AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.714

Kabelbrott! Men vad är det för kabel tror ni?

du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
328 -98
Har kört bort plastskyddet framför höger framhjul och slitit av en kabel. Kabeln kommer ner tillsammans med kabeln som går till dimljuset och kabeln som går till vad jag antar är signalhornet. Men vad är det för kabel?? Läste lite om att det kunde vara yttertemperatur, men min termometer visar rätt. Finns det någon annan temperaturgivare, eller vad tusan är det???

Ena tråden är grön/gul och den andra grön/nåt.

Förslag?

Tacksam för hjälp!!!
fungerar alla lysen å instrument?
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Japp, det gör dom. Det enda jag har problem med är kallstartstomgång. Men det kan väl inte hänga ihop....även om allt verkar hänga ihop på nåt sätt :-)

du kan väl försöka å kolla vart kablen leder nånstans,blir lättre å veta va de kan vara då...
men de känns som de kan vara nån kabel till nån givare som känner av när nåt blir fel,en "felgivarkabel" om man säger så
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Ena änden leder ut i luften ;-( och den andra går ihop med kablarna och leder upp tillsammans med dom någonstans som jag inte kan se. Borde jag dessutom inte få en felvarning om kabeln är av? Eller får jag det om jag kortsluter kabeln (vågar jag testa...)
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Den ena är grön/gul och den andra grön/svart.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Kanske till någon av spolarmotorerna, funkar all spolning (lyktor, ruta et.c.). På E34:a sitter matningen till spolarmotorn för rutan tillsammans med elen till lyktorna höger fram.

------------------
Always Diesel
32
46
325
325i -94
Tack för förslaget.
Nej, det är inte felet. Dels för att jag inte har någon spolning till lyktorna och dels för att dessa kablar ligger längre ner, rakt framför hjulet, i utrymmet på baksidan av kofångare och spoiler, vid dimljusen.

Fler förslag???
75
83
750.no
750il -88
745 -85
Grøn/gul lednin har med air condition control unit og gjøre, virker El. motor(fan blower) når clima står på?
32
46
325
325i -94
Jadå. Kliman fungerar och alla fläktar också.
Vart slutar kabeln då? alltså innan den gick av...fortsätter den förbi bakom hjulet lr?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är antagligen till tempgivaren för backspeglarna.
På E36 sitter det en givare i varje kylkanal till bromsarna, den vänstra till yttertempmätaren och den högra till speglarna och troligen eluppvärmda spolarmunstycken.
När dessa inte har kontakt så går iaf värmen på mina speglar hela tiden.
32
46
325
325i -94
Ok, det skulle det kanske kunna vara.

Lazer: Innan den gick av så kommer den rakt uppifrån. Från motorrummet någonstans längs högerväggen.(bakom och "utanför" spolarvätskebehållaren (tror jag). Den går i alla fall inte in i hjulhuset utan befinner sig framför (den nu bortkörda) plasten framför hjulet. Den går, som jag sa tidigare ihop med kabeln till dimljuset och bildar gemensam kabel (ihoptejpad).

Om den går till speglarna. Är detta dess enda information. Kan det vara något annat. Vart tar exempelvis motorn sin information om yttertemperatur vid uppstart?
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Oj. Jag har skrivit med min gamla signatur ett tag (325). Jag som har bytt bil ju!!! Jag som var så stolt. Ok, då förstår jag hubbes svar. Och då kanske det kan vara annorlunda med e46.
Sorry.

Jaja. Men jag skulle i alla fall vilja ha fler inputs eftersom det är enkelt att leva med felaktig spegeluppvärmning. Men det kan inte ha allvarligare konsekvenser då??
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Problemet är löst.
Kabeln är till temgivaren för eluppvärmning av backspeglar och spolarmunstycken. Givaren sitter i den plast som jag körde bort, på undersidan och inte i luftkanalen. Ny plast, givare och kablage. 500 spänn på BMW.
Tack alla för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.