AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
497

Ojämn gång 518i

Hej forumet!

Jag har fått ett litet problem med min 518i -88, det är lite svårstartad ibland, har hänt tre ggr på senaste 14 dagarna.
När den startar är den lite svår att få upp i varv och måste varva friskt för att komma iväg.

Dessa problem försvinner efter ca 10-15 minuter och jag misstänker fukt någonstans. Har också haft i "injection cleaner".
Bilen är relativt nyservad och går normalt helt klanderfritt.

Någon som har några tips?

Mvh
Svante
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo hej!

Nyservad sa du,men har du kollat/bytt tändkablar,stift,rotor,fördelarlock?...

Ev. tjuvluft i någon slang till insuget?

Mvh Janne.
Hej,

har ännu inte kollat det där med tjuvluft, jag ska göra det men det luriga är att bilen oftast går bra.
Borde inte bilen gå illa oftare om det vore ett konstant tändsystemsfel?

Vad tror ni om ev fukt och i så fall var? Ev glapp någonstans?

Jag är ju ingen mekaniker direkt så alla tips mottages tacksamt.

Mvh
Svante
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Fukten kan vara i fördelarlocket t.ex...

Tjuvluften kollar du med startgas o sprejar vid misstänkta läckageställen,hittar du en läcka så höjs motorvarvet en smula..

Och ja det kan vara hela tiden en tendens till fel om du har problem med tändsystemet..men som du säger så kan du ha ett glapp i detta någonstans.

Även kallstartventilen kan du försöka se över iom att du har problem med kall motor mest verkar det som.
T.ex termotidgivaren till denna kallstart kan vara en smula defekt.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du har mest troligt en tillsatsluftslid i din motor som reglerar varmkörningsfasen...även den kan du kolla.

Mvh Janne
Hej igen,

jag tänkte att jag kollar detta med glapp och ev tjuvluft i första hand och ser om det hjälper så får jag (verkstaden) gå på det andra efteråt.

Tack Janne!

Mvh
Svante
Visa användare
137
oo=00=oo