|
|
|
|---|---|
dayenn |
Det blir många funderingar så här "i början av bilen". 530 -93 är nyligen inköpt och jag blir lite förvånad över att motorn varvar så mycket som 2500 vid 100 km/h. på 5:an. Nu påverkas väl iofs dessa förhållanden av fälg & däck. På bilen sitter nu 15" med 225/60. Till bilen hör åxå 17" med ca. 235/40 som ska monteras till våren. Kan det vara så att nå´n tidigare ägare har kalibrerat hast.mätaren efter 17"? För om man monterar fälg & däck med större diagonal visar väl hast.mätaren......ja vad visar den......lägre eller högre? |
| Den kommer att visa mindre med en större diagonal. | |
| ...däremot så kommer den ALLTID att VISA 100km/h vid 2500 rpm på 5:an, eftersom även varvräknaren kommer att visa mindre. Dom är ju relaterade till varandra. | |
|
Det är väl så att den faktiska hastigheten ändras med olika däckdimension eftersom avståndet bilen rullar på en hjulrotation förändras men visst borde motorns varvtal vara samma alltid vid en viss växel och en viss hastighet på mätaren (om man inte kör med hjulspinn i 100 knyck;-). Hastgheten mäts väl på antalet varv ett av bakhjulen snurrar / tidsenhet och detta kan väl inte påverkas av däckdimension. När det gäller dina olika däck så skiljer det ganska exakt 5% i diameter och min gissning är att du nog borde ha 235/45-17 som sommardäcksdimension istället. Det är i alla fall en av dom rekomenderader dimensionerna till E39. 235/40-17 passar däremot utmärkt till E36. _____________________________________ Länk |
|
|
Flåklypa: du hann före för jag var lite långsam med att beräkna däckdimensionerna...:-)) _____________________________________ Länk |
|
|
Hade du köpt en automatare så hade varvräknaren stannat på 1850rpm vid 100km/h. _____ Micke Länk Länk |
|
| Det är touring du har ...den är ngt högre växlad än sedanen...förmodligen beroende på att den kan användas som laståsna ibland...(tungt!).. | |
|
Borde väl vara lägre växlad i så fall? _____________________________________ Länk |
|
|
Vad jag vet så är det lika dana lådor oavsett om det är en touring eller inte. Utväxlingen skiljer mellan manuell och automat. Länk Fler bilder finns på min sida. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Jag instämmer med Micke O. Min ligger med vid 1800v vid 100km/h. Det jag tycker är konstigt på min är att tomgången är så låg på min ca 500varv, men då kör jag på 98okt. Måste säga att bilen går bättre på 98 nu än innan! Men då körde jag på Jet bensin 95okt vilket kankse är inte är så bra! Jet verkar var skit på bensin! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Vad jag vet så görs utväxlingen på bakaxeln och inte på lådan!! min varvar 2000 vid 120 men så är det ju en automat så klart. |
|
dayenn |
Wow - blir förvånad över att automatare varvar lugnare än manuellt.....iaf skulle jag aldrig gissat på skillnaden 1800 -2500 varv. Men jag kanske undermedvetet tänker på min gamla 733:a, den gör 3000 varv vid 100 km/h - med automat. Största GTI-motorn på sin tid! Tack för svaren iaf, min bil verkar vara normal! |
|
Du kan ställa in däckdimensioner i OBC:n. Det finns sidor på webben som instruerar om tillvägagångssätt. |
|
|
Nä, ursäkta missuppfattade informationen på den här sidan. Länk |
|
| Programmer: jo,med högre växlad menar jag högre siffror i bakaxelutv...bilen går långsammare...men det är ju mer rätt att säga lägre växlad...Nåväl...min varvar ca2400v vid 100km/h,så skillnaden är inte så stor ändå... | |
|
1500rpm vid 100km/h räcker för mig =) Diesel-räsern Länk |
|
|
Puh ett tag trodde jag att jag kom in på en porrsajt ;-) ~~~~~~~~~~~~~~ Länk |
|
|
Hahaha Då är vi två! Blev lite orolig där ett tag... Sex ÄR roligare än fyra! |
|
dayenn |
Jo - det var meningen att locka folk till mitt problem......och nu vet jag ju att det går lika fort för mig som det gör för andra.......med manuell låda och 2500 rpm ;-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.