|
|
|
|---|---|
|
Jag har i helgen varit och inhandlat en ny (begagnad) bil, en 520 från 1993, som är helfräsh, välskött och med få ägare och som dessutom genomgått M-test i onsdags utan anmärkning (ngn glödlampa o så, men det är ju skitsamma). Har nu kört hem bilen till norrlandshelvetet där jag bor, en resa på ca 90 mil och bilen har gått som en våt dröm. Mkt tillfredställande alltså. Nu till mitt problem: efter att ha kört hem bilen fick den stå ute i ca 1 timme i -14' och sedan när jag körde iväg låg hastighetsmätaren kvar på noll, efter ett tag gasade jag lite mer, lite mer och till slut for den upp och följde med uppåt i hastigheterna som vanligt, men den segade sig ner och småfastnade emellanåt. Har kört ett par småturer och problemet har kvartstått. Vad kan felet vara? Bilen hade stått i ca en månad när jag köpte den, kan fukt ha smugit sig in ngnstans? Bilen fick ett nytt batteri i morse, kan detta spela in? Kan all jälva salt och slask längs vägen i kombination med kylan spela in? Vad i h-vete ska jag göra? | |
| Kan tillägga att övriga intrument fungerar klockrent... | |
| Givaren till hastighetsmätaren brukar sitta på differentialen bak. Tag isär och torka. Fukt där = ärg = problem | |
| Jag har haft precis samma bekymmer som dig Xpytob. Jag har dock inte gjort någonting åt problemet, men jag är övertygad om att det är precis som MW-Guru säger. Fukt och ärga på givaren på bakaxeln. Nu har min hastighetsmätare fungerat felfritt i flera månader, men på hösten krånglade den mycket speciellt när det regnade och var fuktigt ute. Är det även så på din, att vindrutetorkarna går ner på stillastående intervall när din hastighetsmätare dör? Det gör det på min, även ekonomimätaren lägger av. Jag tror att detta beror på givaren på bakaxeln... | |
|
Jag hade samma problem och det visade sig att det var ngr lödn. som släppt på kortet........hastmät o ekomätaren hoppade och for mvh PH |
|
| Har idag varit och tvättat av bilen ordentligt och passade då på att trycka lite på givaren vid bakaxelklumpen och smörjde med 5-56... Sedan fick bilen stå och torka ordentligt. Därefter har mätaren fungerat felfritt - trots att bilen stått ett antal timmar ute i kylan. Så förhoppningsvis är nu problemet ur världen, annars får man väl byta givare, kostade endast nån hundring enl. BMW :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.