AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
811

Spolarpumpen vägrar att funka!

Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Spolar pumpen la av så jag bytte den men får den ej att funka i alla fall säkringarna är hela. några förslag!!!!!! intensivpumpen funkar som vanligt.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Startar torkarna när du aktiverar spolningen? Om inte kan antingen reglaget vara kasst eller ett relä som sitter i främre särkingsboxen.

Vill bara poängtera att om du har lyktspolning så har du två motorer på stora behållaren, den undre går till rutan. Har själv mixtrat med fel motor innan jag insåg mitt misstag....(lyktspolningen går bara ibland, var 5:e spolning eller så).

------------------
Always Diesel
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Båda pumparna är bytta och den övre fungerar. den har även som uppgift att intensivspola rutan när man trycker in spaken.
torkarna startar när man spolar men pumpen startar ej.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Intensivspolningspumpen sitter väl på en egen, lite mindre behållare? Iaf är det så på min. har du lyktspolning sitter det ju tre motorer totalt (2 på den stora behållaren)...

Om du mäter vid spolar motorn så skall du ha spänning på ena stiftet (matas genom säkring 24) när tändingen är på. Reläet (som startar motorn och torkarna) sluter mot jord, även detta kan du kolla med ett diodtest på det andra stiftet och jord.

På detta sätt kan du alla fall konstatera vilken ände som felet är i, styrningen eller matningen.

------------------
Always Diesel
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Som du säger så sitter intensivspolningen separat, men jag har bara en pump på den stora behållaren! Konstigt nog så har jag spolning på lyserna och även på dimljusen!
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Har du strålkastarrengöring så är det nog som så att den "enda" pumpen du har (=du ser) är den som sköter strålkastarna. Under den nere mot botten av behållaren sitter en pump till, likadan som intensivpumpen (åtminstone på en 92:a). Byt den så skall du få se på farfar.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Du kan behöva lossa plastkåpan till lyktan på höger sida för att se pumpen i botten på behållaren. Den sitter långt ned i höjd med kofångaren. Kabeln till matningen sitter (iaf på min) ihop med kablarna till lyset.

------------------
Always Diesel
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Det var som F......n måst kolla det genast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.