AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
665

Vibration i kardan(?) vid 20 km/h

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag har ett "durrande" ljud och en lätt vibration i bakvagnen precis när jag ska iväg. Det uppträder endast någon sekund men om jag inte är snäll med gasen låter det ganska illa och liksom "slår" under bilen. Vid andra farter finns inga sådana ljud eller vibrationer.

Jag misstänker att det uppkommit när jag för något år sedan roade mig med att lägga långa svarta sträck på torr asfalt. Trams...
Vad kan det vara? Om kardanen är obalanserad/skevad borde väl inte obalansen försvinna i högre fart?
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kolla skicket på hardyskivan. Kan även vara stödlagret , men börja med hardyn.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Sp
53
Spyder
525ix -92
Skulle tro med största sannolikhet att det är upphängningen till kardanen, (stödlagret) som du slitit sönder. Durrande och skakningar brukar då uppstå när man belastar drivlinan. Kryp under bilen och kolla, rucka på kardanen så ser du vart det glappar. Det kan även vara så att själva stödlagret sitter under en värme plåt, då är det svårare att se.

Jag har själv haft sönder upphängningen till kardanen, det är en gummibälg med ett lager i. Är bilen gammal har gummit åldrats med bilen.

Kostar inte mycket att köpa, är lite pyssel att byta, ska ju som alltid jävlas in i det sista. Sen är det bara ut och spinna!
ka
123
kallis
535i -86 Turbo
Har själv råkat ut för det att kardanen slog sönder stödlagret så kardanen slog i i när man körde iväg.
I mitt fall var kardanen i obalans förmodligen någon som delat på den och inte ritat ut vart man ska sätta ihop den igen då den är balanserad när den sitter ihop.
Bytte kardan och allt var frid och fröjd.

Kolla som sagt om stödlagret är helt du kanske klarar dig med ett byta av detta lager bara
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.