AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.314

Ta bort torkararmen bak på touring

mi
12
micke.o
540i touring 6 vxl -97
19" snitzer
jag tänkte justera torkaren på bakrutan den sitter inte riktigt
horizontalt mot bakluckan, kan man bara ta bort plast kåpan
som täcker låset + armen med en skruvmejsel eller är den skruvad från insidan.

Förstår inte riktigt din fråga?

_____
Micke
Länk
Länk
mi
12
micke.o
540i touring 6 vxl -97
19" snitzer
För att kunna lossa torkararmen och flytta den på splainsen
behöver man ta bort över delen på plastkåpan som täcker
där torkaren sitter på axeln (där låset till glasluckan sitter )

An
75
Andreas.hstd
525 Touring -94
Om du bara skall lossa torkaren så e det bara att pilla bort plastlocket och lossa bulten som sitter där. Inget svårt om inte bulten rostat fast. Ett tips e att smörja in den ordentligt innan och låta det verka ett tag. Det gjorde underverk på min fast den inte såg ut att vara fast rostad.
Om du kollar under din torkare där knappen till rutöppningen sitter, där finns en liten torx skruv som du är tvungen att skruva bort sen kan du ta bort plast "locket" som sitter ivägen för muttern som håller torkar armen.

/ Andreas
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Tänkte byta torkararm bak men den lilla torx-skruven bara snurrar runt och går varken att spänna eller lossa. Någon som känner igen problemet och har en lösning?
Det finns gängtappar som är gängade åt andra hållet, så att de nyper fast på insidan av den runddragna torxen, och nyper ännu hårdare när du vrider vidare för att lossa skruven.

I mitt fall fick jag skära bort hela plastkåpan + den underliggande axeln + spindel med hjälp av en kap. Jag köpte nytt på BMW, inte så dyrt.

Problemet är att det är en stålaxel som löper i en aluminiumspindel, och saltet på våra vintrar göra att materialen korroderar så att allt kärvar fast. Vill man undvika det så måste man smörja axel/spindel varje höst med något bra fett som håller ute syre + vatten på vintern.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jag borrade ur hexskruven, böt torkararmen & satte tillbaka plastkåpan utan nån ny skruv.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Hur gick du tillväga när du borrade ur skruven. Ser framför mig att skruven bara kommer snurra runt i samma takt som borren.

Har egentligen inga funktionsproblem så Lasses variant känns overkill i mitt fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.