AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.229

Vindrutetorkarna slutade att funka på min E30!

da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Jaha... Svänger ut på motorvägen i lätt duggregn - då lägger vindutetorkarna av! Körde dem på intervall och ungefär mitt i första halvan av svepet så tvärstannade dem. Becksvart och inga torkare... kul? Nej, inte särskilt. Som tur var skulle jag inte så långt och det var tomt på vägen så jag kunde lugnt och still ta mig till min avfart. Svängde in på en mack och kollade säkringarna. No 5 skulle gå till "Vindrute- och strålkastarspolning, intensivrengöring (Relä K10)". Nu funkade spolning och strålkastartorkarna och säkringen var ju hel så jag vet inte riktigt var felet kan ligga, för det är väl bara en säkring till torkarna?
Var börjar man felsöka sånt här då, är det ett relä som kan tänkas ha gett upp? Torkarna var ju stendöda på alla hastigheter. Eller är det så att det är skroten nästa för att införskaffa en ny torkarmotor?

Dessutom tyckte jag att hastigheten på kupéfläkten inte riktigt var densamma när jag pillade på ljusinställningar och reglage för att se vad som mer hade gett upp.

Behöver jag nämna att jag behöver er hjälp?
Ma
62
Mad Jock
318is -93

Hade samma problem på min 318i -85. När jag satt på torkarna hördes bara en dunk vid torpedväggen. Det visades sig att det var länkarmen som hade lossnat ifrån vindruttorkarnes motorn. Det var bara att ta av vänster grillen under vänster torkaren och lirka på länkarmen igen. Man får sätta på torkarna för att få länkarmen att stanna i rätt läge innan man kan koppla den på, akta fingrarna det är mycket trångt. Det hände mig flera gånger att länkarmen ramlade av eftersom min var så sliten. till slut band jag den med en plastspännare, sånt man använda för att binda ihop el-cablar
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Tittade närmare (nåja) på det idag när jag kom hem. Nu regnade ju inte, men det var mörkt, mörkt, så jag brydde mig inte om att lyfta huven eller nåt. Däremot slog jag på torkarna och motorn gick iaf.
Teorin om avhoppad länkarm verifieras i helgen när det är ljust ute, men den låter som ett korrekt antagande. Tack för tipset!
Jag återkommer med lägesrapport efter närmare mekanisk inspektion.
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Jo, det var givetvis länkarmen som hade hoppat av. Jag fick av gallret och efter lite pillande och en skrapad högerhand på armen igen. Den verkade sitta hyffsat och efter en del provrundor satt den fortfarande kvar. Ok tänkte jag och monterade galler och torkararm. Ett sista test - plopp så var den av igen...
Nåja, nu visste jag ju vad det berodde på så nu gällde det bara att hitta på en lagning som skulle kunna hålla ett tag. Buntbandsmetoden provades men utan framgång. Eftersom armen från motorn bara består av en klippt och sedan bockad bit plåt så skulle den formligen äta upp allt man lade runt den. Nåja, nästan allt. Universallagningen sivertejp gjorde susen, ett varv runt armen så var det fritt fram att fortsätta med min lilla uppfinning. Ett gummiband slaget runt armen och som sedan förankrades i ett stag under rutan med hjälp av ett buntband. Nu såg det ut att sitta ordentligt och spänningen på gummibandet verkade vara nog för att förhindra ett nytt haveri på ett tag. En lagning som självaste MacGyver hade gillat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.