AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
683

Hur varma blir era motorer av motorvärmaren?

Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Jag installerade motorvärmare inför vintern och den verkar fungera, men jag tycker att det borde synas på tempmätaren att den har varit igång. Det enda som märks är att den inte går på kallstarten när jag startat bilen på morgonen.
Vad har ni för erfarenheter? Syns det på tempen när värmaren har varit igång ett par timmar?

/Niclas
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Tempmätaren ger inte omedelbart utslag, däremot kommer den upp i värme nästan omående efter start.
Det beror givetvis också på yttertemperaturen eftersom du inte har någon teromstat på motorvärmaren blir det varmare om det är +5 än -25 grader.
Däremot är motorn varm och go att lägga händerna på.
/Mats
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Min tempmätare rör sig något, max en cm,nar jagstartar bilen med motorv.
Finns en längre tråd ang. detta på "samtliga BMW-modeller" Där berättas det att motorn får ca 25-30*C temp(beroende på utomhustemp.). Varamre än man tror!

Mvh Henrik.
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det beror väl lite på vilken slags värmare man har också...har du en blockvärmare så tar det längre tid...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Jag märker ju en viss effekt, men när jag jämför med tex en Volvo med bensinvärmare så har den normal motor temp när man startar den. Jag vet att det inte går att jämföra bensinvärmare med blockvärmare men det är en väldig skillnad.
På min bil syns det ingenting på tempmätaren, och jag var orolig att min installation har brustit, men tydligen är det helt normalt.
Detta kan ju oxå bero på var tempgivaren sitter, om den blir uppvärmd innan termostaten öppnar etc.

/Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.