AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
877

Är detta ett toe-out problem?

JohanOS
Hej, igen.

Har tidigare nämnt problem med min oerhört vingliga och nervösa Z3 Coupe med 18". Och har hela tiden fått svaren att detta beror på att jag har 18" på... Men jag börjar tveka på detta, som jag nämnt innan så kör jag 225 i bredd på däcken fram, och 245 i bredd bak. Följer alltså specarna på däckbredden. Grejen är att bilen är inte bara spårkänslig, den är extremt jobbig att köra med... Farter över 160km/h på motorväg betyder snabb död om du inte sänker farten, bilen i princip -kastar- sig fram och tillbaka över vägen, och för bakomvarande lär det se ut som man är riktigt onykter. Om jag bromsar drar bilen åt diverse olika håll, om jag trycker båda mina händer mot ratten håller i för hela min kraft och trycker bak ryggen i sätet, och verkligen försöker hålla ratten helt still. Ja då flyger bilen fram och tillbaka ändå, trots att vägen inte är spårig... Det jag också upptäckt är att ratten är väldigt okänslig i "mitten" alltså det händer inte så mycket när jag vridet på ratten, i en kurva med vriden ratt så får jag rycka fram och tillbaka för att hitta rätt ratt-utslag, den vill alltså inte gå likadant hela tiden..

Jag kan inte i mitt liv tänka mig att de problem jag har beror på att jag slängt på 18". Det åker ju runt en mängd 18" och tom 19" Z3:or, och visst förstår jag att bilen ska bli spårkänsligare. Men den ska ju inte bli okörbar?..

Parkerade på en mack idag, och jag vet inte om jag inbillar mig, men titar jag noga så tycker jag nästan det ser ut som jag har en toe-out, såpass mycket så man kan se det?. Kan det stämma eller inbillar jag mig?..

Hursomhelst, är detta fenomen jag upplever nånting som kan bero på toe-out?
300
höfläkt
535daT -05
Börja med en ordentlig 4-hjulsmätning. Har du sänkt bilen-åker du med camber bak?
Testa med orginalhjulen, beter den sig lika då?

Trotoarkanter, tokiga hjulvinklar-med en så passöverstyrd bil kan det bli riktigt fel.

Mvh
JOhan, har du funderat på att kolla framvagnsinställningen?

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Hade exakt samma problem med en 318 E46 som sänktes med H&R fjädrar o dämpare och sedan försågs med 17-tummare mot standard 15. Praktiskt taget okörbar tills jag fått gjort en fyrhjulsinställning, då blev den som ny. Vet inte om det hjälper dig något, men som nämnts tidigare, en fyrhjulsmätning står nog högt på listan över saker att göra.
JohanOS
Ska prova detta imorgon.. Ska försöka få Novation i Uppsala att stå för kostnaderna (om det nu är detta som är felet). Jag menar, man tycker ju att en auktoriserad BMW säljare ska leverera en bil med rätt inställningar? Visserligen är det ospecade fälgar, men det var ju DOM som satte på dom, inte jag...... Men man vet ju hur BMW är, åker jag in till BMW i göteborg kommer dom bara säga "Du har ospecade fälgar, detta tänker vi inte fixa på nybilsgarantin"...

Ska som sagt prata med min säljare imorgon, tycker inte det är orättvist av mig att kräva att dom står för kostnaden för hjulinställningen.... Och om det nu inte är hjulinställningen, ja då har jag verkligen problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.