|
|
|
|---|---|
|
har en liten fråga angående tändkablar på 318i-88 med M40 maskinen...ska dem bytas vid ett visst antal mil...eller är dem känsliga och bryts inuti när man byter tändstift... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 | |
| Tändkablar torde hålla MÅNGA, MÅNGA mil. Det man skall tänka på är att inte dra i kabeln när man lossar tändhatten från stiftet. Man skall ej heller böja dom för mycket med för skarp radie. För eller senare kommer dom att torka och eventuellt spricka och då bör man byta. Man kan även mäta resistansen och kolla mot spec. Hade förut en 325i E30, när jag sålde den hade den gått 19700 mil på orginalkablarna. | |
µ_bmw_µ |
Du bör ju inte rycka i kablarna utan använda en tång och dra i hattarna om du ska gå helt enligt regelboken(och min lärare). Tändstiftskablar håller ett bra tag men det är olika. Rekommenderat är att du ser över kablarna varje gång du byter tändstift. Ser de rena o hela ut så är det ingen risk. Har du tid så kan du ju mäta upp motståndet i dem, har för mig att värdena skall ligga på runt 3 Ohm. Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
ok...då ska jag kanske mäta upp kablarna då...för min maskin missar ibland...hör det väldigt noga vid slutdämparen...det är inget rent muller ljud...tänkte det kunde vara någon stift som inte får någon gnista därav min fråga...men tack för svaren jag har fått... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
Kongo MMH |
Sträck försiktigt på kablarna när du mäter så ser du om det är avbrott eller om det påverkar resistansen. |
|
Henrik.A: Hur låter din bil när den "missar" vid tändning? Jag kan ha ett liknande problem. När jag för ett tag sedan bytte stift på min bil så började den att gå sämre. Innan jag bytte stiften så satte jag dit två nya tändkablar som fungerade bra med dom gamla stiften. Men när jag bytte till stift av rätt modell som började den gå sämre. När man "touchar" gasen lite lätt så puffar bilen och tomgången sjunker för att sedan stiga igen. Har du liknande problem? MVH robbe BMW - Vad annars? |
|
|
tänk dig vid slutröret...då ska du höra konstant...avgasljud...men mitt stannas upp mellan varven som om det inte sker en förbränning på någon av mina cylindrar.... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
µ_bmw_µ |
Det händer också att kontakterna ärgar igen alltså får beläggning...detta ser man lätt om man inspekterar lösa kablar. Sitter det ärg på kontaktytan så gör du rätt i att avlägsna med en kniv, mejsel eller stålborste. Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att byta tändkablar runt ca 15000 mil kan nog vara lämpligt. Och de brukar kunna torka av värmen runt motorn och spricka och därmed dra åt sig fukt med misständningar. Så även tidens tand sätter sina spår,Det är inte ovanligt med avbrott. På den MB som jag nu äger sedan några år och servade tidigare, så böts orginalkablar (avbrott) orginal fördelarlock,rotor nått år innan jag köpte den vid ca 17.000 mil.Då var lock/rotor/ totalslut och tandkablarna dåliga pga yttre påvekan. Bilen gick att dra igång men gick bara på tre burkar pga tändkabel brott. Monterade nytt, sedan behövde man bara viska åt startnyckeln så spann motorn igång som en katt. Många bilar Volvo/saab/audi mfl. hade ofta problem med sina tändsystem på 80-talet, Tändmodulerna gav upp och man bytte och de gick sönder igen.De flesta biltillverkarna kom överens om att det var defekta tändkablar som var orsaken. MVH Hasso Länk |
Kongo MMH |
Och är det nån som vet om man fortfarande kan bygga egna tändkablar till moderna bilar? Klarar Motronic av kopparkablar? Är ju både billigt och bra på äldre bilar... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.