AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
13.526

Bilschampo med eller utan vax?

Sida 1 av 2
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Ger det nåt extra att tvätta bilen med ett vaxschampo eller går det lika bra med ett utan vax?

Vad har ni för erfarenheter?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag skulle rekomendera ett shampoo utan vax.

Kolla under Gör Det Själv->Bilvård för mer tips!

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Tigerr
Ztephan: Slippa att vaxa bilen gör du inte.. Men det blir lite "glatt" av vaxschampo. Nackdelen är att det gärna missförgar svart gummi/plast. Använd ett schampo utan vax, men som är anpassat till att använda på vaxade ytor - Själv använder jag Sonax glansschampo. Väldigt bra, rengör svart plast bra och är milt men effektivt!

Tigerr
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sedan många år har jag aldrig använt shampoo med vax. Det gör ingen nytta likadant Turtles supetvätt bara fuskmedel... Riktig vaxning eller lacksydd är det som skyddar lacken.
Asken
Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
Kan ett vaxshampo förbättra/förlänga ett befintligt vaxskydd då?
Tex. nu på vintern när avfettningen sliter på vaxet.

/ Anders
Svaret rent teoretiskt är ja.
Troligtvis likamycket som om du väljer vax i en biltvätt på macken. Dvs fruktansvärt lite.
Jag har dock märkt skillnad när jag använt turtle bilschampo med vax, och jag har aldirg varit med om att de missfärgat någon plast. Just nu använder jag sonax shampo utan vax och tycker de verkar varken sämre eller bättre än turtle shampo med vax.
Efter 10 avfettningar är de vax lager du hade på bilen efter vaxning ändå helt borta. Vid lackkonservering lär det hålla bättre, dock gjorde de inte det på min bil.

Bmw har stjärnan under huven.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rent praktiskt svar, nej. Vax på shampoo är som att spotta på lacken....kolla under Gör-det-själv /Bilvårdstips / Proffsen tipsar.
Asken
Asken: Lite krass jämförelse kanske, du säger allså
att ett vaxshampoo alltid är sämre än ett shampoo utan vax?
Eller missförstår jag dig rätt?

Tigerr
wendtan: Med tanke på att det är så, så är det nog det han säger ja! :)

Tigerr
Tigerr: Allså, "med tanke på att de är så"
vad har du för belägg för det du säger då? Inget illa menat på något sätt men,
jag tvättar själv min bil 1 gång i vekcan oavsett temperatur och
ser inte några direkta fördelar med sonax shampoo utan vax i jämförelse med turtlevax shampoo faktiskt.
Som jag skrev ovan så känns det som att de faktiskt tillför vax om än ytterst lite.

Jag använder vaxschampo och ser den fördelen att det blir en vaxhinna även på rutorna som i sin tur håller bort smuts och regnvatten mycket enklare.
Att det skulle hjälpa till att skydda lacken tror jag inte riktigt på.
Men som sagt... Rutorna håller sig renare i blötan.

_____
Micke
Länk
Länk
Tigerr
wendtan: väldigt bra faktiskt, trots att jag "bara" är 18! :P Som jag skrev innan så har vissa vaxschampo den lilla egenskapen att de brukar gilla att missfärga svart plast.. Självklart så finns det jättebra vaxschampo.. Men dem är inte precis vanliga! Men hur man väljer att tvätta sin bil är väl rättså individuellt, och så bör det vara.. Jag framför bara min åsikt.. :)

Tigerr
li
1.959
liste
535i -89
Om man säger så här... Om vaxshampoo inte är SÄMRE än vanligt shampoo, så är det iaf dyrare och de extra pengar man lägger där är bättre att lägga på annat. En fullskalig vaxning t ex.

Sen undrar jag lite, Micke... Mina erfarenheter från "golvet" i bensinbranschen (även om det var länge sen nu) rymmer inte en endaste kund som blivit GLAD över att få vax på rutorna. Men du tycker alltså att det är okej, eller rent av bra? Säger inte nödvändigtvis att du har FEL, bara att jag inte hört den åsikten tidigare. :)
liste:
Kul att höra en ny storry då.:-)
Av vaxschampo blir det ju ingen synbar hinna, bara ett lagom skydd.
Jag har provat massor med olika och kommit fram till att lite vaxschampo även gör så att rutorna blir mer lättskrapade vintertid.
Iaf är i södra Sverige där det är hög luftfuktighet.

_____
Micke
Länk
Länk
Tigerr
tvättar inte för hand längre - sliter ner mina stackars händer! Tvättar vid noga underhållna tvättställen.. Just nu äre Statoil Kronprinsen (som lite OT är SKITbra!). Iaf.. Idag beslöt jag mej för att testa deras "vax".. Faktiskt nöjd med resultatet! Bilen torkade snabbt, och det blev lite glatt.. Men ska jag tvätta helt för hand så står jag fast vid: Aldrig vax, ett vaxanpassat schampo istället! Och ett rejält lager vax då.. RIKTIGT vax

Tigerr
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det har faktiskt hänt att jag vaxat rutorna och det blir skitbra om man bara tar lite, lite.

Tigerr: Du är 18 år och har slutat tvätta för hand för att inte slita ner händerna....? Nu får du förklara :)
Tigerr
wolv: *S* biltvättmedel, iaf det jag har använt, har inte varit jättetrevligt att få på händerna.. Inte avfettning heller! Efter en hel sommar med tvättning en gång i veckan och vaxning två gånger så såg mina händer ut som typ små livlösa puffar.. eller ngt! Torrare än Sahara öknen typ..! Sååå, nu tvättar jag bara på tvättställen med högtryck och manuell borste.. Fastän jag är 18 år, vad det nu har med saken att göra?

Tigerr
Tigerr: Dom där borstarna drömmar jag mardrömamr om ibland, skulle ALDRIG ta en sån borste på min bil oavsett hur bra dom är vårdade. Har sett bilar som varit leriga upp på taket använda sådana, att tro att de inte fastnar grus osv i de där borstarna är bara naivt och tro.

Tigerr
wendtan: Jag tror inte heller att de är fria från grus, men står de i vatten och man sen låter lite skum rinna igenom så blir de rättså rena.. Man kan inte vara för överdrivet petnoga! Blir det bra utan några repor (inga synliga iaf) så är det bra! Och den lilla reprisken kommer du inte ifrån var du än tvättar!

Tigerr
208
nöjdet
530d Touring-99
Tips

Ett riktigt bra vaxshampoo är smartab´s duett. Jag använder detta och det är bra vad jag vet så är det många bilvårds firmor som använder detta.

Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Kör med OKQ8´s bilshampo med vax på min bil..tycker det funkar bra speciellt vintertid då jag använder avfettning för att få bort all smuts..man får som tillbaks glansen i lacken om man använder shampot med vax,har även testat shampot utan vax och då vart det inte lika blankt.

Jag har då aldrig märkta att nån plast har missfärgats av det heller.

Men sommartid kör jag inte med avfettning så då hade det säkert inte behövts shampo med vax.

//Roger

-----
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.