AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.294

Slavcylindern läcker

Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Tjena är det svårt att byta slavcylindern och huvudcylindern till kopplingen/växeln? Har någon erfarenhet om detta samt va en verkstad kan ta för jobbet?
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Varför vill du byta? Hur yttrar sig felet?? Vad har du för bil??
Slavcylindern brukar sitta nere vid kopplingen och är lätt att byta (kom bara ihåg att lufta NOGGRANT. Huvudcylindern är även den gör det själv, dock något mindre trevlig att byta!
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
De läcker hydralolja. efter ett par timmar är det tomt å så går det inte att växla
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är nog rätt jobbigt att byta själv, sitter ju jävligt till nere vid pellarna. Osså underlättar det ju om man har en lift att hissa upp bilen med för att fixa slavcylindern. Kan inte kosta mer än absolut två tusen på verkstad att fixa. Eller är jag helt ute o cyklar??

cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Bytte på min igår, det krångligaste var väl att få bort och dit den, muttrarna satt lite oåtkomligt, fanns inte mycke svängrum för att skruva..
Vet inte vad det kan kosta på verkstad, men har man inte tummen mitt i handen så ska det inte vara några problem.

Hoppas att det går bra för dig, lycka till!

Mvh Johan

/// Clyzzon
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag lät min bror byta den (via smörjgrop) på min iX för ca en vecka sedan. Pris slavcylinder 220kr (pirat i Finland) pris storebror 200kr men han var klar på 20-25min med luftning och allt så det blev nog jag som blev blåst.
Om en verkstad tar 2000kr är det på tok för mycket. En orginal slavcyl kostar ca 600kr och 1400kr för 20-25min jobb blir ju rätt mycket i timpenning. På en "vanlig" E30 kanske det tom går snabbare att byta slavcyl?

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Okey så man måste inte ställa in någonting? i princip bara att skriva ut å sätta i den nya å skruva åt sen lufta ur ??
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
vad är det för bil
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Det är en 325ik -87
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
NFS i malmö tat 1500 för att byta den. INkl Material.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Jo men omd et är som vissa beskriver att man lossar på 2 skruvar å tar ut den å in me den nya skruvar åt å luftar ur, så borja man ju kunna göra det själv eller??
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
jag vet inte, itne jag som bytte =) men jag tyckte det var värt pengarna.. Slipper klydda själv.
MW
517
MW-Guru
Nybörjaren,

slavcylindern är relativt lätt att byta, man får dock inte hasta. Bort med bultarna och lyft ner "paketet", lossa sedan tillförselröret och ha en behållare redo. Montera sedan oljetillförseln på den nya cylindern och bulta fast. kan vara lite trickigt att få rätt läge på röret men med lite trixande funkar det. Sedan är det bara till att lufta. Montera en slangstump av lämplig längd på luftningsnippeln. Låt den andra delen av slangen vara nedstoppad i en behållere med samma hydraulolja som du använder att fylla med, slangänden under ytan.
Fyll upp med hydraulolja till lagom nivå i behållaren, pumpa ett antal gånger (ca 10) med kopplingen - snabbt ner och långsamt upp (om jag inte missminner mig), lås sedan pedalen mot golvet med en pinne eller dylikt. Gå under bilen och öppna luftningsnippeln och låt oljan/luftblandningen sippra ut i slangen, be någon kompis hålla koll på nivån i behållaren. När det tenderar till att sakta av med sipprandet eller att nivån i behållaren börjar bli låg - lås nippeln och repetera proceduren. Håll på så tills det endast kommer olja ur slavcylindern. Lås nippeln, tag bort slangen och toppa upp i behållaren.
Glömde visst en sak, smörj spetsen på slavcylindern tryckaxel med lite temperaturbeständigt fett innan montering.
Inte värt kostnaden att lämna bort till exvis BMW = relativt svindyrt!!
Finns även repsatser att köpa men det är nog bättre med en ny och fräsch istället för en i värst fall halvdan reparation. Repsaten funkar dessutom inte om cylinderns inre mantelyta är exvis repig.

mvh

MW-Guru, gammal slavcylinderbytare på 325iK-87
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Tack fför den utomordentliga instruktionen MW-Guru! Känns lite betryggande nu kmed lite ingående intruktioner å tips! :)

Det jag slutligen undrar är att jag läste i Haynes repair bok som ajg köpte idag att det finns olika mått på dessa cylindrar.. kanske du vet vilken man skall ha möjligvis?
sudden
Jag bytte packningar i min slav cylinder 325 ix var lite trångt men det ganska bra.Naturligt vis var det mitt i storhelgen allt stängt (panik)hittade dock en begagnad från en 2002.Tog ut packningen 1timme senare funkade kopplingen igen.GLAD IGEN
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
det skillde bara ett par millimeter men det kan va nog antar jag
MW
517
MW-Guru
Det enklaste är att med hjälp av din bils chassienummer eller regnummer beställa/köpa en på BMW eller möjligtvis Mekonomen.
Köper du på BMW vet du att det inte blir problem med passformen. Slavcylinderns pris på BMW kommer jag ej ihåg exakt men jag tror det låg på ca 550-600:- för ett par år sedan. Väl värt pengarna eftersom ett korrekt utfört byte av en kass cylinder gör kopplingen väldigt trevlig (såvida inte det är andra problem också). 3325:an kan t.ex även tendera att vara lite "elak" mot
tryckplattan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.