|
|
|
|---|---|
| Går det att eftermontera org. BMW navi/TV så det ser fabrikskonterat ut? | |
|
Hej du! nae, det är nog att glömma. Har haft intrumentpanelen ute på min o kollat bakom. Förutom att det är olika instrument o s v så har du en kabeldragning som inte är av denna världen. Navin o tv-mottagaren mm sitter ju i skuffen. Så lägg ner projektet. det blir billigare att byta till en bmw med detta orginal. Om du nu vill att det ska se fabriksmonterat ut dvs. |
|
| Klart det GÅR, men det krävs kulor vill jag lova! :) Finns några som skrivit om detta tidigare på forumet - kör en sökning så hittar du en del info, bl a prisbild (om jag inte minns fel). | |
|
jonasjonas: För att ge dig en uppfattning av vad det kan kosta så har jag ett exempel: I min bil så finns det navi vad bra tänkte jag då kan det inte kosta så mycket att montera en Tv sa jag till försäljaren. Men tydligen var det inte så billigt enligt mig dvs 15K ink montering på Bmw. Dock kan man köpa Tv löst utan montering tror att det kostar 9k, det finns en på forumet som ska montera in en sådan själv jag skulle inte våga mig på det men om man är duktigt och vill spara 6k varför inte:) Priserna bör inte skilja mycket om man kör en 5-serie tror jag..... Det är en tror jag en fördel om det finns Navi från början, men som ovan talare säger allt går om man har fliss.Vissa säger att man kan bygga om en Volvo till Rolls om man har pengar:)) |
|
|
Jag fick installations handlingarna idag för montering av tv funktion. Ärligt talat verkar det vara rena barnleken att installera detta, förutom en sak som jag känner mig lite osäker inför. Nämligen att montera bort bakre kofångare, antennen ska tydligen sitta bakom där. Tips tages gärna emot ang. kofångare, om någon har gjort det eller vet var jag kan hitta ett tips någonstans. Men i övrigt verkar det bara vara "plug&play". Allt montage sker i bakluckan, ingeting behöver dras fram in till kupén. |
|
| Måste tillägga ett sak, jag är inget proffs på detta. Men så länge man har intresse går det säkert. | |
|
HES: Du verkar inte ligga på latsidan:)) ska bli roligt att få din input efter instalation. |
|
|
Hes, det finns en annan variant också vilket kanske kan förklara de olika priserna. Jag tror att du har fått installations anvisningen till eftermonterings kitet eftersom TV antennen ska monteras i stötfångaren. Men det är inte så det är monterat som orginal på E46. Då har man en annan antenn förstärkare i vänstra C-stolpen och utnyttjar ledningarna i bakrutan som TV antenn. Det kan också krävs ytterligare kablage till C-stolpen beroende på tillverkningsdatum och utrustning. Jag vet de som köpt dessa delar istället så frågan är vilket alternativ som är enklast att installera på din bil. /RS2 |
|
|
RS2 Jag vart lite fundersam ang. antennen. När man hört andra som gjort det ex. i USA, så har ingen monterat det i kofångaren däremot i bakrutan. Tack för att du väckte min tanke om bakrutan, ska genast kolla upp det. Plocka av kofångaren känns inte speciellt upphetsande, du har inte något art nr på denna antennförstärkare i C-stolpen? |
|
|
Hes, TV eftermonterings kitet 65 50 0 143 549 gäller för alla E46 Sedan och Coupe fr o m 09/2001 och säljs på olika marknader. Därav den nya TV-antennen i bakre stötfångaren. Men jag skulle nog ändå försöka ansluta TV modulen till antennen i bakrutan om du kan få fram vilka delar som behövs till din bil. Det lättaste är om du kollar med någon BMW verkstad eftersom artikelnumren är beroende på tillverkningsdatum och utrustning i din bil. Med hjälp av chassinumret så brukar de kunna få fram det mesta. Om du har tur så har du redan rätt antennförstärkare och kanske bara behöver en ny kabelsats mellan förstärkaren och bakrutan samt en antennkabel ifrån förstärkaren till TV-modulen. Jag tror även att radio-modulen till navigatorn sitter där bak så kanske även antennkabeln finns där redan. Så om du har riktig tur så är det enda som behövs själva TV-modulen! :-) Sedan används också bakrute antennen som motagare för fjärrstyrning av bilen och larmet via nyckeln (radio). Här har du en bild jag hittade på antenn förstärkaren i C-stolpen med anslutningarna till bakrutan. Länk Jag har redan TV i min bil så jag har inte behövt montera detta efteråt. /RS2 |
|
|
Starre m.fl., Jag var mest nyfiken på vad som behövdes göra för att fixa navi/TV. Tack ändå. :) /J |
|
|
jonasjonas, Som du kanske sett av svaren så är det inte många som gjort detta tidigare. Och ska man göra det så behövs det massor med tid, tålamod, pengar och erfarenhet. Så mitt förslag är att titta på ett eftermonteringssystem typ Alpina, Pioneer, Clarion, etc. Om du absolut vill ha BMWs integrerade system med navigator, telefon och stereo, byt bil! Det blir billigare så... :-) /RS2 |
|
| Tack för tipset RS2, hoppas jag kan ge igen någongång och hjälpa dig :) | |
|
RS2, Jag saknar allt som man behöver för att montera det i efterhand isf... Äger inte ens bilen själv, pappas. Får inte heller köra den själv. :) Mvh, Jonas |
|
Dino |
nu vart jag fyfiken för jag hade pratat med BMW i solna om detta för inte så länge sen o då fick jag en Pris uppgift på 50 tusen om jag skulle montera tv i mittkonsullen "Original" med navi då självklart monterat o klart !!! jag har varken Navi eller nåt liknande nu jag har en vanlig Busines Cd spelare i bilen gäller det här som ni har diskutarat mig också eller är jag ute o cyklar bara ? M-MotorSport |
|
Dino: Den prisuppgiften som jag fick från Solna är inte mer än 3-4mån gammal. Dock kan det ha betydelse om navi redan är monterad vilket det var i mitt fall.Tittade dock på en annan bil något tidigare utan navi då skulle de ha liknande belopp som du upp ger för en eftermontering av navi, kanske inte 50k men typ 30k enbart för navi. |
|
|
Jag hittade den här länken på en kille på andra sidan sjön som har eftermonterat orginal navin www.tencorners.com/personal/bmw540i/index.cgi Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.