AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
494

Mätare som beter sig underligt...

Hej,

Jag har problem med mina mätare i bilen... Om bilen står avstängd under en längre stund, t.ex. på natten eller när jag jobbar, så flippar mätarna ur. Varvräknaren och hastighetsmätaren får spel och slår och visar vad som helst i några minuter innan de lägger sig stilla på "noll" typ. Där ligger de sen tills man stänger av bilen i ca 3-4 minuter för att sedan funka normalt. Det räcker med att köra i några minuter, och sen stänga av ett par minuter, men det går inte att "köra" igång dem. Det verkar som att de måste stå strömlösa ett par minuter typ? Trippmätaren, ekonomimätaren och limit funktionen (osv) på färddatorn funkar även om hastighetsmätaren är knäpp, så "bilen" har tydligen koll på hastigheten iaf.

Efter lite sökning här på forumet har jag mina misstankar att det kan vara batterierna på SI-kortet eller kondensatorerna på dito som kan vara kassa. Sitter det både batterier och kondningar på kortet eller är det beroende av årsmodell?

Någon som har några ideer?

MVH Patrik
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
tag även en titt på kontakten som ger signaler till dina instrument. Den brukar sitta på slutväxeln. Tag bort plastskyddet, gör rent och torka ur. Fetta sedan in anslutningen innan du sätter dit plastskyddet igen. Fukt där = ärg = problem. Undvik sedan alltför kraftig spolning med högtryck på kontakten.
På min gamla bil (325i -E30) hade det gått så långt att kabelskorna var slut (sönderärgade), så dessa fick jag byta. Hade innan bytet samma problem som du beskriver d.v.s hastighetsmätaren och ekonometern fick "spelet" av och till.
Ingen som vet om det sitter batterier och/eller kondensatorer på SI-kortet?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
525i och uppåt=digital mätarställning=kondensatorer.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
OK, Tack ska ni ha...
/Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.