|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte själv byta olja i växellådan och bakaxeln på min bil, eftersom jag inte tror på det där med "lifetime oil"! Jag har fått fram information om volym och oljekvalité i växellåda. Men inte till bakaxeln! Inte ens BMW-handlaren kunde få fram volymen i ETK! Är det någon som har koll på volymen och om Castrols SAF-XO är godkänd som "livstidsolja" i bakaxeln? Kan man använda SAF-XJ i stället (avsedd för bakaxel med diffspärr, därför högre varm-viskositetsvärde)? Finns det bättre olja till bakaxel och växellåda än Castrol? Ex Redline oil?? Bilen är en 320i -99 (E46), manuell låda. Mvh | |
|
Johan, Ring ett oljebolag och be att få utskrivet en förteckning över din bil. Systemet dom flesta använder heter "Oates", åtminstone om du ringer BP eller Mobil. Har jobbat där så det vet jag. Då får du veta volymen men oljan är beskriven som "specialprodukt Bmw nr. xxxx" Desutom får du veta allt om alla vätskor och volymer till bilen. Har en sån förteckning till min hemma men det kanske inte hjälper då det kan skilja våra bilar imellan. SAF-XJ är ju till bakaxel med diffbroms och om jag inte missminner mig är det väl 75w90 på XO medans XJ har 75w140. Frågan är om du kan få svar på om XJ fungerar lika bra om du inte pratar med någon som faktiskt konstruerat och testat baxaxeln från början. Smörjningen borde ju vara optimal med det föreskrivna om man säger så. God tanke att byta förressten, det har jag gjort precis.... Mvh Anders S. |
|
|
Tack för tipset Anders! Jag kollar med oljebolagen! Volymen har jag fått reda på nu, 1-liter var det visst i bakaxeln! Anledningen till att jag funderade på SAF-XJ i stället för SAF-XO, är att båda är BMW-godkända! SAF-XO: 75W90 SAF-XJ: 75W140 XJ är egentligen avsedd för diffbromsar, men om jag har förstått det hela rätt, går det att använda den i obromsade diffar med, dock inte tvärtom, (DVS XO i en bromsad diff). Det högre varmviskositetsvärdet borde innebära ett bättre skydd vid hög belastning!? Jag har dålig koll på transmissionsolja... Mvh |
|
|
Om Bmw letade i ETK så får dom nog leta länge om dom skall hitta något...Sådana uppgifter borde väl lämpligen stå i TIS... Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99...R.I.P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.