AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.260

vad menas med "oelst.lenkhilfe"?

Azurblau
Hej,
Finns det någon som kan berätta för mej vad min bil menar när den säger "oelst.lenkhilfe", har bara en instr.bok till en M5a men har en 750iAL-90
Tack på förhand
M.v.h.
Mårten
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Den menar att du ska kolla oljenivån i servopumpen :)

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Azurblau
Tusen tack Kalle, har inte M5an servo tro? ska i vilket fall rusa till BMW å inhandla ett stycke "rätt bok".
M.v.h.
Mårten
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
M5 har servo men det skulle inte förvåna mig om check-kontroll-stödet för servooljan endast är 7-serien/750 förunnat.

//Kalle
Visa användare
64
pegasus
750IAL-91
Oljebehållare för broms-och styrhydralik samt nivåreglering.Visas "Oelst Lenkhilfe"Oljenivå i styrhydralik.Lossa den räfflade muttern vid stillastående motor och ta av locket.Fyll på 0,25 liter pentosin CHF 11S eller LHM,om pentosin ej finns tillgänglig:Kvarstår check- kontrollens information fyll på yttligare 0,25 liter.Sätt åter på locket och skruva åt den räfflade muttern.Kännefter så att locket kommer i sitt rätta läge.

Mvh Pegasus

En gång provkörde jag en Saab,därför kör jag BMW idag.
Azurblau
Det där lät seriöst, vad är Pentosin el. LHM?
/M
Visa användare
64
pegasus
750IAL-91
En hydral olja,DenFinns hos BMW handlare för ca 90:-/litern

Mvh Pegasus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
CHF och LHM är egentligen en hydraulolja avsedd för Citroens hydrauliska fjädringssystem. Den oljan är grön.

Jag kan tänka mig att den kanske är billigare där!?

Mvh
Visa användare
64
pegasus
750IAL-91
Du kan kolla oljenivån på följande sätt.motorn avslagen,skruva bort locket till olje behållaren,pumpa med bromsen ca 20-30gg tills den blir stum,oljenivån skall då ha stigit upp någon cm ovanför silens botten i oljebehållaren.

Mvh Pegasus

Azurblau
Mycket tack, har också ställt en fråga om nivåreglering är standard på 750 samt om bilen är utrustad med bensinvärmare, var den i sådana fall sitter, vet någon ?

Hur som helst tack
M.v.h.
Mårten
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
:( ber om ursäkt för mitt felaktiga svar. Jag tolkade "lenkhilfe" som "styrningshjälp=servostyrning".

Får skärpa mig lite... :-/
Azurblau
Det är jag som såsar omkring mellan frågorna, mycket tacksam för så snabb respons.
/Mårten:-)
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Menar du att jag i så fall har hydraulolja "avsedd för citroen" i min bil oxå? Det var det grönjä___gaste, jag får rysningar av franska skitbilar som gungar fram som en flock ankor på vägarna.......burr!!!!!!!

Lär bli oljebyte i helgen då för säkerhets skull.

Zaharald
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Zaharald, vad skall du byta till?
LHM och CHF är båda "citroen-standard"! Sedan tillverkar tyska Pentosin en olja efter de standardkraven och den slår du i din urtyska BMW... ;oDD

För övrigt fungerar faktiskt Citroens fjädringssystem alldeles utmärkt och problemfritt! (vilket man inte alltid kan säga om många andra komponenter i deras bilar..) :o/
Det är ju trots allt de som har längst och mest erfarenhet av hydrauliska fjädringssystem i bilar! .

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.