AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
622

Fixa låset till kombibaklucka E34

ta
26
tangaroa
525 TDSA Touring LB -93
Har fått problem med att bakluckan inte vill låsa sig på min 525 kombi. All el + centrallås fungerar men själva bygeln som skall "klicka i" vill inte stanna i låst läge. Om jag trycker ner luckan och samtidigt låser med c-lås kan jag få den att låsa men inte annars. Bygeln eller kroken känns liksom slapp, som om det fattas någon fjäderkraft eller liknande. Är det någon på forumet som varit ute för detsamma, och som vet lösningen så skulle jag uppskatta om ni vill skriva en rad eller två.

Tangaroa
Är det till glasluckan så finns det en justeringsskruv på tappen i luckan.

_____
Micke
Länk
Länk
An
75
Andreas.hstd
525 Touring -94
Har haft samma problem innan. det jag gjorde var att smörja upp allting i låshaken och gjorde en översyn på kabelstammarna vid sidorna (igen). Använde även lite våld vid stängning av luckan så efter ett tag så funkade det som vanligt igen. Har ingen precis ide om det var våldet eller kabelstammarna.
ta
26
tangaroa
525 TDSA Touring LB -93
Hej Micke! Nej det är inte glasluckan utan den "riktiga" luckan som spökar.

Tangaroa
ta
26
tangaroa
525 TDSA Touring LB -93
Hej Andreas! Låshaken verkar gå lätt och elen funkar som sagt, verkar som om någon spärr med fjäder i själva låshaken har slutat fungera..

Tangaroa
Ha
8
Hasseman
525ixT-94
320cab-90
På min uppträder detta fenomen när det är neråt -20 kallt, annars funkar det bra. Jag smorde låsmekanismen och det blev lite bättre, men är det som sagt kallt får man klämma till ordentligt för att den ska fastna.
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Hej!

Jag har råkat ut för samma sak. Det var en vanlig fjäder i låsmekanismen där den ena "kroken" hade gått av. Kollade med BMW men den fanns inte som reservdel. Hade varit tvungen att köpa hela låsmekanismen. Jag använde istället ett par tänger och böjde till en ny krok. Har fungerat bra i snart ett år. Annars kan man nog få tag i en liknande fjäder i en välsorterad järnhandel el dyl.

/Lasse
ta
26
tangaroa
525 TDSA Touring LB -93
Hej Lasse! Din teori verkar riktig. Hur öppnade du låsmekanismen? Som det ser ut så är mekanismen nitad med två styck nitar. mvh Lars

Tangaroa
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Hej! Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men har för mig att jag bara skruvade bort mekanismen från luckan och kom åt fjädern utan att ta isär något. Jag vet att jag inte borrade ur några nitar. Jag tror att du listar ut det hela när du väl skruvat av den.
/Lasse
Hade samma problem i min touring.Öppna luckan och lås mekanismen med handen.Typ tryck in den typ huggtanden.Tryck sen på knappen på luckan för att låsa upp den igen.Prova att stänga luckan efter de.Skall nog sitta kvar tror jag.

KickDown
ta
26
tangaroa
525 TDSA Touring LB -93
Hej KickDown! Är bekant med det du tipsar om men i detta fall hjälpte det inte. Jag skall demontera mekanismen i nästa vecka. En BMW går ju tystare än det mesta även med olåst baklucka...

Tangaroa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.