|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Calypsoröd är 90-tal, kom 91 kanske, och Brokadröd ännu nyare? Denna Burgundröda är inte alls vanlig faktiskt, har sett ett fåtal i Tyskland, 750 och någon enstaka 535i. //Sniffer |
|
|
Calypsoröd kom till 1990 års modell vad jag förstått nu (läst i färgtabell). Brokadröd fortfarande okänt, vet någon? Då måste den Burgundröda upphört efter 89 då? //Sniffer |
|
| PESK: Menade inte just ditt uttalande och just den bilen. Men det är inte så ofta man har alla papper scannade i annonsen. Låga mil leder ju alltid till spekulation och någon "förstå-sig-påare" slår då till med "importvrak och fifflade mil" är ju inte så kul för säljaren. | |
|
Mysko passform på ett par ställen och en lack som troligen inte fanns när bilen tillverkades låter ju inte direkt lovande... Om milen stämmer (spelar ingen roll om den är import eller inte - det är lika stora/små odds att den gått under 11.000 mil) är bilen unik och bör ha full dokumentation. Jag menar, tänk er att köpa en sån bil och köra så pass lite med den - klart man skulle ha kvar vartenda kvitto! Tyvärr verkar folk ha uppfattningen svensksåld=ärlig och import=skruvad. Det är precis lika lätt/svårt att backa en mätare oavsett var bilen är såld från början. Är man tillräckligt omoralisk och förutseende är det ju bara att backa mätaren före varje besiktning och/eller service och vips så har bilen gått 1.000 mil per år istället för 3.000. Vad som gäller för denna bil låter jag vara osagt, men vore jag spekulant på en 750 E32 skulle jag ha kollat så mycket som möjligt. Verkade det schysst skulle jag slå till utan att blinka. Bilen är som sagt i så fall unik och värd varenda krona plus några till. |
|
|
acey>>>JAG känner mig iaf lite träffad :) av ditt missnöje med att många så självklart misstänker mätarfiffel på en 750i... I en tråd om en 750i-88 så hade jag som kommentar att miltalet kunde vara fel. Jag blir automatiskt misstänksam på V12:or som köptes först o främst för att gå många o långa landsvägsmil och inte mellan dagis o hemmet... M.a.o så finns det inte många 750i-88 idag som rullat kring 1000mil per år. Sen tycker jag många av dessa mätare verkar stanna kring 25000mil...Varför??...Om man ser på utbudet till försäljning så går 750i inte längre än så. Nu vet också jag att det finns bl.a här på forumet V12:or som rullat sparsamt men det hör absolut inte till vanligheterna enligt mig. Så en viss "sund" skepsis dels ang. miltalet skadar aldrig om man ska åka och titta på en 750i..Därmed inte sagt att ägaren ljuger om bilen,han vet kanske ingenting om vad föregående ägaren/na haft för sig.. Så om vederbörande ägare blir "sur" för att man har funderingar om miltalet då vänder man på klacken direkt o hittar en annan vagn.. Mvh Janne. |
|
|
Jag ber om ursäkt, när man slår en bil i bilregistert så finns det en rad där det står direktimport på denna raden stod det nej. Idag dubbelkollade jag genom att slå fram dispenskoderna och där står att den har vissa dispenser pga direktimport. Hursomhelst så måste detta vara en mycket tidig import. Sedan när det gäller reg skyltar så var det tidigare så att bara importbilar hade bokstaven P som första bokstav, detta togs bort i början av 90-talet (ca 92). Vägverket gör regskyltar i bokstavsordning (ex. 1985 hade L, 86-87 har ofta M, 88 har N, 89-90 har O). Men i början av 90-talet så började de att använda nummer från skrotade bilar vilket gör att man inte kan se på regnr vilken årsmodell bilarna har. 2000 började man igen med att ha samma bokstav under ett helt år (bilar regade 00 hade R, 01-02 hade S, 02 har T) Vilket gör att om man ser tex en BMW E36 eller E32 med ett regnummer som börjar på S så kan man vara säker på att det är en import bil. Nu har vv återigen börjat använda gamla regskyltar. Självklart gäller detta generellt, det finns säkert en och annan bil det inte stämmer på. Sedan så kan jag hålla med om att folk inte borde vara så snabba med att skrika ut mätarfusk. Min flickväns pappa har en 750 92:a eller 93:a som bara har gått ca 11000 äkta mil (han köpte den 94 eller 95) /T.P. |
|
Paap Reeder |
Hej! Det är bara att at fram fakta. BMW tar för en 200:ing fram d e s k "biluppgifter" med chassienumret som grund samt Bilprovningen har regbesiktningspapper inklusiva original "Fahrzeugbriefe" och kopia på alla besiktningsprotokoll. Sedan är det bara att lägga pusslet! Man kan via försbolaget få fram om fordonet varit inblandad i ngn "utbetalning". MVH /// Paap R |
|
Paap>>>Riktigt,men det finns alltid risk för div fiffel med mätarbyte,"mätarservice" osv o då ev. utan dokumentation..Men jag ska väl inte stå här som någon "supermisstänksam" icke verklighetsnära typ som raljerar mätarfel på var o varannan 750i. Jag menar bara att det är en av många kontrollpunkter som man absolut bör göra på en dylik vagn i och med mitt förra resonemang. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Hej "Janne T"! Håller helt med Dig. Jag ÄR dock "supermisstänksam". Allt utan dukumentation är att klassas som "svart hål". Därutöver måste även dokumentationen kontrolleras. Fanns det exvis en BMW- verkstad med det namnet i Dortmund?? Jag tror att fler är fifflade än riktiga. Sedan kan det iofs vara så att en fifflad är i bättre skick än en ofifflad o s v. Nu kommer jag inte att sälja min men om jag skulle kolavippa och hustrun skall sälja så finns det redan efter dryga året 2st A4- pärmar med dokumentation. Klarts om korvspad att om man köper en b-pump för 2850:- att man sparar kvittot. o s v. MVH /// Paap R |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Har både kollat på och provkört den aktuella bilen. Den gick mycket bra och jag har ingen anledning att tvivla på mätarställningen. Mekaniskt tyckte jag den verkade vara super. Tight och komfortabel med EDC (trots 18"). Dock mindre vibbar runt 100, så 18"arna behöver nog iaf balanseras. Däcken var OK, men inte nyskick. Fälgarna kommer från någon annan bil. Förre ägaren tog med sig fälgarna till sin nya bil enl firman. Däremot är inredningen inte fin. För det första är den mörkt BRUN (både skinn och plastpaneler. Yuck! Men smaken är som baken... Vidare är skinnet slitet i fram och underligt mycket slitet i baksätet. Ser ut som någon kastat in golfgrejorna i baksätet 1000 ggr, ungefär... Massa små revor och skavmärken. Ett jack i instrumentpanelen framför passageraren också. Jag är lite för kräsen på inredning, annars är det nog en vettig bil. Finns säkert prutmån oxå. Den har funnits där ett tag nu! Annars kan man ju alltid lägga ett bud på fälgarna ;-) /Mattias - som köpte en 740 istället... |
|
Janne T: Du behöver inte känna dig träffad :) Jag är inte specifik för 7ser eller v12or. Jag tycker det är en annan sak att varna / upplysa än att döma någon / någons bil. Polarens morsa har en e36 som gått som shoppingbil. 328ci -96a med 4200 mil på mätaren. Den hade ju blivit totalt söndeskjuten på forumet utan någon anledning. Tråkigt men sant. |
|
|
Ringde SBP o kollade miltalet, 99 hade den ca 8000 mil, 2000 ca 10000 mil, 2001 ca 10089 mil och 2002 ca 10900 mil. Tyvärr kunde jag bara få uppgifter 3 år tillbaka, dom sparade inte uppgifterna längre än så.... :( /Erik |
|
|
Det verkar väl inte vara helt omöjligt att milen faktiskt stämmer då. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
| 89 mil på ett år är ju... lite. ;) Bilen bör ha varit avställd mellan 2000 och 2001, alltså. | |
Paap Reeder |
Hej! Du kan beställa kopior centralt från ASB. Tar en vecka. Kostar inget. Bra service. Fick fram min historik på min 750 från sv reg -96 och framåt. MVH /// Paap R |
Dani |
acey: Håller helt med dig...ALLTID ngn idiot som tror sig veta ALLT om folks bilar. Hade ngn klankat ner så på mig eller min bil, hade jag banne mig vidtagit åtgärd. Kan inte fatta att en del folk verkligen orkar och ens kan med att slänga ur sig en del meningar utan att ens tänka. Har vissa verkligen sådana vrak bilar, att dom måste klanka ner på andras med, bara för att dom är kanske bättre? Jag är faktiskt en utav dom som ALLTID är skeptisk till lågmilare, för jag har svårt att tro att folk kör så otroligt lite, med dyra bilar. MEN det finns folk som har bra med pengar, som inte har många mil att köra i veckan, men ändå vill ultimal körglädje de få mil dom färdas. Det vill iaf jag...så visst..varför inte en V12? Jag kör heller inte mkt per år, men vill ändå åka skönt o ofta snabbt. Den som vill får känna sig träffad...;) |
|
Personangrepp mm tycker jag inte skall behöva förekomma på detta forum,att kalla någon idiot osv tyder bara på en trist människosyn,ej ett normalvuxet sätt och en tråkig inställning.. Konstiga "funderingar "dessutom du har dani angående andras "vrak" osv. Var glad att du har fina bilar men "klanka" inte ner på någons intellekt och ev. "vrak" återigen för den sakens skull. Sen sa du i princip likadant som jag(den träffade) att det finns lågmilare fast inte i så stor omfattning som man ibland kan få för sig vid en snabb "översikts läsning" av div annonser.. Sen att ha ett "nyktert"synsätt(bl.a milkoll) när det gäller beg. bilar är en nödvändighet för att göra ett bra köp i denna "djungel" av bilar till salu. Mvh Janne. |
|
|
Varför skall det inte finnas undantag just när det gäller årlig körsträcka ? Min svärfars 750iL-96 (svensksåld), står mätaren på ärliga 6200 mil. Själv kör jag ca 1200 mil med min per år. Tycker nog att skicket samt dokumentation gör mer än milen på en 10år + bil. Skinnet går nog att fixa med lite tålamod. Låter som att det inte blivit insmörjt på ett tag. Borde nog inte vara omöjligt att med rent köp få den att rulla ut för 60000:-. Mvh. Patric Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.