|
|
|
|---|---|
Hane |
Måste man och i så fall när skall kamkedjan bytas på M5 e34 (3,6l)? Säger BMW något om detta i sina serviceplaner? |
|
Nej det står inget om byte av kamkedjan, den byter man nog bara om det blir något uppenbart fel på den, en del brukar använda från M3 3.2 som skall vara något bättre hållbarhet och passa även till M5-motorn. //Sniffer |
|
Boki |
byt när det börjar rasla när kärringen är jobbig så har man BMW.... |
|
Hur rasslar det då? Tycker att min tickar bara,eller låter som lite avgas läck... // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Shit alltså... hur orkar ni:/ Rå Tysk M5 Kraft Är Det Som Gäller! |
|
|
Om kamkedjan börjar rassla: byt kedjesträckarna. Om den fortsätter rassla: byt hela kedjan. Kedjorna bör hålla minst 25-30k mil. vet inte om M5 3,6 är något undantag. Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Tror att man ska byta iallafall 17 - 20000 mils intervall. Det är ju inte bara kedjan som ska hålla utan även skenorna och så. Dem slits ju oxå. En bil som M5 körs ju hårt och då slits det oxå fortare. Man brukar höra när kedjan är dålig genomatt det rasslar vid start av motorn innan den hunnit bygga upp ngt oljetryck till tryckaren. MVH: Zander |
|
|
Hej!! På E34 m5 3,6 är kedjan sk duplex, alltså dubbelkedja. Det finns inget rekommenderat bytesintervall på den, men inofficiellt har jag fått höra att byte av sträckare och kedja rekommenderas vid 200000 miles / 320000kms. Detta alltså om det inte börjar låta innan. Det är ffa sträckarna kedjeguiden som är känsliga. Zander: Det intervallet gäller E28 M5,samt M6 E24 där kedjan är enkelradig, då år man så långt att man rekommenderar byte vid 15000mil. Nofx16: När det gäller M5 så skall man byta rubbet på en gång, kedjan är (relativt) billig, men det är arbete som kostar, och att byta kedja med material på en M5 går på ca 30000 vill jag minnas inklusive material.Av detta är mycket arbete pga att man i princip får plocka isär helvetet för att byta kedja på korrekt sätt. Det är ungefär samma arbete för sträckarna som för kedjan om dessa arbeten görs separat. Blir dyrt dyrt dyrt om man skall byta en sak i taget..... MVH:Sakke |
|
|
Sakke, Det var nyttig information och jag tackar för upplysningarna :) Mvh Kalle |
|
Hane |
Tack Sakke för detta uttömmande svar! Mvh Hans Gasa lungt BMW-vänner, eller ja tryck på lite när det ges tillfälle =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.