AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.273

Vilket luftfilter är egentligen bäst?

µ_bmw_µ
Hej!

Är någon som har sett tester på luftfilter så man en gång för alla fick se vilket filter som ger bäst effekt per krona?
Är själv i filterbytartankar(gamla filtret har nog suttit sen bilen var ny och liknade mest en kaffesump...) K&N filter är ju vanligt på BMW men det finns ju alternativ som JR, Green cotton och liknande. GA (www.ga-motorsport.com) hävdar ju till och med att deras filter är bättre än alla andras. Är det någon som har erfarenheten så skriv gärna till en kluven man.

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det bästa är nog att köpa ett BMW- original luftfilter.

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
µ_bmw_µ
Med tanke på att jag lade inlägget på trimavdelningen så syftar jag ju på annat än standardfilter. Jag tackar för visat intresse ändå. Det jag söker är ett sportfilter, helst konluftfilter och i så fall någon som hade erfarenhet av vilket som ger bäst luftgenomströmning och ändå godkänd filtreringsnivå.

Mvh Erik

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det jag tror Kalle syftade på var att du inte vinner någon märkbar effekt med ett sportluftfilter (oavsett vad reklamen säger!) på en i övrigt otrimmad BMW. De har så pass bra luftburk från fabriken att det är bortkastade pengar.

Med ett koniskt filter får du säkert sämre effekt än standard eftersom du suger in varm luft i motorn, om du inte bygger en mycket väl utformad burk att sätta det i, tveksamt om det räcker med en enkel plåt som avskärmning!

Däremot släpper du in mer smuts i motorn som förkortar dess livslängd!

Om du trots allt vill spendera dina pengar på ett sportluftfilter, föreslår jag att du använder "sök inlägg" (längre upp) då får du upp ett antal trådar om sportluftfilter!
Du kanske bara blir förvirrad och inte ett dugg klokare av alla olika motstridiga svar bara...

Mvh
µ_bmw_µ
Jo, visst är det så, jag insåg det med. Ja det är ju inte lätt, man får väl hoppas på det bästa och att man får en bra produkt.
Skriver här gör jag mest för att forumet är det bästa jag vet just nu. Nu skall jag dock vänta ett tag tills jag har något vettigt att skriva =)

Må väl

Mvh Erik

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jo nog misstänkte jag att det var annat än standardfilter du syftade på. Men min erfarenhet är att original luftfilter är bäst och mest prisvärt i alla avseenden. Enda fördelen du kan få med ett koniskt filter är ett fräckare insugsljud. Om man sen tycker det är värt en dryg tusenlapp och en eventuellt skitigare motor är ju upp till var och en :)

Tycker du Erik att det är värt så kan jag rekomendera Green Cotton. Deras filter sägs vara mycket bra (för att vara koniska) av alla jag talat med.

Själv hade jag sparat lite till och lagt pengarna på ett sportavgassystem i första hand.

Mvh
Kalle
µ_bmw_µ
Viktiga ord. Men det är ju det där med prylar som spelar in också...Men jag ska tänka på det, egentligen lät bilen bra redan innan någon som helst modifikation men i samband med kamaxelbyte och sportsystem så vill jag gärna ha ett öppet filter att skryta med också, inte så mycket för eventuell effektvinst utan för ljudupplevelse och prylfaktor =)
Får se vad det blir av det hela, dina ord har dock givit en viktig tankeställare för hur jag än gör så kommer det kosta pengar...

Må väl

Mvh Erik

ant
väljer du att montera ett öppet filter av konisk typ så behöver det inte bli så dyrt som dryga tusenlappen.
om du köper ett löst filter utan anslutningar och har möjlighet att fixa detta själv så sjunker priset avsevärt.
men visst får man ta sig en funderare angående det högre genomsläppet av skit i motorn.
jag valde dock att montera öppet filter på grund av ljudet. och jag är mycket nöjd. har ett green cotton. bilder finns på min hemsida.

==========
Länk
µ_bmw_µ
Bäste ant

Märks det någon skillnad alls eller är det bara en myt om rappare motorrespons?

Är det någon som testat RAM-filtret från GA?

Grann bil förresten.

Må väl

Mvh Erik

ant
man tackar för beröm.. =) dock är det en hel del gjort på bilen nu som inte sysns på bilderna, kommer väl upp nångång sen när jag orkar.

angående skillnader vid filterbyte: jag märkte ingen skillnad alls efter bytet. det enda som ändrades var ljudet, och det var en markant skillnad.
bytte på min gamla ford jag hade förut och den blev lite rappare på gasen, men det ska tilläggas att orginal filtret som satt i forden innan bytet var ganska tilltäppt.

==========
Länk
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
God kväll alla BMW-nissar!Visst är det härligt med världens roligaste bilar.Själv köpte jag ett Pipercross från Dahlhems priset var 500 nånting,effekt?det vet jag inte,men plats blev det.

"voffo gör dom på detta viset"
jo
67
jocce_
318i-85
effekt ökning blire väl, se bara till att dra kalluftsintag och avskärma filtret...btw va säger besiktningen om kalluftsintagbyggen?

mov_it
ant
tror inte du kan få effektökning av ett öppet filter.
så länge filtret inte får kallare luft än orginal filtret (som också har en slang framadragen) så ger det ingenting effektmässigt.
luftboxen som sitter orginal är nog optimerad för högsta luftflöde från fabrik.
därmot om man trimmar så pass mycket att motor suger mer luft än vad orginal burken kan flöda så kan man få mer effekt än vad orginal grejer skulle kunna ge. men då är det nog ganska kraftigt modifierat redan.

detta är dock bara min lilla fundering angående detta.

==========
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
ant,
jag funderar i samma banor. På vissa japanska bilar av här icke nämnbara fabrikat kan man märka klar skillnad vid montage av Open Air filter, då deras lufttilförsel är strypta från fabrik. Detta på grund av våldsamt höga skatter i japan på bilar med över 286hk.

Knappast på en BMW. Placeboeffekt kan man nog kalla det ;)
ant
jo det stämmer nog som du säger kalle.
Placebo var nog rätt ord.. =) eftersom ljudet oftast blir så mycket brymare så är det nog troligt att man upplever det som att allt går fortare också.

köper man filter från dalhems så kundem an få bänka bilen på rullande landsväg öfr att se om man vann något på att montera ett annat filter av sportmodell. hurvida dom tillhandahåller denna tjänst numera vet jag inte. om inte annat så vore det ett lysande tillfälle att få en gratis bänkning. iofs kanske man får lov att köpa filtret men det är ju inte hela världen.

==========
Länk
ant
ljudet blir allstå grymmare.. brymare.
hehe jag är trött.. :()

==========
Länk
Krizzly
De bästa luftfiltret jag ´har hittat är på www.dalhems.com
där finns det ett luftfilter som tydligen ska ge mella 15-20 hp mer.

BMW ÄR INGEN BIL! DE ÄR ETT UNDERVERK!!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Krizzly, var den effektökningssiffran från Dalhems?
Garanterar de den effektökningen?

Vid marknadsföring av dylika produkter brukar försäljarna lova rätt mycket! Frågan är bara vilken verklighet som döljer sig bakom sådana påståenden...

Reklam heter det visst!

Enligt mitt sätt att se det skall man vara betydligt mer kritisk mot sådana "tomma" argument som "...ger upp till xx hk!".

Påståendet i sig kanske inte är fel, men det döljer sig säkerligen MYCKET speciella förhållanden bakom det. Exempelvis en speciell motor som har extremt dåligt utformad luftburk från början (ex. Toyota Supra) vid ett specifikt varvtal. Detta i kombination med hård trimning av motorn i övrigt... etc. etc.

Det de "glömmer" att tala om är att du får in mer skit i motorn, men framförallt får du in STÖRRE" smutspartiklar. Det leder till att den tunna oljefilmen i motorn bryts av smutsen och slitaget ökar markant! I det sammanhanget spelar det tyvärr ingen roll om man oljar in filtret noga efter konstens alla regler!

Och så länge som Dalhems säljer och marknadsför produkter som "Cyclone", som utlovar 10-15 % effektökning genom att man stoppar in deras produkt som de facto täpper igen insuget, kommer inte jag att tro på deras agument!
Det enda som "räddar" företaget i mina ögon är att de själva skriver att effektökningen inte garanteras, och att man kan få pengarna tillbaka om man inte är nöjd.

Precis som Kalle påtalar, handlar det i mycket hög utsträckning om placeboeffekt och känslor, framför ren fakta!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.