AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.020

Motorras BMW 520 1993

ol
62
olal
Audi A3 2011
Hej,

Jag har råkat ut för att kamkedjan gått av på min 520i - 93, och naturligtvis med krökta ventiler som följd.

Jag har hört med BMW här i Linköping och dom vill ha 21600:- för att byta motorn i bilen. Enligt dom troligen billigaste alternativet.

Så min fråga är, är det nån som har tips om andra alternativ? Finns det t.ex. någon i närheten av Linköping som kan göra det för en billigare peng? Jag har varken lust eller tid själv.
Eller kan man hoppas på att det går att reparera motorn för billigare pris? Känns lite riskabelt dock, andra saker kanske gått sönder?

/Ola
dalldall
tjenare!har du tur kan det räcka med en renovering av toppen,på äldre bmw brukar det gå.annars får man byta motorn,21000är ju mycket pengar,men bmw vet ju att ta betalt,synd att du bor så långt borta annars kunde jag fixat det betydligt billigare!är det bara krökta ventiler så blir det mycket billigare att renovera toppen än att byta hela motorn!!till en gammal 6a kanske grejorna hade gått på ca 2000-3000kr till toppen,en motor borde man hitta för en 6-8 tusen,kanske billigare,byte ca 2000kr.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Du borde väl få flera beganade motorer med de pengarna!?
ol
62
olal
Audi A3 2011
Mja. Det var alltså inklusive montering, men jag håller med om att det var rätt dyrt...

/Ola
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Var det BMW:s pris med en sprillans ny utbytesmotor eller? Inte så blodigt ändå...
Axel
Alltid tråkigt när sådant händer.Fick du ingen förvarning,typ kraftigt rasslande från kedjan.Vad sa bmw att orsaken var,för jag alldrig hört att kamkedjan går på M50 motorerna?
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej!
Tråkigt!
Jag har servat hos BMW i Linköping men lämnat dem!
Numera har GA:s Bil & Motor äran att serva min bil.
Mycket bättre service och bemötande och det är inget fel på kunnandet heller.
GA:s ligger också i Hackefors på Låsblecksgatan 14.
Telefonnummer till dem är 013-158300

Testa där!

Mvh

/NP
ol
62
olal
Audi A3 2011
Nej, jag hörde inget konstigt innan, och det lät faktiskt inte nåt knappt alls när det hände heller. Fast bilen är ju rätt bra ljudisolerad.

BMW har ingen direkt förklaring till vad som hänt. Fast dom har ju inte rivit isär hela motorn och kollat heller så att säga.
Dock sa dom att det är första gången dom sett det hända på en M50 på just den här verkstaden. Klen tröst dock.

Som svar på inlägget ovan. Nej, det var inte en ny motor, begagnad som gått 16000 mil eller nåt i den stilen. 10000:- plus moms var priset på den. Resten var montering och olja etc...

/Ola
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

olal>>>Hur långt hade din motor gått när kedjan gick av?

Mvh Janne.
ol
62
olal
Audi A3 2011
Den hade gått 22000 mil ungefär.
Så värdet på bilen är ju inte jättehögt heller... Så jag är lite tveksam till vad jag ska göra.
Har satt ut annons också, om nån vill köpa den som den är, men får jag *för* lite så...

/Ola
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej! LIDER ME DIG!
men du lämmna inte in den ännu för jag vet en kille som renoverar din motor för runt 10 000....
han heter ingemar och har nr
0476-28063
0702488935

Amit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.