AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.538

Spela mp3 filer i stereon?

Sida 1 av 2
da
5
dani3
540i touring -99 6 vx
Hallo alla!

Här 540 -99 med cd vxl i bak. Någon som har lyckats spela mp3 filer?

Dani/GBG
diamantsvart_bmw
Om du ska spela mp3 så måste du ha stöd för det och är CD:n från -99 så är jag tveksam att det går, jag har nyligen bytit min spelare så att jag kan spela mp3 men ljudkvaliteten är sämre än vanliga CD:skivor

Länk
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det bör funka, jag har iofs en rätt ny stereo, men växlaren bak har några år på nacken och det funkar alldeles utmärkt. Iallafall om du bränner skivorna med Nero (Länk
diamantsvart_bmw
det är kanske huvudenheten som ska klara att hantera mp3

Länk
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Står en del om detta på bmwtips.com, under tips&tricks, stereoavdelningen, dels en kille som byggt en egen mp3-ingång via bandspelaren, dels om diverse adaptrar som finns som kopplas på växlarkablaget så att en mp3-spelare kan anslutas..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Osprey, På vilket vis påverkar det vilket program man använt för att bränna skivan? Filformatet blir ju detsamma?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

hu
62
hudson
530iM -01
325i cab -86
mja...finns iso9660 (det du ska bränna i) åsså finns det udf128 + några andra
hu
62
hudson
530iM -01
325i cab -86
format för filstrukturen that is ...sen så kanske inte mp3spelaren pallar med joliet åsså heter alla låtar 01-mayh~2.mp3 osv

men börna i nero, easy coaster creator osv ska fungera

diamant: beror ganska mycket på i vilken bitrate mp3orna är encodade i
Pratar vi om MP3 som en CD med typ några timmar låtar eller brända CD med vanligt audioformat här, brända från t.ex MP3 eller annat format i datorn? Rena MP3-spelare fanns nog inte för bilbruk för några år sen, i synnerhet inte växlare. Skulle bli bra många timmars speltid med en sådan...:-))

FP
beträffande adaptrar mm för att koppla in en medtagbar mp3 så har jag bara hittat Blitzsafe, och i dagsläget vet jag inte var man köper, och den fungerar inte förräns i maj tillsammans med original cd växlare. (se mitt topic)

Tar tacksamt emot tips om annan adapter.

Att kunna koppla en medtagbar mp3 spelare (Länk måste vara den optimala lösningen. Med 20GB hårddisk får du plats med 300 timmar musik, och då har du med dig den överallt. Spelaren har dessutom ett bra användarinterface att göra spelllistor med. Se även Länk

Varför hålla på och bränna CD skivor med mp3?

Mulle
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Har nu fåttt installerat en alpine cha-634 cd växlare med mp3 avkodning. Den har kopplats in till original bmw business cd via en incar adapter (säljs via alpines återförsäljare). MP3 avkodningen låter förnämligt, jag har nu helt enkelt 600 st. låtar i 192 kbit/s i bilen, helt ok. Det är bara att bränna en vanlig cdr i data mode med en drös mp3:or och sedan slänga in den tillsammans med alla andra cdr-skivor. Det lär ta till sommaren innan jag har lyssnat klart på dem. Installationen gjordes av Bilradiohörnan i Lund, rekommenderas varmt då de vet vad de pysslar med.

"... If you think things are under control, then you're not driving fast enough..." (Mario Andretti)
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Ariston:
Får du mappnamn och filnamn presenterade i displayen?
Är det inte lite svårt med 600 låtar annars?

Och vad kostade det?

Precis som bes51659 så har jag investerat 2500:- på en bärbar Mp3-spelare på 20Gb+ en adapter till kasettbandspelaren fram (bmw original)......bästa investering jag har gjort..........

V8 rockar fett!
CC
39
CCC-65
540iA -97, Schwarz II
Någon som använder Apples Ipod som spelare?
Tänkte skaffa mig en sån inom dom närmaste dagarna.

BMWCS #3560

"Körglädje är min last"
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Inga mp3-taggar, inga mappnamn, inga låtnamn, bara
5-23, där 5:an är cd nr 5 och 23 är låt nr 23.
That´s it. Alpineväxlaren stödjer egentligen allt detta, men interfacet från InCar ---> vidare till Bmw-stereon klarar inte av det... så därför blir det denna något spartanska presentation.
Pris : kring 6500 inkl kabeldragning från stereon till kofferten, växlare, InCar adapter , AI-bus till M-bus omvandlare, installation.

Fördel: Ren och snygg installation, dvs inga fåniga kablar i kupén från ngn hårddiskspelare av typen Ipod eller dylikt till stereon, dessutom så startar den alltid (även med -30, i motsats till en tjurig hårddisk som jag tvivlar drar igång i de temperaturerna)

Anyway lite dyr lösning, skall erkännas, men fullt jämförbar med att installera bmw original växlare (utan mp3). Glöm inte att vi pratar om att lagra 120-130 timmars musik i media som inte kostar mer än 40-50 kr (6 st. cdr-skivor à 7-8 kr /st)

"... If you think things are under control, then you're not driving fast enough..." (Mario Andretti)
Ska man ha bra ljud ifrån mp3 så ska man minst köra med 192 kb/s som ljudkvalite!128 kb/s är som vanliga cd-skivor!

/MVH Michael
immer: Och med 192kb/s så menar du att du får bättre ljud än med vanliga cd-skivor? Utveckla gärna...

Var får du musiken från från första början?

/Micke
När man "rippar" cd skivor så kan man välja vilken kvalite man vill encoda mp3 filerna med!Jag säger inte att det blir bättre ljud med mp3 än cd eftersom ljudet är så komprimerat till en ca tiondel utav orginal storleken!Men det är stor skillnad mellan 128 kb/s ripp och 192 kb/s ripp!

/MVH Michael
immer: Jo, jag vet hur mp3:or funkar, det var därför jag reagerade på att du sa att "128 kb/s är som vanliga cd-skivor!".
Men att försämringen blir mindre om man kör 192kb/s jämfört med 128kb/s är ju helt riktigt. Du
Dock blir det alltid (så länge man komprimerar) sämre än originalet på audio-cd:n som allt kommer ifrån.

/Micke
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Immer var nog lite nära att trassla in sig där.
Du släppte honom lite lätt micke... lol

Ariston. Smakfullast lösning hittils. Måste ha MP3. Men lite bekymrad. Jag är van att ha låtarna textade. Men aldrig i livet att jag offrar bmw design så centralt som stereon.
Micke: Det är alldeles riktigt det du säger, ljudkvaliten blir alltid lite sämre än cd-orginalet pga kompremeringen!

dubbeldelta: hehe,jaså du tyckte att jag höll på att trassla in mig :)!Hade du tänkt att sätta in mp3- spelare i bilen??

/MVH Michael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.