|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nöjdet: Håller med ang. Smartab´s Har fått det rekomenderat där jag lämnade in bilen på teflon rekond. Anv. både deras avfettning och sedan ett varv med Vaxshampoo och svamp. Om det beror på dessa medel eller på den nyliga rekonden kan jag inte svara på, men det fungerar bra ialla fall! -Pelle |
|
|
Jag själv tycker att smartab har dom bästa bilvårdsprodukterna. Funkar bra för mig iallafall. Länk |
|
|
Är man så funktionshindrad att man inte orkar tvätta sin bil för hand bör man överväga färdtjänst som alternativ till eget bilägande. Hur jobbigt är det egentligen??? F.ö. skulle jag aldrig köra in ens min 18 år gamla skrothög i en automattvätt - då låter jag den hellre vara smutsig. Maskintvätt med borstar är att aktivt förstöra lacken!!! I högtryck blir den inte ren och vad är då meningen med att tvätta? Angående vaxshampoo eller inte - det kvittar lika vilket du använder, alltså kan man lika gärna vara utan "vaxet". M.v.h. Mikko |
|
|
Mikko Luiro: Man behöver inte vara funktioshindrad bara för att man låter andra göra jobbet. Man kan vara bekväm:))Det finns flera olika bilvårds firmor som erbjuder sina tjänster från ca:300:-kr och uppåt. Varför inte låta de som har det till ett yrke göra jobbet? |
|
|
Jomenhuvva, visst kan man lämna bilen för tvätt hos en rekondare, det tycker jag med, har ju själv jobbar med det. Då blir bilen tvättad på rätt sätt utan minsta ansträngning, om man nu inte räknar den motion som högerhanden får när den ska gräva upp plånboken ur innerfickan :-) Dessutom vet jag om att en del firmor tvättar kärran för 120:- (utan kvitto förstås) När det är så billigt så tvättar jag själv bara för att jag tycker det är roligt... Men se automattvättar, det är en annan historia det! M.v.h. Mikko |
|
booster |
Jag använder shampoo med vax, inte för att skydda lacken, jag vaxar regelbundet, men mest för avrinningseffekten, på vintern om vaxlagret blir lite slitet rinner vattnet av bilen mycket lättare när man sköljer den efter tvätt med vaxshampoo. Och jag harmärkt en liten skyddseffekt med vaxshampoo också att vattnet pärlar sig när man spolar sen förra tvätten, trots att vaxlagret är i princip borta. |
|
Jag har tvättat med turtles schampo med vax i flera år och vaxar två ggr per år med sonax flytande hårdvax, har alltid blänkande fin bil efter tvätt vinter som sommar så kör med schampo med vax! |
|
|
Det finns ju en nackdel med s.k. vaxshampon - du får detta "vax" på bilens rutor också, vilket naturligtvis inte är önskvärt. Det blir bara smetigt, särskilt på vindrutan :-( Annars är det hugget som stucket vilket man väljer. För vaxningens skull gör ett vaxshampo varken till eller från... M.v.h. Mikko |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.