|
|
|
|---|---|
| Jag ska köpa AC Schnitzer typ 1 fälgar i helgen med storleken 15x7". Det jag undrar är vilken däckdimension man bör ha på bilen som är en 525i -90. Original är väl 205x65x15? Men jag skulle vilja ha lite bredare. Sen har jag sommardäck med dimensionen 205x60x15, denna dimension är väl fel??? Vad händer när man har sån dimension??? | |
|
Skillnaden mellan 205/65-15 och 205/60-15 är ca. 3% vilket är ok enligt lagen. Vill du ha bredare så är väl 225/60-15 den dimension som är aktuell. Närmast identisk omkrets som original. Det som händer om man kör med ett mindre däck än original är att bilen blir något snabbare i accelration men tappar något i toppfart. Med 3% skillnad så är det frågan ens om det är märkbart? Även hastighets- och vägmätare kommer att visa motsvarande fel men dom är ju inte direkt exakta från början. Då felvisningen på mätare oftast är uppåt så kommer detta då att ökas med ytterligare 3%. _____________________________________ Länk |
|
| Tack för infon. Nu förstår jag bättre. Ska lägga om mina gamla sommardäck på Schnitzerna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.