AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
497

Ojämn gång 518i

Hej forumet!

Jag har fått ett litet problem med min 518i -88, det är lite svårstartad ibland, har hänt tre ggr på senaste 14 dagarna.
När den startar är den lite svår att få upp i varv och måste varva friskt för att komma iväg.

Dessa problem försvinner efter ca 10-15 minuter och jag misstänker fukt någonstans. Har också haft i "injection cleaner".
Bilen är relativt nyservad och går normalt helt klanderfritt.

Någon som har några tips?

Mvh
Svante
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo hej!

Nyservad sa du,men har du kollat/bytt tändkablar,stift,rotor,fördelarlock?...

Ev. tjuvluft i någon slang till insuget?

Mvh Janne.
Hej,

har ännu inte kollat det där med tjuvluft, jag ska göra det men det luriga är att bilen oftast går bra.
Borde inte bilen gå illa oftare om det vore ett konstant tändsystemsfel?

Vad tror ni om ev fukt och i så fall var? Ev glapp någonstans?

Jag är ju ingen mekaniker direkt så alla tips mottages tacksamt.

Mvh
Svante
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Fukten kan vara i fördelarlocket t.ex...

Tjuvluften kollar du med startgas o sprejar vid misstänkta läckageställen,hittar du en läcka så höjs motorvarvet en smula..

Och ja det kan vara hela tiden en tendens till fel om du har problem med tändsystemet..men som du säger så kan du ha ett glapp i detta någonstans.

Även kallstartventilen kan du försöka se över iom att du har problem med kall motor mest verkar det som.
T.ex termotidgivaren till denna kallstart kan vara en smula defekt.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du har mest troligt en tillsatsluftslid i din motor som reglerar varmkörningsfasen...även den kan du kolla.

Mvh Janne
Hej igen,

jag tänkte att jag kollar detta med glapp och ev tjuvluft i första hand och ser om det hjälper så får jag (verkstaden) gå på det andra efteråt.

Tack Janne!

Mvh
Svante
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Prova att plugga igen pulsairventilerna som sitter mellan grenröret och luftburken. Om luft /avgaser smiter bakvägen till luftburken sugen motorn in fukt/kondens vid vissa väderlekar och då går motorn dåligt. Att plugga dessa har ingen negativ effekt på motorns gång de är till för att släppa luft till grenröret för att förbränna oförbrännda avgaser.

OO=00=OO
Hej igen,

nu har bilen gått riktigt bra ett par dagar utan att jag gjort något som helst.
I morse "bluddrade" den ett par minuter innan den spann vidare som en katt.

Jag har kollat lite ang. detta och det stående svart är kallstartsventilen och då till frågan:
-Är det svårt att byta den och hur mycket kostar en sådan?
-Kan man köpa på skroten?

Mvh
Svante
Hej igen,

nu har bilen gått riktigt bra ett par dagar utan att jag gjort något som helst.
I morse "bluddrade" bilen ett par minuter innan den spann vidare som en katt.

Jag har kollat lite ang. detta och det stående svaret är kallstartsventilen och då till frågan:

-Är det svårt att byta den och hur mycket kostar en sådan?
-Kan man köpa på skroten?

Mvh
Svante
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Jag har aldrig skruvat bort en dylik på en 518i-88,men den torde inte vara något problem att skruva bort(beror på hur j-t till den sitter på insuget i din vagn..).

Ang. pris så vet jag inte men troligen "blåser" du bort en dryg tusing vid nyköp...Och Ja,handla en kallstartventil på skroten går väl bra men om den fungerar klanderfritt är ju en annan sak.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.