AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
686

Fläktkopplingen E36

lm
3
lma1
Bmw E36 325 Köler sport-92
Hej, håller på och ska byta vattenpump till min E36 325 sedan 92. Problemet är bara det att fläktkopplingen sitter mycket hårt på vattenpumpen. När jag försöker skruva loss den slirar det bara på remmen. Är det någon vänlig själ som har något bra tips på hur man spärrar remskivan som sitter på vattenpumpen så att man kan skruva loss fläktkopplingen?

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Om dun lägger i en växel, tex 1:an eller backen och drar åt handbromsen så borde du kunna lossa fläktmuttern.

Mvh/ Micke t
lm
3
lma1
Bmw E36 325 Köler sport-92
Tack så mycket! Ska prova med det!

Mattan
Den e väl "felgängad" också, om jag inte har helt fel för mig!

Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
det är alldeles riktigt, den är vänstergängad.. försök klämma dit nått lämpligt verktyg som håller fast grejerna medans du lossar muttern så kanske du får loss det utan att remmen slirar på remskivan..

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En kartongbit bakom kylaren kan rädda dina knogar om du råkar slinta lite med handen! Annars kan kylarpaketet fungera som en effektiv rasp mot din hand.... ;,,,o(

Mvh
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
En öppen ringnyckel och en tung hammare... knacka till lätt med hammaren så bör den lossna enkelt (gjorde det på min iaf.)

-Livet är orättvist och det skall övas!
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Biltema säljer ett behändigt verktyg som man håller fast remskivor med. Dom säljer också specialnycklar för muttern.
Muttern är vänstergängad, drag åt rätt håll.
Det brukar inte gå genom att lägga i växel och handbroms. Remmen slirar vanligtvis bara då.

Harry
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.