AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.132

hur man får igen turbo hos sbp

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jo, men ska besiktningen ske genom SFRO blir det ett amatörbyggt fordon. Ombyggda fordon besiktas direkt hos Bilprovningen.

Bilen ska har varit ägd utomlands i 12 månader för att kunna bli flyttgods...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Gentleman Jeppe!
Har läst på nu, så nu vet jag vad jag tänkte fel =)

Läste på SFROs sida att dom fått in lite förslag från Vägverket att dom nu skulle även vilja ha dom förbesikta alla ombyggda fordon och att en ökning av maxeffekten (på amatör o omb.bilar) till 15kW / 100 kg tjänstevikt är att vänta om det går igenom!

hur kan dem vet hur många hästar motor har.
Jeppe?

när kärringen är jobbig så har man BMW....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det får du medföra ett intyg på!

Jeppe

Ja, och detta ska väl skrivas av motorbyggaren, i mitt fall mig själv,jag vet flera som skrivit intyg på egna motorer och det har gått hur bra som helst!! bara det görs seriöst!! om inte annat kanske nån snäll farbror på en trimfirma med bromsbänk kan ge dig ett gammalt bromspapper från en annan bil och sen råkar det bara bli kopierat med ett annat regnr helt plötsligt=)

vilket säkert räknas som urkundsförfalskning?? men det var bara en tanke=)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Helt rätt från början till slut...

Jeppe

Jesperado:
Jag läste någonstans att om man har en lastbil äldre än -91 så är det samma dvs inga krav på avgascertifiering som på en personbil med årsmodell -75 eller äldre.
Finns det någon sanning i detta?
I så fall undrar jag om man kan typa om en Bmw som lastbil och sedan turbokonvertera den och få det godkännt. Man får väl dock högs öka effekten med 20%?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej!

Jeppe

el
68
elvis
535i -90
535i -88
635csi -81
Kan det vara möjligt att använda papper ifrån bromsprov på en egentrimmad motor, av en seriös firma, för att på det viset påtala bilprovningen att man inte har mer än 20% effektökning och därav få igenom sin bil i besiktningen?

Då gällande en bil som saknar avgaskrav och är turbokonverterad.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att BMW godtar effektökningen på 20% så ska det väl gå.

Det finns inga personbilar som saknar avgaskrav...

Jeppe

el
68
elvis
535i -90
535i -88
635csi -81
Nu du Jesperado ska du få lite och bita i..

Att BMW godtar effektökningen, är vi då tillbaka till det gamla vanliga om att försöka få ut nån sort godkännande på papper ifrån BMW att visa upp vid typbesiktning?

Typ, hej jag ska typbesiktiga bilen för jag har trimmat lite. här har jag ett papper på motorbänkning där effekten har ökats med 19% i hk och 690nm.(bor i väldigt kuperat landskap).

Vad räknas som %-aktig effekthöjning. Är det endast hk eller är det vridet också, -max 20%?

Vad är det som som gör att bmw ska godta effektökningen?
Har man inte som brukare tillåtelse av bilprovningen att max öka effekten med 20%?

Låt oss säga -Om jag chiptrimmar en vanlig modern insprutare (bmw) och besiktigar bilen med en 10% effektökning och talar om det för besiktningen då det är dags, får jag då körförbud eller ombesiktning som ett brev på posten eftersom jag inte har ett intyg ifrån BMW att de har godkännt trimmningen?

Självklart så ska bilen klara vissa avgasnormer ...det är jag medveten av men har den inte lite mindre krav?
Bilen är tillverkad feb -81 intagen till sverige -89 (registrerades som en -82) som flyttgods av en hemvändande svensk som flyttade ifrån Ohman i Saudi Arabien.
(Inköpt ny av en bilsamlande oljeshejk och har idag gått 7353mil).

(det där sista var bara kuriosa.....eller kultur som vissa säger)

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
20% HK och 10% Nm är det som gäller vid ökning!

7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det blev kanske lite fel, jag tolkade det som att du skulle registreringsbesikta bilen...
Om du trimmar originalmotorn inom de tillåtna gränserna (20% på effekten och 10% på vridmomentet) behöver du inget intyg eller effektstyrkande uppgifter. Det är bara att besikta bilen som vanligt.
Det är upp till besiktningsteknikern att avgöra om du ökat effekten över det tillåtna (då detta är i stort sett omöjligt att avgöra genom en liten provkörning krävs en rejäl effektökning för att man ska våga anmärka på det.).
En förutsättning är att du använder konventionell trimning (ingen överladdning eller lustgas).

Jeppe

el
68
elvis
535i -90
535i -88
635csi -81
Det är bra att du finns här jeppe. Det känns bra att ventilera sina tankegångar med en som jobbar med det han pratar om.
Det finns för många: -Jag hade en polare som....

Keep up!

En till fråga: Om turbon sitter kvar och tryckrören är borta går bilen igenom en bes? Bilen har ju ingen överladdning. Eller har man då avslöjat en planerad kriminalitet och därmed faller inom ramarna för "ej godkänd modifiering"?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det där har diskuterats fram och tillbaka mellan Bilprovningen och Vägverket, och de nya reglerna är inte klara än.
Som reglerna ser ut för tillfället kan du besikta bilen förutsatt att den inte är överladdad. Om du t.ex. låter turbotrycket bara blåsa ut och motorn får suga luft själv är ju detta kriteriet uppfyllt! Likadant om du kopplar bort drivningen på en kompressor, eller kopplar bort matarledningarna på ett lustgassystem!
Konstigt men sant...
Detta gäller dock bara vid en kontrollbesiktning, det är fortfarande inte tillåtet enligt lag att ha vare sig en turbo, kompressor eller lustgassystem kopplat till motorn, oavsett funktion!

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.