|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
M3 wanabe |
Som sagt jag har beställt röd färg till bromsoken och undrar om hur man ska göra, ska man plocka lös själva oken helt eller? Tacksam för tips. ____________________________ Länk |
|
äh.. Jag målade när de satt på .. maskera noga bara. Ta god tid på dig |
|
Renstark |
Jag gjorde samma sak. Tok loss fälgem och målade bara på oken med en pensel. |
|
Hammarlack rekomenderas, grymt hållbart samt hyfsast värmetåligt. Vet inte vilken färg du vill ha men de finns i några olika. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Hammarlack rekomenderas, grymt hållbart samt hyfsat värmetåligt. Vet inte vilken färg du vill ha men de finns i några olika. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Verkar läsa som en luspudel idag. Mitt tips är att måla dom med pensel på plats, precis som ovanstående skriver. Att färgen är värmetålig är viktigt som f-n annars blir den inte kvar så länge om man är ute och kör lite mer inspirerande. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Hej. När jag lackerade mina bromsok i somras så gjorde jag det på plats utan att ta av oken. (lättast så) Jag började med att använda borrmaskin utrustad med slipskiva. Mina ok var ganska rostiga och nergångna så jag fick slipa med borrmaskinen ett bra tag för att få dem plåtrena och utan rostporer. När jag hade gjort detta så maskerade jag av 30% av bilen runt det berörda oket, samt hela hjulhuset och bromsskivan. Sedan tvättade jag av slipdamm och smuts med thinner. Sist lackerade jag oket med röd värmebeständig bromsoksfärg. Resultatet blev utmärkt om jag får säga det själv. I ditt fall så är oken kanske inte så rostiga, men slipa och tvätta dem ordentligt ändå är ett bra tips då färgen kommer sitta mycket bättre och ytan kommer bli jämnare och lättare att hålla ren och blank. Ps. jag tror inte mycket på att pensla oken, om du vill ha en snygg blank yta. Det kanske går men jag tror att det blir bättre med spray. Mvh /Carl. |
|
M3 wanabe |
Jag har beställt från Malå karroseriteknik ochden innehåller allt, medel för att göra rent osv. Röd färg. Den röda färgen jag har fått är det en sådan hammarlack eller?. Biltema säljer färg som ska tåla 600 grader är det en hammarlack eller? Kan man typ färga med en sådan och sedan det röda färgen eller? ____________________________ Länk |
|
Hammarlack kan man köpa på vilken mack som helst. Min rekomendation är göra rent med lite sprit och om möjligt slipa lite om oken är väldigt rostiga, annars går det ganska bra att måla hammarlack direkt på rost. Sakll själv kladda på hammarlack runt ett par små rosthål i trösklarna i vår. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
M3 wanabe: Hammarlack finns bara i färgerna svart, silver och vitt, inte i rött. Den färgen du har beställt är sannolikt bara vanlig värmebeständig färg (som passar utmärkt till bromsok) Hammarlack är inte heller så jämn i ytan som vanlig färg utan mer "knottrig", och ojämn. |
|
|
Carl L// Hammarlack finns numera i "alla" färger... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
och en liten länk ;-) Länk /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
OBS!!!!Hammarlack är inte värmetålig....Om du kör hårt så kan det börja rycka om den,vilket det gjorde för mig :) Mvh Ricke |
|
M3 wanabe |
Nu är jag förvirrad, alla säger olika saker. Jag är ändå tacksam för svar men vi börjar om. Det paket jag har fått innehåller rengöring och färg, förlåt det ska vara gul eftersom jag har svarta fälgar så tycker jag att gul är finare. Måste jag ha hammarlack eller ej?? Jag har inte rostiga ok, de ser mera grå ut. Och enligt er så behöver jag inte ta loss oken eller oket vilketsom. ____________________________ Länk |
|
Eftersom du redan har beställt grejorna... Är de värme tåliga är det bara att kladda på. Komihåg att göra rent ordentligt, Läs instruktionerna på paketet. Du behöver ej ta bort oken om du inte är super seriös dvs. Enda anledningen till att ta bort oken och måla på insidan/baksidan är ju om det är en utställningsbil. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
M3 wanabe |
Tack lunken. Det är ju så länge kallt här uppe så jag får vänta lite till men tack ska ni ha alla. ____________________________ Länk |
| Kristian Larsson: Åhå, då har man lärt sig något nytt idag. :-) | |
|
Läste under min tid som *svordom*sägare en del på TPCs forum, å där var det nån stackare som inte använt värmetålig färg. Priset för det blev en rejäl omgång med diverse krafiga lösningsmedel för att få bort den röda färg som smält och lagt sig fint tillrätta på de nya 17"arnas polerade kanter... //Koffe, som tycker att bromsok passar sämst i rostnyans, men ändå kör omkring så =/ |
|
|
tja jag hade i för sig inte värme tålig färg på mina bromsok och jag har inga som hällst problem. Jag körde hela sommaren med denna färg på oken och det funka klock rent inge kladd !!! alls MWH Robban o/_______\o /Oo=00=oO / []=****=[] |
|
| jag kanske ska tilläga att min bromsok inte blir så varma av nån konstig anledning . | |
|
Den verkliga faran är nog vid ban- och övrig hård körning, då bromsarna blir riktigt varma emellanåt... I "vardagslunken" klarar man sig nog utan kladd, dropp och smet även utan värmetålig färg! //Koffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.