AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
694

Obalans, E39.

Svängde igår förbi en BMW-guru (Per Larsson Bil o motorteknik, Stockholm) och luftade mina vibrationsproblem. De uppträder vid inbromsning i farter över ca 70 km/h och känns som vibrationer i ratten. Vad man kan läsa i forumet om såna med liknande problem så har det berott på ett styrstag samt ojämna skivor. I mitt fall trodde Perre att det berodde på just ojämna skivor samt ev slitna casterstag. Hans teori om skivorna var att bilen stått en längre period, beläggen har då legat på samma ställe på skivan och bundit fukt som i sin tur gjort att materialet i skivan "rest" sig. Alltså skivbyte rekommenderas samt även casterstags-byte. Jag tvivlar inte på den mannens BMW-kunskaper, men det här handlar ändå om reparationskostnader på 6000 - 8000:- så min fråga är hur era vibrationsproblem upplevts, smygande, plötsligt, då och då? Min bil har gått ca 13 000 mil så justering/slitage av framvagn är ju inte orimligt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Materialkostnaden för skivor +belägg ca 2500,
stabilisatorstag x2 ca 500 spänn.(om det nu är casterstagen)
Har inte haft några bekymmer med det än. Men arbetskostnaden måste vara hög.
Skivbyte är nog inte fel i detta fall tycker jag.

MVH
Hasso
Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Samma problem har uppträtt på min krutis e den stått i ca 1 månad. Nya skivor och belägg samt varnare 2800kr. Ev byter man också bussningar i fram och då drar det iväg. JAg kommer att byta skivorna framåt våren och det blir Perre som får göra det. På 13000mil, som min är framvagnen halvslut, min är helsäckig så nya bussningar samt dämpare fram gäller i vår:)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bäst att du tilläger att 540 äter upp sin framvagn fortare pga. tyngden fram bla.

MVH
Hasso
Länk

Sen tror jag Askens "gubbkörstil" gör sitt till ( eller vad den en blå 528a i Närke det gällde.......)
Hasso: Mina problem har kommit "smygande" sen ca 1500 mil tillbaka i tiden. Priset på casterstag låter billigt.

Asken: Verkar kunna vara ett trist faktum att skivorna kroknar efter ett längre stillastående Å andra sidan ska ju en BMW köras! Tänkte bara för sakens skull kolla med BMW/Solna vad de vill ha för reparation av ovanstående. I Perres fall kan tilläggas att hjulinställning ingår, självfallet. En kul grej i sammanhanget var att han (Perre) efter provkörning trodde att han provkört en 528i!! Det du Hasso, "det går lika bra med........":)
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag hade liknande problem som du " benke ", skivorna fram är känsliga, innan BMW byter dessa så mäts de upp och kontrolleras om det finn ojämnheter, i mitt fall försvann det efter ngra rejäla inbromsningar. Orsaken var att jag lät bilen stå ngn dag efter det jag tvättat den efter hemkomsten från Österrike.
Beträffande pris på tryckstången så är det ca 1100 kronor styck med bussning. Pendelstöden kostar ca 250 kronor styck.

NoFear
tommysbmw: Var det så att man mätte och monterade tillbaka dina skivor menar du? Och ursäkta en lekman, tryckstång? Pendelstöd?
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Benke: Pendelstöd är samma sak som sidostöd eller krängningstag.

Länk

MVH/Andrè

Hur e det med spindel lederna?

:)

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

"benke"
Det stämmer de mätte skivorna och kontrollerade dessa innan ev. byte, i mitt fall var det som jag skrev, fuskat med att bromsa skivorna varma efter tvätt.

NoFear
Snackade med BMW/Solna i dag. Där trodde man inte på sambandet casterstag (bärarm enl. BMW) ojämna skivor. För byte skivor fram komplett med mtrl ville man ha 3800:-.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag betalade knappt 3 lappar då jag bytte skivor + belägg hos BMW.
Typiskt att 08.orna skall ligga nästan tusenlappen högre, kolla med andra verkstäder.

NoFear
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.