AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.782

m30 motor utan överladdning

Sida 1 av 2
la
248
lappen
m536i 85
är det nån som vet hur mycket pulver man kan få ur med portning kamaxel chip extractor etc alla ska ju överladda så det är ju inget kul längre. alla tips är välkomna

Polaren har bromsat sin till 262hk. Det mesta gjort i den motorn...

/Johan
[CUL8ER]
bo
10
boa
m5 touring -95
Alpina b6 2,8 -86:A
orginal alpina b6 3,5 har ju 254hk med kat och 261hk utan..
så med vass kam bra chip och ett extractor så borde du få den effeckten
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Johan99:

Är det Tuvfessons M535i du tänker på !?

/Mvh Göran
Wrath: Japp det stämmer. va ute i garaget och tittade till den igår... Står på BBS-hjulen och väntar på våren :)

/Johan
[CUL8ER]
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Boa där är lite mer gjort på alpina b6/b10 motorn än bara chip, kam och grenrör.
Normalt landar man runt 230-245 hkr med det du har tänkt göra lappen.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
ga
126
gassa
bmw 635csi -84
ger det inte mer???
jga har skruvatr ner min motor för renovering..... märkte då vad det va för trimm..... jag har trott att jag har haft trimmkam men det är orginal..... det enda jag har är en portad topp och på det har jag 241hk bänkat............. det måste ge mer om jag skulle sättta i en trimm kamm och chip eller mappning!!?

//henrik
ga
126
gassa
bmw 635csi -84
glömde o säga att det är en m30 3.5l -83..... om det var någon som undrade.........

//henrik
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
241hk bänkat utan trimkam ?! bara portning !?

Är det du som portat den eller förra ägaren ? isf vad gick den portningen loss på ?

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
portade du bara toppen eller insuget också ?

/Mvh Göran
Hello Nasty!
Det beror nog mycket på vilken bromsbänk den körs i.....

241hk uppnår man inte bara genom portning, då har du kört bilen i en glädjebänk!

Mvh/Henrik

Hello Nasty!
Johan99

Tuvessons är inte så mycket gjort med, org. bottendel, sen är toppen portad 290 (292) gr kam, sen filter extractor o avgas plus att Turbocenter har mappat bilen redigt.

Jag har min motor hos samma person som byggde Johans motor o jag kan lova dig att jag får ut betydligt mycket mer hk o Nm o då kommer jag köra med org. bottendel. (ialf. modifierade org. prylar)
Sen ligger allt arbete i toppen, kam insug osv. (plussa på Johans kam 30gr så får du svaret på hur vass kammen i min blir).

O detta är inget värstingbygge det går att plocka betydligt mer om man vill det. (men det är inte billigt)

Mvh/Henrik

ga
126
gassa
bmw 635csi -84
jag portade inte toppen själv det äå¨r någon tidigare ägare..... och det sår 241hk i reg beviset..... och det är inte något annat gjort med bilen......

kan säga att den är gymt pigg från början till slut på varvtalen och jag har kört bilar med mer hk än mig.... och de är inte lika pigga...............

mne jag ska inte säga inte... det kan va en glädje siffra, men det känns inte så......

nu ska jag sätta i en trim kam, öka kompen lite sen får jag se vad som händer med styrboxen

//henrik
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
hmm ja jag hoppas då på en förbättring av min effekt ! som är bajslåg ! med tanke på att min är trimmad likadant som Johans förutom portningen och jag har typ 200 i motorn :((

men de klart min är inte mappad och stiften är lite vita , händer inget efter 4000 rpm därav att jag inte kör på så höga varv tills jag mappat den !

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
hoho ska du öka kompen ?! du menar väl sänka kompen ;)

/Mvh Göran
ga
126
gassa
bmw 635csi -84
jag ska öka...... den har varit sänkt mne jag köper nya kolvar och då ökar den ju automatiskt.............

//henrik
Hello Nasty!
Göran jag tror du ska ta dig en funderare på varför det inte händer något efter 4000rpm, och varför stiften blir vita, låter som ett rejält soppa probl. enligt mig, det ska inte vara några probl att få org. spridare att räcka till för 250-260hk, har själv åkt med likvärdigt trim utan att mappa motorn, men ändå gick det bra.

Kolla du upp spridarna, bränsletrycket så tor jag nog du kan få bilen att gå hyffsat bra.

Mvh/Henrik

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jo jag ska göra det så fort jag får tid... har just byggt om mitt avgassystem och den gick genast bättre !? :) igentligen så borde det inte ge så mycket... har 3" hela vägen med 2 fullflödesdämpare a´ Apple Racing från extraktor

/Mvh Göran
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Vad har du för diameter på de två rören som går från extraktorn?

Mvh Otto
ga
126
gassa
bmw 635csi -84
är det mig du menar???
vet ej riktigt men kan mäta.... skulle tippa på 2-2,5"....

//henrik
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
ja menar du mig så är det är en såkallad Y-pipe från 2x2,5" till 1x3" hemmagjort

/Mvh Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.