AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
782

Nu börjar jag bli trött på oväsnet!

Hej!
Min 316i har sedan länge fört ett sju-satikens oväsen. Det hela började för ett år sedan, då bilen fortfarande hade min äldre bror som ägare. Hans förra bakre ljuddämpare var helt kass och hade rostat sönder. Han införskaffade en nytt bakre system (det som är efter katalysatorn), med märket Walker. När han bytte, lyckades han förstöra metallbiten som man kopplar fast de olika delarna (katalysatorn och de bakre delarna) med. Han tillverkade dock en egen, ganska stor bit, av aluminium.
Under förra sommaren råkade han köra på ett rådjur ute i de småländska skogarna, och sabbade på så sätt vänstra framskärmen. Detta tror jag inte har något med oväsnet att göra, men jag kan ju nämna det i alla fall.
Någon månad senare började bilen ibland föra ett förbannat oväsen, vi fattade ju att det var ljuddämparen som vibbrerade mot bilens underrede. Värst var det när det regnade ute. Han tittade på dämpare och märkte att det var en spricka i en skarv. Han fick då en ny bakre ljuddämpare och satte dit den. Efter det så har den fortsatt att föra oväsen. När jag tog över bilen fräste jag bort lite av aluminiumbiten som han tillverkade, för att se om oväsnet försvann. Det blev bättre men oväsnet var fortfarande kvar. När jag ytterliggare en gång hissade upp bilen och kröp under, slog jag lite på röret, jag märkte då att det var katalysatorn som förde oväsnet. Den är placerad alldeles för högt och det är knappt något mellanrum mellan katalysatorn och plåten under bilen.
Efter att jag märkte detta har jag lossat på systemet och satt dit det igen, för att se om det var snett ditsatt. Detta hjälpte dock ej.
Min fåga är nu: Vad ska jag göra? Kan man böja röret lite? Kan man lägga något mellan? Ska jag tillverka en anordning som håller nere röret?
Jag börjar bli irriterad på det här oväsnet nu! Ibland är den tyst, och ibland så hackar det emot under så att man tror att hela bilen snart ska explodera.
Det är inte hål på röret, det har jag checkat ett antal gånger.

//Glenn

no
245
nos
540iA Touring -99
Jag har haft samma problem på min bil (Pontiac med 7.5 liters motor ock 3" ). Jag löste det hela med att lägga lite glasfiberduk mellan karossen o systemet, detta brinner ju inte upp då katten blir ett uns varm.

Nos 325Im -89
An
13
Andreas Eriksson
BMW 323 TOURING-96
Hej!
Mycket irriterande ljud sånt där.
Du har du kollat växellåds samt motorfästen??
Om ngt är sprucket så rör ju sig avgassystemet.

Mvh

Andreas Eriksson
jag har kollat fästena ja
glasfiberduk? hur kan detta funka då?

An
13
Andreas Eriksson
BMW 323 TOURING-96
Hej igen!

Knepigt det där.
Har ingen erfarenhet på glasfiberduk tyvärr.

Vet inte riktigt hur ditt främre avgasfäste ser ut, men
jag antar att det sitter i växellådan och det går ut en arm som håller avgassystemet!?
Om bilen har tagit i ett par ggr vid ngt av alla dessa irriterande farthiner så har det kanske fått sig en knäck uppåt? Prova i så fall att ta lös fästet och bocka om det i ett skruvstäd.
Jag antar att du är säker på att det är systemet som tar emot karossen då och då, jag menar det är inte katen som är uppbränd inuti?, så det är det som skramlar. Men man tycker ju att det då borde skramla hela tiden.....
Sitter värmeplåten fast ordenligt då så det inte är det åbäket som ligger och åker upp och ner mot katen?

Lycka till

Andreas Eriksson
Grejen är sådan. Att det inte har suttit något fäste i växellådan på flera år, det hade rostat sönder. Jag har dock tillverkat ett eget fäste, vilket minskade oväsnet lite. Men jag har försökt att justera det så att ljudet ska försvinna, utan framgång dock.
Men jag vet att det borde gå att fixa på det sättet, men jag börjar bli lite trött på att hissa upp bilen hela tiden. Det sliter på domkraften OCH bilen! Idiotdomkraften gled mot plåten och gjorde en buckla.

Jag har löst mitt problem tillfälligt, genom att lägga en gipsskiva mellan katalysator och bil. Ingen vanlig gipsskiva, utan en sådan för utomhusbruk, en sådan lär väl inte spricka eller börja brinna. Jag kastade den på marken för säkerhets skull, vilket den klarade.
Föregående lösning fungerade ej. Jag har nu istället tillverkat en "stötbämpare" av ett ca 70 mm, nylonrör. Blev helt tyst i bilen. Fungerar skitbra
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Walker avgassystem brukar annars ha en tendens till att pajja. Insatserna brukar lossna. Men det är nog inte ditt problem, men nu vet du kanske vad det är om det skulle börja skrammla igen. Efter du har fixat problemet nu då...
/Peter
jo, det är katalysatorn som har sött emot bilen underifån.
det har jag vetat hela tiden, men nu fick jag det bekräftat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.