|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Orre Touring |
Är det nån som vet hur mycket man skall svarva av kolvarna, för att kunna ladda 1-1,5 bar. Vill ta så lite som möjligt så kompen inte blir för låg. Nån som har erfarenhet??? Och vill dela med sig??? Tänkte köra med org sprut, Ic, Td04-16t |
| Åhhhh. Hur har du tänkt lösa det med standard sprut? Priset på en seriös mappning kostar lika mkt som ett eftermarknadssprut. 16T är en för liten snurra om du tänker ladda så mkt. | |
Orre Touring |
Okej, hur mycket kan man ladda med en sån då?? Har inte tänkt att mappa.... Men kompen är väl för hög org? det skall ej bli nån värsting....... utan komma billigt undan, Har tänkt ha 535i spridare, å luft.... Helt oefaren på detta!!....... Tips är välkommet!!! |
|
Jag förstår inte hur du tänker nu. Du skriver att du tänker ladda 1-1,5 bar, MEN du tror att det är möjligt utan mappning? Inte ens om du svarvar ner kolvarna och tar ur förbränningsrummen till 6,0:1 oi komp så kommer det att funka. Den typ av inlägg som du gjort här är allt för vanlig på det här forumet. -Jag ska kasta i en turbo, vill ladda 2 bar..... -Jag tänkte slänga i en snurra och vill ha 500 hk... Den typen av inlägg är konstiga. Vill inte vara elak, men det kostar att få mkt mos, och med 1,5 bar så blir det mkt mos. Allt lär bytas i stort set, utom invändigt, alltså vev, kolvar, stakar etc. Dom prylarna är stabila orginal, men resten, spridare, pumpar, styrsystem osv går inte att snåla på, that´s it. Utan planer på mappning så kan du ladda 0,5 bar med 535 spridare och LM, sen börjar det gå sönder grejor med största sannolikhet. |
|
Orre Touring |
Tackar för ett vettigt svar!!!! Får köra med lagom laddtryck, tills man har råd med ett redigt sprut..... Men 0,6 bar kan man ladda utan promblem då el?? Var ska man gå in med oljereturen, I blocket el högt upp i sumpen. Tryck röret kan man väl sätta ett T vid oljetrycks kontakten? Lämplig Ic som får plats? (325i-89) Tycker det är helt ok med bra kritik!!!!! |
tudeski2457 |
Blev precis färdig med min 320 -84 tic. Använde saab 9000ic,viggen ic passade inte utan större mods så den såldes. Jag kör med original sprut men med 3.0bar i bränsletryck,jag laddar just nu 0,45bar och det går undan tycker jag,tills jag får råd med rktigt sprut så är detta tillräckligt. Jag satte returen i framkant på tråget(högst upp) men har hört att det är bättre jämte oljefiltret (en liten urgröpning). TB03+Viggen ic=N1 |
| Nu börjar du förstå :-) Returen brukar jag sätta bakom motorfästet i blocket nära trågkanten, men det är en smaksak. Ett T vid kontakten funkar prima, och IC så är det SAAB 9000 eller Volvo 940 med anslutningarna upptill, finns med ans. på mitten också. Annars vet jag inte på rak hand några som passar utan mods... | |
Orre Touring |
Kan man göra nått med bränsle trycksregulatorn för att få högre bränletryck, Samt oljepumpen?? Hört att man kan bricka oljepumpen? Vad är det för "Ca: effekt" vid 0,5 bars ladd? |
|
Orre: Det finns en ombyggnadssats som du sätter på fuel-railen, så att du får ställbart tryck. Oljepumpen går att "bricka", ja. "Grovt" räknat så säger man att vid 1bars laddtryck så har man dubbla effekten, således får du räkna med C:A 50% ökning. |
|
|
Krigh, va e de för ombyggnadssats?? e de inte en vanlig ställbar progressiv bränsletruyksregulator du menar? mvh/Robban |
|
Orre Touring |
Hur går man till väga med att "bricka" oljepumpen, hur mycket?? |
|
ombyggnadssats köper du på www.alutech.se så får du justerbar btr |
|
|
Ang. oljeretur så är det vettigaste alternativet att sätta returen en bit ovanför oljenivån i tråget. Finns folk som inte gör det typ Kilander, Jeppe W mm men tänk på att när oljan trycks i turbon och passerar axeln som roterar i 130.000rpm kommer den ut som fluffig brun vispgrädde utan tryck, dvs den glider bara nedåt... Har för mig att oljenivån sjunker x antal cm när bilen är igång... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... |
|
| Varför skulle det vara vettigare att sätta den i tråget? Jag tycker det är vettigast i blocket, annars kan man få problem om man tex åker bana. | |
|
Det var ju det jag menade Andreas:) En bit ovanför oljenivån... Beror lite på hur man läser meningen... Du vet ju att Kilander å Jeppe sätter den i tråget, då borde jag "naturligtvis" mena att man inte ska sätta den där:) Ska formulera mig bättre i fortsättningen... höhö.......... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... |
|
| Läste igen, och det ät tvetydigt det du skrev... | |
|
Hehe... va lite glad nu istället. det är snart påsk:) Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... |
|
|
angående bränsletrycksregulatorer Man kan som en snikåtgärd höja b-trcket genom att med ett par rörbitar trycka ihop regulatorn med skruvstädet! Om jag inte mins fel har annbars E30 318 3.5bar, 320-323 2.5bar. Det står stämplat på sidan. För dom som vill bygga biligt bränslesystem finns även Megasquirt, ett programerbart sprut som säljs som byggsats från USA. Kör systemet nu och det funkar mycket bra. Pris totalt ca 2500:-. |
|
|
Hur känns sprutet, Sprätt? Får du ordning på det? Verkar som om det är vassare än Haltech... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... |
|
|
Nja inte är de vassare än haltech,dom har bara 16staplar att mappa istället för 320 på ett haltech,men funkar de gör de! |
|
|
Aha... kan inte så mkt om mapp-mjukvara,,, tänkte mest på funktionerna... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.