AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
922

AKUT Växellådstrubbel BMW 540i-94

Visa användare
133
ollie
120d -2007
Nu behöver jag hjälp för jag har kört fast totalt......

Trubblet innebär!

Jag har bytt motor+växellåda i min 540i-94....

Allt funkar maskinellt...MEN, checkcontrollen varnar för "Getrebieprogram" (Växellådsknas)

Nu går lådan på sk. "Nödprogram" alltså ligger typ alltid en växel för högt, kickdown funkar ej....allmänt seg pga att inget ska gå sönder eftersom den känner att något är fel...

Den lådan jag bytte till har tre lägen S E *
Orginal satt det A & S....

Tänkte att det var lådan som inte var samma så jag bytte till en likadan låda som satt i orginal....Men dock ej felet....

Har felsökt i BMW:s dator, den indikerade på växelväljarvajer...
Har bytt sådan + knappen A & S till en ny....Bytt ut "Växellådsboxen" framme vid elboxarna...., bytt kickdownknapp...

I instrumentpanelen står det (Växellägerna) P sen R sen N sen tomt alltså inte D, sen tomt, sen 3 , sen 3 igen , sen tomt....
DVS. P,R,N,_,3,3,_

D ska juh stå P,R,N,D,4,3,2

Någon som kan Hjälpa mig??? Akut hjälp....
Ev någon som ni vet kan växellådor bra....

Tacksam för hjälp!!!!!
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Ring till den här killen i Burträsk, han e den bästa som jag kan rekommendera när det gäller växel lådor.

091-443143

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Visa användare
133
ollie
120d -2007
Får testa med honom....
Visa användare
133
ollie
120d -2007
Det verkar inte vara nån som känner igen mitt fel iallafall....=(
kl
15
klara
525ia - 94
Hejsan
Jag har haft likadant problem , fast bara vid ett tillfälle.
Fick det förklarat med att det troligtvis var låg spänning till växelådan.
Jag stängde av bilen , och startade den igen efter några minuter , så var problemet borta.
Har inte haft det nogot mera.
Vet inte om det här kan hjälpa dig , men kan kanske vara värt att kolla det elektriska.
Hoppas det löser sig.
Visa användare
133
ollie
120d -2007
Problemet kvarstår....

DESPERAT...Nu har jag min pärla värd ca 90 000 som bara står och jag är helt lost.......

Kan det inte finnas något sätt att koppla bort "elensökningen" till växellådan så att den "hoppar" över att checkcontrolla lådan...för det är inget fel på lådan..det vet jag!!

HJÄLP MIG BMW VÄNNER!!!
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej.

Jag har för mig att det sitter 2 stora runda "multikontakter" i bakkanten på lådan.
Det är inte så enkelt att det gått av någon av ledarna just i lödningen/krimpningen till kontaktdonet ? För att se detta måste man nog försöka få isär kontakten /kabelmantlingen.
Se detta schema:
Länk
Där är ju några anslutningspunkter...
Det verkar ju vara att styrningen inte får rätt/alla data från lådan den behöver för att komma ur fail-safe mode + att kabelstammen verkar snart vara det enda du inte bytt...

Hoppas det löser sig snarast för Dig

MVH
Stefan
Visa användare
133
ollie
120d -2007
Det är ingen som har möjlighet att fixa kopplingsschema över hela bilen ink.
motorstyrning och växellådan? (gällde en 540-94)

Jag tror inte felet sitter i kopplingen till lådan
utan i kabelstammen ifrån v.spaken.

/ Ollie
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla att batteri, jordning och strömförsörjning är OK!
Är ex batterispänningen för låg kan automatlådan gå in i nödprogram!

Här finns det kopplingscheman:
Länk

Mvh
Visa användare
133
ollie
120d -2007
felet kvarstår...

Någon som har något nummer till nån ev. "växellådsexpert" ??

/ O
St
15
Stenis
540iA -93
Ollie! Har du någon fungerande låda att sälja? Jag har råkat ut för ett haveri... C-kopplingen som sköter backen har gjort sin sista växling...
Hur lång tid tog det att ta ner växellådan??

St
15
Stenis
540iA -93
Tyvärr är jag inte mycket till hjälp vad det gäller ditt problem....

Tja. Jag har gjort samma sak som dig Ollie, bytt motor och låda, fast i min 740 -95. När allt var klart möttes jag av samma problem. Getrib...bla bla. I mitt fall var det för lite olja i lådan. Omöjligt tyckte jag. Jag satte ju upp bilen på pallbockar, fyllde på med olja tills det rann över, körde en bit och fyllde på på nytt tills det rann över. MEN, BMW sa att bilen måste stå helt plant!, samt att oljan måste vara x antal grade varm = att undersidan på tråget är "fis-ljummet". Jag gjorde så och resultatet: jag fick i nästan 3 liter olja till. Kanske kan det vara så i ditt fall? ej att föglömma att det finns nästan hela 11 liter sammanlagt i lådan.
Lycka till,

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.