|
|
|
|---|---|
Azurblau |
Hej, Finns det någon som kan berätta för mej vad min bil menar när den säger "oelst.lenkhilfe", har bara en instr.bok till en M5a men har en 750iAL-90 Tack på förhand M.v.h. Mårten |
|
Den menar att du ska kolla oljenivån i servopumpen :) Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
Azurblau |
Tusen tack Kalle, har inte M5an servo tro? ska i vilket fall rusa till BMW å inhandla ett stycke "rätt bok". M.v.h. Mårten |
|
M5 har servo men det skulle inte förvåna mig om check-kontroll-stödet för servooljan endast är 7-serien/750 förunnat. //Kalle |
|
|
Oljebehållare för broms-och styrhydralik samt nivåreglering.Visas "Oelst Lenkhilfe"Oljenivå i styrhydralik.Lossa den räfflade muttern vid stillastående motor och ta av locket.Fyll på 0,25 liter pentosin CHF 11S eller LHM,om pentosin ej finns tillgänglig:Kvarstår check- kontrollens information fyll på yttligare 0,25 liter.Sätt åter på locket och skruva åt den räfflade muttern.Kännefter så att locket kommer i sitt rätta läge. Mvh Pegasus En gång provkörde jag en Saab,därför kör jag BMW idag. |
|
Azurblau |
Det där lät seriöst, vad är Pentosin el. LHM? /M |
|
En hydral olja,DenFinns hos BMW handlare för ca 90:-/litern Mvh Pegasus En gång provkörde jag en Saab,därför kör jag BMW idag. |
|
|
CHF och LHM är egentligen en hydraulolja avsedd för Citroens hydrauliska fjädringssystem. Den oljan är grön. Jag kan tänka mig att den kanske är billigare där!? Mvh |
|
|
Du kan kolla oljenivån på följande sätt.motorn avslagen,skruva bort locket till olje behållaren,pumpa med bromsen ca 20-30gg tills den blir stum,oljenivån skall då ha stigit upp någon cm ovanför silens botten i oljebehållaren. Mvh Pegasus En gång provkörde jag en Saab,därför kör jag BMW idag. |
|
Azurblau |
Mycket tack, har också ställt en fråga om nivåreglering är standard på 750 samt om bilen är utrustad med bensinvärmare, var den i sådana fall sitter, vet någon ? Hur som helst tack M.v.h. Mårten |
|
:( ber om ursäkt för mitt felaktiga svar. Jag tolkade "lenkhilfe" som "styrningshjälp=servostyrning". Får skärpa mig lite... :-/ |
|
Azurblau |
Det är jag som såsar omkring mellan frågorna, mycket tacksam för så snabb respons. /Mårten:-) |
|
Menar du att jag i så fall har hydraulolja "avsedd för citroen" i min bil oxå? Det var det grönjä___gaste, jag får rysningar av franska skitbilar som gungar fram som en flock ankor på vägarna.......burr!!!!!!! Lär bli oljebyte i helgen då för säkerhets skull. Zaharald |
|
|
Zaharald, vad skall du byta till? LHM och CHF är båda "citroen-standard"! Sedan tillverkar tyska Pentosin en olja efter de standardkraven och den slår du i din urtyska BMW... ;oDD För övrigt fungerar faktiskt Citroens fjädringssystem alldeles utmärkt och problemfritt! (vilket man inte alltid kan säga om många andra komponenter i deras bilar..) :o/ Det är ju trots allt de som har längst och mest erfarenhet av hydrauliska fjädringssystem i bilar! . Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.