|
|
|
|---|---|
John Carlsson |
Hur hanterar bilprovning trasig ABS på besiktningen, dvs om lampan lyser för felaktig ABS? Blir det underkänt eller? JohnC |
| Ja!! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bromssystemet är ju ett säkerhetsystem så det skull förvåna mig om bilen gick igenom, men kan nån ge rätt info om detta så är det "Jesperado" eller Jeppe. MVH Hasso Länk |
| Min förra bil gick igenom besiktningen med abs lampan lysande. Inga problem. Besiktningsmannen påpekade det inte ens. Självklart är abs bromsar en säkerhetsdetalj, men bara för att abs-en inte funkar så betyder ju inte det att bromsarna inte funkar som dom ska. & det är ju inte krav på att ha abs bromsar på en bil. Så det borde inte vara några problem. Eller så var det bara jag som hade flyt. Fast å andra sidan så borde dom inte vara sjyssta om det är något trafikfarligt fel på bilen. Eller hur? | |
|
Har liknande erfarenhet som Danne27. Vet inte om besiktningsmannen hade en "dålig dag" men igenom körde jag utan anmärkning trots lysande ABS-lampa.. Mvh Janne. |
|
|
Jag ringde för något år sedan bilprovningen ang detta, deras svar var: Den behöver inte fungera men du får inte ha något felmeddelande på instrumentpanelen. Sagt och gjort, lampan åkte bort.... tillsammans med reläet till abs-enheten då den fungerade sporadiskt. |
|
| Det är rätt sjukt egentligen. Det spelar ingen roll om dom inte fungerar, men varningslampan får inte lysa??? Dessutom finns det ju inga krav på ABS. & bromsarna kan ju fungera hur bra som helst ändå, Det är väl viktigast. | |
|
Tror att det beror på att vissa bilar har samma lampa för att markera fel i bromssystemet. Mindre bra att koppla ur den, men ändå... |
|
|
Jesperado,Var är du? Red ut detta åt oss så vi vet hur lagen är skriven :) Mvh Janne. |
|
| Han jobbar väl, som vi andra också borde göra..... | |
|
Haha! bra kommentar Hubbe! Jag lever med dåligt samvete gentemot min arbetsgivare varje dag....snart dax för avvänjning... |
|
|
Jo,så är det nog Hubbe325 men som vi alla vet så finns det någonting som heter skiftjobb oxå här i svedala :) Mvh Janne. |
|
Aldric |
Eller så har vi flyt och har ett jobb som mest bara kräver att man är tillgänglig när nån vill nåt, är det dötid är det bara att posta på =) |
|
Ja, Aldric,då har vi "rett ut" det oxå ;) Väntar med spänning på "Jeppes" svar(när/om det kommer) :) Mvh Janne. |
|
John Carlsson |
Kan avslöja att det inte rör min bil utan en kollegas. Vidare håller jag med övriga om att det känns som om att vi inte har fått ngt definitivt svar i frågan. Om Jeppe är ngn expert så vore det lysande att få hans uttlåtande. JohnC |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om man använder den mycket förnämliga sökfunktionen så hitter jag denn fråga tidigare utan problem och gissa vem som svara så här:)) Varnar lampan för fel i systemet ger det en tvåa, det stämmer. Att en bilverkstad ingår i kontrollerad bilverkstad (grönapunkten märkt kallat tidigare) innebär inte automatiskt att den är ackrediterad av Swedac att "släcka tvåor", endast ett fåtal är det. Saknas lampan helt, alltså inte tänds när man slår på tändningen ger även detta en tvåa. Jeppe MVH Hasso Länk |
|
Visst är söken bra Hasso :))) Missade den...pga orutin ;) kanske...Trodde du checkat på söken iom ditt tidigare svar Hasso ;) Bra då vet man. Mvh Janne. |
|
|
men hur ska dom veta att bilen är utrustad med abs då...... ehmmm..... just det jag dom kanske ser kransarna.... men då är det väll bara att slita bort som..... |
|
Visst och plocka bort hela ABS klumpen i motorrummet och skarva bromsrören:)) Underskatta inte personalen på bilprovningen. MVH Hasso Länk |
John Carlsson |
Det avgör det hela, han får helt enkelt lite på turen. Förmodligen får han ta en 2:a och sedan ombesiktiga. Tack för alla svar. JohnC |
|
Om varningslampan är ur funktion, eller varnar för fel i systemet ska detta generera en tvåa. Någon egentlig funktionskontroll på ABS-systemet görs inte, däremot kan man anmärka på om systemet "saknar möjlighet att fungera", t.ex. om styrenheten är förbikopplad eller liknande... Det står ingenstans i registrerinsbeviset om bilen ska vara utrustad med ABS eller inte, så det kan många gånger vara svårt att veta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.