lite för mycket ballongsula... Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
Jag har 235 runt om och det ser både bra ut och funkar kanon. Om man sen vill ha lite mer bredd så kan man ju kränga på lite bredare bak om det skulle göra någon skillnad (körmässigt) med 245 alt 255 har jag ju svårt att tro. Det är nog mer märke på däck som spelar roll. Jag har pratat med en polare och han har oxå kört på 235 tidigare runt om innan det blev 19"..... hmmm vissa dom kan... /// Väl mött till sommarens banträffar... Ser fram emot några hårda figter.../// |
|
|
Kör själv på Toyo däck med dimensionen 225/45 fram och 235/45 bak.I mitt fall så skulle 245/45 suttit bak istället för 235/45 eftersom 235:or ser lite smalt ut!Igentligen tror jag också att det skulle varit 40-profil på M3:an,men med 45-profil så skonar man ju både baken och fälgarna vid ev. gropar & gupp :) Mvh Ricke |
|
|
mosse, du har helt rätt som du antar i din fråga. 235/40-17 var det runtom på M3 GT med fälgar 7,5x17 fram och 8,5x17 bak. Verkar var väldigt olika vad man anser om däckbredder kontra fälgbredder här. Jag vill påstå att 235 blir kanon på 8,5x17. jag fick en gång 255 bak men det bytte jag genast tillbaka. Såg ut som dragracing-stuk och kändes väldigt flexibelt i sidled. 245 bak har fungerat (medHankook Ventus och även Dunlop Sport Maxx)men ger inte den balans mellan fram och bak som originaldimensionen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.