AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
832

Reklamera skada efter service

Jag hämtade min bil på Paulssons bil i Helsingborg ett tag tillbaka efter service. När jag hämtade bilen var det en parkeringsskada på högersidan. Blev erbjuden att få halva självrisken betald av Paulssonsbil men efter jag lämnat ett inlägg där jag beskriver hur det gått till här på bmwpower så drar de sig tillbaka och betalar inte ett öre. Bilen hämtade jag på avtalad tid och den stod då på deras parkering utanför butiken. Tycker själv ansvaret ligger hos dem. Vad tycker ni?
Scheckheft
Hej, har du haft kontakt med ditt försäkringsbolag? Borde kunna ge dig råd

/Scheckheft
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Är området inhägnat så står enligt vad jag hört återförsäljaren för ev skada som uppkommit där,i annat fall inte...

Mvh Janne.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Ansvaret ligger hos dom!

2.049
wolv
330it -02
Jag tycker samma sak som när du skrev den förra tråden. Ansvaret ligger tveklöst hos Paulssons Bil!

Då vet jag ännu en handlare/mek som jag ska undvika att sätta min fot hos.
Hej.

Om den stod uppställd på "deras" parkering är det deras ansvar. Om den stod uppställd på en allmän parkering så går de fria men då kan du ta det som parkeringsskada hos trafikförsäkringsföreningen.
Hur som helst skulle jag inte (i det här skedet) koppla in ditt försäkringsbolag.

Det kan aldrig understrykas tillräckligt ofta att betala alltid efter att du har kontrollerat dylikt. Upptäcker man en skada så kan man hålla inne med betalningen tills saken är utredd.
Det är helt legalt att göra så och dessutom åka därifrån. Bilfirman har ej rätt att behålla bilen i "pant" tills du betalar utan gången är följande: Du skiter i och betala. Företaget har därmed en fodran och de går via inkasso för att driva in skulden. Du bestrider kravet och meddelar inkassobolaget att en tvist råder. Inkassobolaget måste därmed hänskjuta ärendet vidare till nästa instans som avgör frågan. Om rätten håller bilfirman som ansvarsfri (icke skyldig) blir du ålagd att betala

1. Den ursprungliga kostnaden (utan inkassoavgift)
2. 450:- i stämningskostnad och 450:- vid utslag (summa sumarium 900:- extra). Du kan ej bli krävd på att betala bilfirmans kostnader som t.ex advokat, reskostnader och dyligt. Utan i sådana här småmål betalar perterna sina kostnader.

Så mitt råd är kämpa på. Skriv brev till VD, styrelse osv för firman och låt dem förstå det här.
Under tiden om det är en allmän parkering så kan du göra en polisanmälan och anmäla skadan till trafik försäkrings föreningen. Självrisk (1950:- tror jag) som du senare kan påtala för Paulssons bil att de borde betala som en goodwill.

:)

Bilen stod inte inom inhängnaden utan på deras kundparkering. Jag ska kontakta reklamationsverket och höra vad de säger. Har även kontaktat försäkringsbolaget och väntar på svar från dem.
745:an, Tack för infon.
Vi får se vad som händer.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Vad än lagen säger om detta så tycker jag att om man lämnar in en ägodel/sjuk mormor eller vad det nu kan handla om så har verkstaden/sjukhuset ansvar tills ägaren kommer och hämtar, förutsatt att man kommer inom avtalad tid.
Det är sunt förnuft och om lagen säger annorlunda tycker jag att de ansvariga (Paulssons Bil i Helsingborg) bör använda sig av det sunda förnuftet....om någon på bygget har ett sunt förnuft vill säga.
Givetvis wolv. I en branch där man säljer/reparerar saker så är ens rykte det som väger tyngst när det gäller inkomster. Om man som företag gör en sådan här sak till en principsak då är man illa ute då den ekonomiska vinsten blir med tiden en förlust ju sämre rykte man får. Det är konstigt att det skall vara så svårt att förstå.

Det finns ngt som heter yrkesstolthet och jag tycker det är anmärkningsvärt hur många det är som offrar ett gott rykte på struntsaker (för dem) men för en kund är det ej en struntsak.

Om det är deras kundparkering så är det bara på dem. De är skyldiga (både i lagens mening och i självbevarelsedriftens mening) att betala.

Det är ganska fantastiskt att de från en början var beredda att betala halva självrisken för att sedan göra tvärtom då det uppstod en tråd här. De borde givetvis ha gjort tvärtom betalat allt och gett dig lite kompensation för att visa hur måna de är om sina kunder.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
745an:
Håller med om det sista (och allt annat). I det fallet hade troligen Johan levererat en tråd med tacksamhet och beröm, vilket hade gynnat dem positivt. Det hade jag gjort....
Mitt förslag är : Ring HD berätta vad som hänt fråga om dom kanske vill skicka med en reporter tillsammans med dig ner och prata med VDn, eller bara ringa och fråga VDn om varför man gjort som man gjort, kanske som underlag för en artikel om fusket i bilbranschen....

(Troligen håller dom upp dören för dig nästa gång eller så kommer alla HD läsare att påpeka detta frö verkstaden samt noggrant kolla sina bilar efter inlämmning)

HD= Helsingborgs Dagblad ( INTE Högsta domstolen...)
Ja även bilhandlare läser på www.BMWpower.nu så man skall inte bara var snart att fördömma utan även berömma när tillfälle ges
Kundernas förtroende tar åratal att bygga upp men raseras på en minut av en oförsktig medarbetare..

(kolla t.ex. vad som skrivs av min lokale BMW handlare i Kristianstad där man verkligen går in för bra service, trevligt bemötande osv.)

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Magnus:
Håller med om Kristianstad. Har gjort service där en gång och blev jättenöjd med jobbet samt hur de bemötte mig
Som det ofta står på firmor där man bryr sig om sina kunder:

"Är du missnöjd?
Berätta det för oss!!
Är du Nöjd??
Berätta det för dina vänner!!"
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
tråkigt och höra vad som har hänt din bil, tycker för firmans bästa är att reparera skadan.
Alla bilfirmor borde köra in kundernas bilar in i ett inhängnat område(alltså in på bilfirman).
Går de inte med på det så ring helsingsborgs dagblad.
Det är egentligen det sista det hela handlar om.

Ambition att alltid göra sin kund till lags. Kunden har alltid rätt tills motsatsen är bevisad. Värdera en kund - säljar relation i mer än bara direkta pengar. Allt går inte och mäta i ekonomiska termer. "Give some - get some". Var medmänniska inte motmänniska. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Paulssons har gjort bort sig rejält! Jag undrar hur de skall lösa det.

Det är det som har gjort att jag är en notorisk tingsrättsanvändare. Jag tillbringar mer tid där än på mitt arbete känns det som.
Jag ger alltid motparten 2 chanser att rätta sig sedan blir det stämning.
Jag är dock feg så jag tar bara och driver de "case" jag vet med 110%-ig säkerhet att jag vinner (så min statistik blir bra:)) De övriga fallen där jag ej med säkerhet vet att jag vinner försöker jag att gå halva vägen.
Hittills har jag varit uppe 8 ggr och vunnit alla. Det har dock kostat mig ett antal veckor i tid för skrivelser.

Anledningen till att jag gör det här är för att jag har tröttnat på alla försäljare, advokater, poliser, bilmekaniker, parkerings bolag, hyresvärdar som ej klarar av att utföra sitt jobb och ffa ej klarar av att använda sunt förnuft utan bara ser till ekonomin eller ngt PM utan att tänka sig för.
Jag är trött på alla "firmor" och myndigheter som har tappat all logik och smidighet bara för att de har tajt budget och att det är år 2003

745:AN
Det är som du säger, man blir smått irriterad när man blir behandlad på ett sådant sätt.
Faktum är ju att om jag varit några år äldre och bilen varit nyare och dyrare så hade nog inte denna tråden skrivits. Det hade inte varit några problem för dem att fixa skadan då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.