AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
763

Förslag och riktlinjer vid köp av 318,320,323 år 96-98

Jag är i tankarna på att skaffa mig en Bmw 3-serie årsmodel runt 96-99 (strax över 100k).

Jag vill ha en pigg bil som är rolig att köra med skaplig ekonomi.
Jag har därför tänkt mig en 320 från typ -97. Men det finns ju andra alternativ, t.ex. en 318(316). Problemet är bara att jag har haft svårt att hitta beg. test på bilar runt dessa år och vill ha lite fakta/mätvärden. Även 323 verkar ok men har haft ännu svårare att hitta värden på denna bil (förbrukning, effekt osv).

Någon som har köpt dylik bil nyligen och har testat runt lite grand och har något att rekommendera?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Eftersom jag har en 323i 1996 själv kan jag hjälpa dig med förbrukning och effekt. Bilen har en 2.5l motor och 170hk. Förbrukningen ligger runt litern i snitt. Bor i Stockholms innerstad
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Jag kan bara säga att min 323 97 är underbar.
Du undra över förbrukningen och jag kan bara säga att min förra bil en Toyota Corolla hadde knappt mindre bensinförbrukning.
Långtur till Norge Corollan 0.77 BMW 0.8.
Vintertid småkörning till jobbet Corollan 1.1-1.3 BMW 1.0-1.3
Nu under köld perioden.
Jag skulle satsa på en 323 lite mera klös i den enn 316 eller 320.
En underbar motor att köra..

Gött att åka BMW
Det låter bra.. blev lite orolig när jag läste tråden om dom icke startande 323 och 328 96'orna vid kall och fuktig väderlek.

I övrigt undrar jag på skillnaden mellan t.ex en 320 -97 och en 323 -97 om man jämför 0-100m och förbrukning, försäkring (23 år, man) och lite annat. Hur är slitdelarna till dessa bilar? höga eller normala priser?

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
tobbefan: Pröva "sök inlägg"- funktionen. Du kommer säkerligen få mer vatten på dina kvarnar efter ett par timmars läsande ;)

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
nofx16: jo tack jag har sökt och läst i timmar, det är mycket vatten men jag har inte riktigt hittat något som hamnar exakt rätt på mina kvarnar ;)

för övrigt så är det alltid kul att höra en ägares uppriktiga synpunkter på sin bil och även om det finns något gammalt inlägg på forumet så kanske det var nån som inte besvarade det :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.