AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
786

Jag funderar på en krockskadad bil... råd mottages glatt.

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
När man tittar på en bil brukar tecken på som tyder på att bilen tidigare varit med i en kollision, avskräcka en direkt. Men är det alltid helt illa att ta hand om en krockskadad bil? Kan det inte istället vara ett ypperligt tillfälle att göra sig en bra affär, om man säg utnyttjar ovan skrivna resonemang.

Jag har tittat på en 3-serie som blivit påkörd från sidan. Vänster dörr och en liten del av det bakre hjulhuset är intryckt. För övrigt är bilen i mycket god kondition. Priset är riktigt bra, under förutsättning att reparationerna inte kostar skjortan.

Om det är så enkelt att det räcker att köpa en ny dörr och att slå lite på plåten kring hjulhuset så vill jag slå till direkt. Men det kan finnas många aspekter som jag saknar; försäkringspremien kanske höjs för ett krockskadat fordon... Vad vet jag - Vad anser Ni?

MVH KJELLE
Snabbast på väggrenen...

MVH Kjelle

ant
tror inte försäkrings premien höjs pga krockskadan.
du kan kanske mäta upp bilen så den är rak, annars kan det bli dyrt.
annars har du helt rätt att du kan utnyttja det precissom du säger och få ner priset en hel del.

==========
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
När det gäller sånt här finns sällan ordet "bara" med... Det blir alltid mer jobb än man tänkt sig.
Kan ju bli en bra affär ändå!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Okej, lite om bilen;

318ti Compact med full fabriksmonterad M-optik och individualinredning (rött läder). Elspeglar, lucka, elvärmda stolar, elhissar, M-ratt, 4 x nackstöd, delbart baksäte, mittarmstöd fram, compact-datorn, Ej ASC men däremot PDC (backvarnare)
1 ägare, 11000 mil. Bra dokumentation men ej servad på BMW-verkstad.

45000.-

MVH KJELLE
Snabbast på väggrenen...

MVH Kjelle

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Bra pris! Hart du ingen bild på skadan? Eller på hela bilen, det låter som en trevlig vagn.
Compact har du ju kört förr eller hur? Minns ett par gamla trådar...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
M3 wanabe
Du har en god idé om du är händig och har stort tålamod för det är det som krävs.

Det enda jag vill säga är att det kan kost att reparera en Fast del. alltså jag vet inte vad det heter emn typ en bakre skärm på en E36:a måste svetsas och lackas i en ackbås osv för att det inte ska synas.

Lycka till men "Tänk" först om du kan klara det eller ej.

FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
om du köper en krockskadad bil står det i papprerna att den är krockskadad då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog rätt stor risk att bilen är sned i chassit!
Är tröskellådorna deformerade kan du nog nästan vara säker på att bilen är "ramsned". Deformationen är ett sätt att ta upp krockkrafterna och fördela dem på stora delar av chassit.

Är det däremot "bara" plåtaskador på skärmen/dörren kan chassit ha klarat sig, men det är ingen garanti!

Mvh
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Johan> Det låter som att jag kan behöva syna bilen hos någon som kan mer än jag om sånt. En verkstad kanske kan avgöra om den blivit "ramsned" eller om det föreligger några andra risker.

Jag ska tala med ägaren igen och se om jag får ta den till en verkstad.

MVH
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Ta den till ett provs som kan avgöra om bilen måste upp i bänk. Om den måste det för det är dyrt som f#n. Är det bara de skador du beskriver och ingen plåt behöver bytas så klarar du dej nog på under 10' på rikt och lack. Måste du byta dörren så kolla om du måste byta hela dörren eller bara yterplåten.

Lycka till....

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
svgr
Har just köpt en bil som varit krockskadad tidigare. Reapad av BMW på försäkringsuppdrag -99. Idag måste jobbet göras om då svetsfog är genomrostad, bubblor under lacken, lack som flagar längs plåt kanter etc. Problemet när en bil är krockad och man "fixar" till den är att den oftast är fin från början men "såren" finns där under i allafall. Tänk om du vill sälja bilen vidare och du kostat på att repa den tror du att köparen är beredd att lägga pengar på din reparation?

Jag skulle tveka länge.

/M-test är aldrig för dyrt :o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.