|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skriver bara resultatet av de tester som gjordes när 3.0:an kom. Kanske var mätutrustningen inte lika rättvisande som den är nu? Yes, vi syns på racerbanan! Jens |
|
|
wendtan; En reflektion. 5.6 s är den bästa 0-100 - tid jag sett för 3.0:an. 4.8 s är den bästa 0-100 - tid jag sett för E46 M3. Det är en väldig skillnad, 0,8 s är mycket när man är nere på den nivån. Tycker inte att man kan jämföra de siffrorna och säga att de är "i princip samma". Säg att snittiden för E46:an ligger kring 5,1-5,2 i de tester som gjorts och snittiden för E36 M3 3.0 ligger kring 5,8-5,9 så är det fortfarande en markant skillnad. Eller? Jens |
|
|
E-36 M3 är väl det självklara valet mot 330 när hjärtat får bestämma.Min kompis hade e M3-96 i många år nu bytte han till en -01. Det är ju kanonbil men den har tappat mycket av den råa känslan som fanns i E-36. |
|
Bmw ludde |
Wendetan: Som sagt jag har inte kört en 330, men vad jag vet så har m3:an ett bättre chassi än 330, och jag menade vem som tar vem på bana. 0-100, 0-160 spelar väl ingen större roll, raksträcka är bara en transport till nästa kurva =) |
|
Man får väl ställa sig frågan vad man vill använda bilen till? Du får två M3 3.0or för priset av en 330, så redan där kan man utesluta allt logiskt tänkande. Skiter man i allt och bara vill ha den ultimata körkänslan så är det självklart att man köper en M-modell. Har man däremot lite mer krav på en bil, och bilen ska användas 350 dagar om året till mer än buskörning hade jag valt 330in. 330 är dyrare, modernare och ett tryggare köp. Samtidigt som den onekligen är tristare och dyrare i inköp än M3an. Personligen hade jag valt 330in. |
|
|
Acey: Precis vad jag påpekar på första sidan: De är ju iof så att 330n kostar i princip dubbelt upp mot vad en m3 3.0 kostar så jämförelsen blir lite skev. Övriga: Angående prestanda är vi alla överens om att m3an är snabbare.De ska den också vara med 40 hkr till. Eftersom m3an är designad och utvecklad på 80 talets senare hälft och 330 är i princip 10 år nya så får man iaf hoppas att de hänt något med chassi utvecklingen samt optimering av olika faktorer under huven. Drive by wire är en. Här är en länk med alla förbättningarna: Länk Jag väljer att inte fortsätta diskutera prestanda skillnaderna då jag helt enkelt inte orkar med en pajkastningstråd till. Jag tycker dock man skall hålla sig till fabriks sifforna då man inte har någon som helt aning om hur preppad de m3orna är som bmw lånar ut till pressen vid lansering. De är iaf inte vara de som ligger på undre tolerans nivå på effekten framför allt på en m bil där största faktorn är just prestanda. M3 3.0 är snabbare än 330 så är det. 330n skulle jag vilja påstå är bättre än m3an på alla övriga punkter med just väghållning som eventuellt frågetecken(då man får hoppas att m3an utrustats med sportigare fjädrar/dämpare från fabrik). 330ns sportchassi som sitter standard borde inte vara lika sportoptimerat som i m3an. Bmw Ludde: Uteckla gärna vad du menar med att m3an har ett bättre chassi än 330n. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
Bmw ludde |
Wendetan: När jagt var på kinnekulle tidigare i höstas så snackade jag med en racingtförare, och han hade erfarenhet av både m3 e36 och 330 e46, och han sa att m3:ans chassi är mer optimerat för bana. Är inte så haj på vad de nu innebär, men jag tror iaf på hans ord. De klart 330 är nyare och mer moidern , men behöver nyare modeller vara bättre en äldre ? |
|
Bmw Ludde: Precis som jag skrev ovan så bör dämpare o fjädrar vara av sportigare/styvare typ på m3an. De lär vara vad han menar med mer optimerad för bana. De finns inget som säger att en nyare modell har ett bättre chassi än en äldre modell. Men utvecklingen tenderar att gå framåt. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
| Det handlar om sättningen av chassi (fjädrar/dämpare) snarare än att komponenterna skulle vara bättre. Självklart går utvecklingen framåt men 330in är inte menad att vara snabbare än e36 M3 på bana och är det inte heller. Frågan är mest hur viktigt det är att den ska vara det för köparen? Dessutom är ju 330 så mycket snyggare också. | |
|
Klart som fan att M3an är snabbare överallt, men 330in är tillräckligt snabb och dessutom modern. Frågan är vilken som är mest prisvärd? I inköp ligger M3 rätt bra till, men ser man till driftskostnaden är det nog det omvända. Totalt sett vet jag inte, men jag vill nog påstå att man är lite prestandablind om man tar en M3 före en 330 om man inte ser till kostanderna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.